به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۲۲۶۲۲

"دنیا " با کلاه قرمزی مهربان بود

گروه فرهنگي: عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا» مقبول و معروف شد و نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای «کلاه قرمزی» هنوز هست.
"دنیا " با کلاه قرمزی مهربان بود
عادل بزدوده عروسک گردان و خالق عروسک «زی زی گولو» با اشاره به پرکشیدن دنیا فنی‌زاده گفت: مرگ یک هنرمند همیشه در دنیای حرفه‌ای وجود داشته است و تنها با هم فکری عوامل برنامه کلاه قرمزی، جایگزینی برای عروسک گردانی «کلاه قرمزی» پیدا می‌شود، اما باید یادآور شد که عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا فنی‌زاده» مقبول و معروف شد، البته نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای کلاه قرمزی ، هنوز هست.او افزود: جایگزین «دنیا» باید کسی باشد که‌ عشق و ظرافت او را نسبت به ‌کلاه قرمزی درک‌ کند و این انتخاب را سخت می‌کند زیرا "دنیا " با این عروسک مهربان بود و احساس خاصی به کلاه قرمزی داشت و شاید کسی نتواند جای او رابگیرد.

این هنرمند با بیان این که باید پروژه کلاه قرمزی راه خود را ادامه دهد، گفت: گروه کلاه قرمزی به مرور زمان و بادرایتی که دارند باید یک عروسک‌گردان قابل را برای این کار انتخاب کنند.عادل بزدوده گفت: من عروسک گردانی را به دنیا یاد دادم، عروسک گردانی روابط و ضوابطی دارد که تا عروسک گردانان آن را یاد نگیرند، موفق نخواهند شد. دنیا از لحاظ فکری و احساسی خاص بود که این امر وظیفه جایگزین او را چند برابر می‌کند.

خالق زی زی گولو با اشاره به خاطره‌ای از «شهر موشهای یک» گفت: در «شهر موش های یک» با توجه به خصوصیتی که مرضیه برومند برای عروسک گردانان قائل بود، عروسک گردانی اغلب عروسک ها را به من و ایرج طهماسب داد.  او گفت: ما می‌توانیم نه تنها یک دنیا، بلکه چندین دنیا را به مرور زمان آموزش بدهیم اما آن ها هم باید مانند دنیا با عروسک خود زندگی کنند. دنیا به پسرهای خود می گفت «شما یک داداش بزرگ دارید و قبل از شما من پسر بزرگتری به نام کلاه قرمزی دارم.»
 
** گرفتن عروسکی محبوب از مردم، امری ناپسند است
بزدوده با اشاره به این که عروسکی که محبوب می‌شود متعلق به مردم است، بیان کرد: سازنده عروسکی که در میان مردم محبوب شده است نباید آن را از مردم بگیرد و این امر به لحاظ وجدانی کاری غیرحرفه‌ای است.او درباره «جناب خان»،عروسک برنامه «خندوانه» بیان کرد: باید ببینیم که عروسک «جناب خان » از خرید پارچه تا جلوی دوربین رفتنش چه مسیری را گذرانده و چه نوع قراردادی با سازنده این عروسک بسته شده است که سالارزهی، جناب خان را از برنامه خندوانه می‌گیرد. اگر هر عروسکی حق کپی رایت و امتیاز برای سازنده‌اش داشته باشد، این حواشی از بین می‌رود.

او با تاکید بر این که گرفتن عروسکی محبوب از مردم، ناپسند است، گفت: تماشاگران این شخصیت عروسکی (جناب خان) و صدایش را دوست دارند. این نوع عروسک ها باید در سازمانی به اسم خالق خود ثبت و ضبط شوند.بزدوده در پایان گفت: صدا، عروسک و عروسک گردان سه ضلع هستند که دراین میان صدا و عروسک مهم‌ترین اضلاع به شمار می روند و قابل جایگزینی نیستند اما عروسک گردان به دلیل این که دیده نمی شود، متاسفانه می توان جایگزینی برایش انتخاب کرد. این در حالی است که اگر صدای عروسکی که در میان مردم محبوب شده است، را از آن بگیریم، عروسک نمی تواند به کار خود ادامه دهد.
مرجع : ايسنا