به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۲۲۳۸۷
سی ان ان: اوباما «گلوله خداحافظی» را به نتانیاهو شلیک کرد

ترامپ 70 درصد از دستورات اوباما را لغو خواهد کرد

گروه بين‌الملل: معاون رئیس تیم انتقالی دونالد ترامپ عنوان کرد که ترامپ پس از آغاز رسمی فعالیتش اکثر دستورات اجرایی باراک اوباما را لغو خواهد کرد.
ترامپ 70 درصد از دستورات اوباما را لغو خواهد کرد
نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان و معاون رئیس تیم گذار قدرت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: دونالد ترامپ، پس از آغاز به کار خود حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از دستورات اجرایی صادر شده از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را لغو خواهد کرد.

وی افزود: دونالد ترامپ بخش اعظم دستورات اجرایی اوباما را رد خواهد کرد و به نظر می‌رسد که اوباما تازه درک می‌کند که میراثش در آستانه نابودی قرار گرفته است. به عنوان مثال، اوباما و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که آمریکا حفاری‌های گازی و نفتی جدید در آب‌های چوکچی و بوفورت در شمالگان و اقیانوس اطلس را منع کرده است.

بنا به گفته گینگریچ این اقدامات نیازمند ثبت قانونی از سوی وکلای زیرک است. دونالد ترامپ که موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر رقیب دموکراتش را شکست دهد روز ۲۰ ژانویه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور سوگند یاد می‌کند.

سی ان ان: اوباما «گلوله خداحافظی» را به نتانیاهو شلیک کرد

«آرون دیوید میلر» تحلیلگر امور بین الملل در گفت وگو با سی ان ان گفت: امتناع دولت اوباما از وتو طرح محکومیت شهرک سازی های اسرائیل در شورای امنیت شلیک «گلوله خداحافظی» باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو بود. به گزارش ایرنا، میلر یکشنبه در گفت وگو با سی ان ان افزود: «در هشت سال گذشته دولت اوباما در قبال توسعه شهرک های اسرائیلی احساس ناامیدی و خشم و ناتوانی می کرد؛ امری که از نگاه دولت آمریکا فرصت های راه حل دو دولت را تضعیف می کرد.»

وی افزود: دولت اوباما با قدرت در مخالفت با شهرک سازی ها سخن می گفت، اما کاری برای توقف آن نکرد. دولت باراک اوباما به نتانیاهو هشدار داده بود که اگر به توسعه شهرک سازی ها ادامه دهد، دیگر برای واشنگتن امکان مقاومت مقابل جامعه جهانی برای دفاع از اسرائیل وجود نخواهد داشت.
این تحلیلگر امور بین الملل ادامه داد: بر این باورم که (وتو نکردن قطعنامه محکومیت شهرک سازی اسرائیل در شورای امنیت) شلیک خداحافظی به نتانیاهو در دفاع از نظر دولت اوباما و جان کری سکاندار سیاست خارجه آمریکا بود؛ زیرا دولت امریکا معتقد است امیدهای ضعیفی برای راه حل دو دولت (فلسطینی و اسرائیلی) وجود دارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه آشکارا دولت اوباما را به تبانی و هماهنگی علیه تل آویو در صدور قطعنامه ضد شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد. شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (3 دی) قطعنامه توقف فوری فعالیت های شهرک سازی رژیم اسرائیل را در اراضی اشغالی فلسطینیان، تصویب کرد. این قطعنامه با 14 رأی موافق به همراه یک رأی ممتنع آمریکا تصویب شد. این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در هشت سال گذشته دربارۀ اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و علیه رژیم تل آویو بوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه سی.ان.ان، بنیامین نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است شکی نداریم که دولت اوباما اقدام به تصویب این قطعنامه کرده، پشت آن ایستاده، هماهنگی های لازم را انجام داده و خواستار تصویب آن شده است. وی افزود: این کاملا خلاف سیاست سنتی آمریکا است که ملتزم شده شروطی برای راه حل نهایی یا هر چیزی مرتبط با این امر در شورای امنیت قائل نشود. اوباما در سال 2011 در ممانعت از چنین اقداماتی (علیه اسرائیل) ملتزم بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دهه ها است که درباره شهرک سازی بین دولت های متوالی در آمریکا و اسرائیل اختلاف وجود داشته است اما همواره توافق داشتیم که شورای امنیت، جای حل این قضیه نیست. روی آوردن به شورای امنیت مذاکرات را پیچیده تر و صلح را دور از دسترس تر خواهد کرد. به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا گفته بودم، دو دوست، همدیگر را به شورای امنیت نمی‌کشند.