به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۱۲۲۵۵۹
اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای روسیه را صادر کرد

آمریکا 35 دیپلمات روسیه را اخراج کرد

گروه بين‌الملل: مقامات واشنگتن در واکنش به دخالت سایبری روسیه در انتخابات آمریکا و همچنين کمپین آزار و تعرض به دیپلماتهای آمریکایی در مسکو، ۳۵ دیپلمات روسیه را از خاک خود اِخراج و دو مجتمع اقامتی متعلق به روسها را در ایالات نیویورک و مریلند تعطیل کردند.
آمریکا 35 دیپلمات روسیه را اخراج کرد
به نقل از رویترز،‌ یک مقام عالیرتبه آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که مقامات واشنگتن در واکنش به کمپین آزار و تعرض به دیپلماتهای آمریکایی در مسکو، ۳۵ دیپلمات روسیه را از خاک خود اخراج و دو مجتمع اقامتی متعلق به روسها را در ایالات نیویورک و مریلند تعطیل کردند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که دیپلماتهای روس ۷۲ ساعت فرصت دارند که خاک آمریکا را ترک نمایند. این مقام آمریکایی در ادامه افزود که دسترسی مقامات روسیه به این دو مجتمع از بعدازظهر روز جمعه قطع خواهد شد. این مقام در خصوص علت این اقدام واشنگتن گفت: «این تصمیمات در واکنش به آزار و ایذاء دیپلماتهای آمریکایی توسط روسیه و اقدامات خلافِ عرف دیپلماتیک دیپلماتهای روسیه اتخاذ شده است».

بی‌بی‌سی هم گزارش داد: آمریکا به دلیل آنچه دخالت سایبری روسیه در انتخابات آمریکا خوانده، ۳۵ دیپلمات این کشور را از ایالات متحده اخراج کرده است. آمریکا مدعی است که روسیه با هک‌کردن سیستم اینترنتی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون و حزب دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دخالت کرده است.

اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر کرد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به آنچه دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خوانده می شود، دستور تحریم تعدادی از مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر و این اقدام را برای جلوگیری از آسیب به منافع آمریکا ضروری دانست. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای با عنوان «سخنان رئیس جمهوری درباره اقدامات مربوط به تجاوز و اقدامات سایبری بدخواهانه روس ها» اعلام کرده است: «من امروز دستور داده ام تا درپاسخ به بی احترامی تجاوزکارانه دولت روسیه به مقامات آمریکایی و عملیات های سایبری درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اقداماتی انجام شود. این اقدامات در پی هشدارهای خصوصی و علنی انجام می گیرد که ما به دولت روسیه اعلام کردیم و پاسخی ضروری و متناسب به اقداماتی است که هنجارهای رفتار درعرصه بین الملل را نقض می کند و با هدف صدمه زدن به منافع آمریکا انجام می شود.»

درادامه این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه این اقدامات را به عنوان بخشی از پاسخ جامع به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقض حقوق و هتک حرمت دیپلمات های ما که طی 4 سال اخیر افزایش یافته و طی 12 ماه گذشته به شدت بیشتر شده، انجام داده است. همه آمریکایی ها باید نسبت به اقدامات روس ها هوشیار باشند.» به گزارش شبکه خبری «فاکس نیوز» و «ان بی سی»، براساس دستور اجرایی امضا شده از سوی اوباما، GRU و FSBدو سرویس مشهور اطلاعاتی روسیه و تعدادی از نهادها و اشخاص در تحریم شده اند.

همچنین خبرگزاری رویترز دقایقی پیش اعلام کرد آمریکا 35 دیپلمات روس را از واشنگتن و کنسولگری این کشور در شهر «سان فرانسیسکو» اخراج کرده و 72 ساعت به آنها مهلت داده تا خاک آمریکا را ترک کنند. همچنین دو مجتمع روسی در «مریلند» و نیویورک را نیز به اتهام انجام فعالیت های اطلاعاتی، تعطیل کرده است. مطابق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز درمجموع 6 فرد و 5 نهاد روسی که اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیه آنها مطرح شده در فهرست تحریم شدگان قرار دارند.

دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائلی بود که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ و «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات وی، جنجال های زیادی به پا کرد. این امر با توجه به برخی مواضع اعلامی ترامپ مبنی بر لزوم نزدیکی آمریکا به روسیه و برخی اظهارات ستایش آمیز وی از شخصیت پوتین، به این مناقشه دامن زد.اکنون بر سر این مسأله بین ترامپ و کنگره شکاف ایجاد شده است. مقامات روسیه و ترامپ هر دو دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده اند.

انتقاد سناتور های آمریکایی از موضع ترامپ در خصوص حملات سایبری روسیه

از سوي ديگر، سی ان ان گزارش داد: سناتور های با نفوذ جمهوریخواه آمریکا با انتقاد از بی تفاوتی ترامپ نسبت به قائله حملات سایبری روسیه عیله کشورشان تاکید کردند که برغم این بی تفاوتی ها تحریم های سنگینی را علیه کرملین به اجرا خواهند گذاشت. جان مک کین سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا و لیندزی گرام سناتور ایالت کارولینای جنوبی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا موضع ترامپ در رابطه با موضوع حملات سایبری روسیه علیه کشورشان را نادرست خواندند و آن را مورد انتقاد قرار دادند.

جان مک کین با ذکر این که 99 نفر از سناتور های آمریکایی معتقدند که کرملین مرتکب حملات سایبری علیه کشورشان شده و با این کار قصد اختلال در جریان انتخابات این کشور را داشته تصریح کرد که برغم بی تفاوتی های ترامپ در این خصوص قانونگذاران آمریکایی وارد عمل خواهند شد و تحریم های سنگینی را علیه رییس جمهوری روسیه و حلقه اطرافیان او به اجرا خواهند گذاشت.
این دو سناتور آمریکایی که در طول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از منتقدین طراز اول ترامپ و رویکرد های او بشمار می رفتند، در آستانه سفر به شماری از کشور های بالکان از جمله لاتاویا، لیتوانی، اوکراین و گرجستان مدعی شدند که روسیه نه تنها در آمریکا بلکه در بیشتر کشور های جهان دست به چنین حملاتی زده و می زند.

مک کین در این گفت و گو علاوه بر انتقاد از مواضع ترامپ در این خصوص رکس تیلرسون گزینه ترامپ برای وزرات خارجه کابینه اش را نیز مورد انتقاد قرار داد اما به صراحت نگفت که آیا در نشست آینده سنای آمریکا به وی رای صلاحیت خواهد داد یانه. لیندزی گرام در دنباله سخنان خود در این گفت و گو مدعی شد در صورتی که آمریکا نسبت به پوتین ، ایران و چین واکنش بموقع نشان ندهد این کشورها به نفوذ در سیستم اطلاعات آمریکا ادامه خواهند داد و افزود این بار نوبت دموکرات ها بود و فردا ممکن است چینی ها و ایرانی ها جمهوریخواهان را مورد حمله قرار بدهند.