به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۱۲۲۷۳۱

نفت با دایی به دنبال آسیایی شدن

گروه ورزشی: نفت تهران با وجود تغییرات گسترده در بدنه تیمی و مدیریتی خود، همچنان جزو مدعیان لیگ برتر در نیم فصل نخست بود و توانست به فینال جام حذفی هم صعود کند.
نفت تهران توانست در پایان نیم فصل نخست در جایگاه پنجم لیگ برتر قرار گیرد و عملکرد خوبی را با توجه به شرایط موجود از خود به جای گذاشت. بخش پنجم از بررسی وضعیت تیم‌ها در پایان نیم فصل نخست لیگ برتر به نفت تهران اختصاص دارد.

کلیات

نفت در حالی نیم فصل لیگ برتر را به پایان رساند که از فصل گذشته بدهی‌های زیادی را به بازیکنان خود داشت و در فاصله چند هفته بازیکنان تاثیرگذارش را از دست داد تا عملا شباهتی به تیم چند سال گذشته که توانسته بود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند نداشته باشد. در همین زمان و به دلیل مشکلات مالی در وزارت نفت و عدم تعهد مدیران این تیم به تعهدات خود، امتیاز این تیم تا آستانه واگذاری به ملوان هم پیش رفت اما برخی از مدیران نفت اجازه خروج نفت از تهران را ندادند تا در نهایت امتیاز این تیم به شرکتی واقع در تهران واگذار شود. مدیران جدید نفت هم به واسطه ارتباط خوب با علی دایی، او را به عنوان سرمربی برگزیدند و دایی هم تا به اینجا توانسته نتایج خوبی را کسب کند.

مربی

پس از حضور منصوریان در استقلال، مدیران جدید نفت برای سرمربیگری تیم ابتدا به سراغ افشین پیروانی رفتند اما او به واسطه حضور در تیم ملی هدایت این تیم را بر عهده نگرفت تا علی دایی، به دلیل مشکلات فراوان در صبای قم، هدایت نفت را قبول کند. با وجود زمان کم باقی مانده تا شروع لیگ ‌برتر علی دایی با استفاده از تجربه بالا و قدرت رهبری خود، بازیکنان سابق خود در تیم های مختلف را جذب کرد و با باقی مانده بازیکنان نفت از فصل گذشته توانست با اختلاف کم نسبت به صدر جدول در جایگاه پنجم جدول قرار گیرد و تیمش را به فینال مسابقات حذفی هم برساند.

مدیریت

پس از دوران خوب نفت با منصور قنبرزاده که این تیم را به شکوفایی کامل رسانده بود، کاهش قیمت نفت به یک باره مانند بختک روی نفت افتاد و دیگر از دست قنبرزاده هم کاری بر نیامد. با افزایش مشکلات، قنبرزاده از مدیریت این تیم استعفا کرد و در پایان فصل هم امتیاز نفت از مالکیت وزارت نفت خارج شد و به شرکت بهنام پیشرو کیش رسید. در همین زمان حسین شهریاری به عنوان مدیرعامل جدید نفت تهران برگزیده شد. با وجود نتایج خوب نفت تهران، هنوز مشکلات مالی این تیم مرتفع نشده و چندین پرونده از فصول گذشته در کمیته انضباطی علیه این تیم وجود دارد و همچنین مطالبات بازیکنان فعلی نفت هم به طور تمام و کمال پرداخت نشده است.

بازیکنان

نتایج درخشان نفت در سه، چهار فصل گذشته به خاطر اتکای این تیم به بازیکنان جوان و پرورش دادن آنها بود که در حال حاضر بخشی از آنها هم در تیم‌های ملی بازی می‌کنند اما در انتهای لیگ پانزدهم بازیکنان زیادی نظیر سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند، وحید امیری، علی قربانی و ... راهی دیگر تیم‌های لیگ برتر شدند تا دست نفت برای لیگ شانزدهم خالی بماند اما با انتخاب علی دایی، او توانست چند بازیکن سابق خود را به این تیم بیاورد و به همراه این بازیکنان تا انتهای نیم فصل نخست عملکرد خوبی داشته باشد. الحق و الانصاف هم که این بازیکنان تاکنون بازی های خوبی را به نمایش گذاشتند و حداقل اجازه ندادند خلاء بازیکنان جدا شده از این تیم محسوس باشد.

میانگین سنی: ۲۵.۸

تعداد برد و باخت: شاگردان علی دایی در ۱۵ بازی نخست از لیگ شانزدهم، ۶ پیروزی، ۴ تساوی و ۵ شکست را تجربه کرده‌اند. این تیم در بازی‌های خانگی خود در ورزشگاه تختی تهران، ۵ پیروزی، یک تساوی و دو شکست را به دست آورده و در سوی مقابل در بازی‌های خارج از خانه یک پیروزی، ۴ تساوی و دو شکست را متحمل شده است.

گل‌زده: تیم دایی در ۱۵ بازی، موفق به زدن ۲۰ گل شده است که از این تعداد ۱۲ گل در خانه و ۸ گل در خارج از خانه رقم خورده است. میانگین گل زده نفت در خانه برابر با ۱.۵ گل بوده و در بازی‌های خارج از خانه ۱.۱۴ گل به ازای هر بازی است.

زمان گل‌های زده شده:

آمار گل‌های زده شده نفت به این شرح است:

۰-۱۵: ۲ گل

۱۵-۳۰: ۵ گل

۳۰-۴۵: یک گل

۴۵-۶۰: صفر

۶۰-۷۵: ۵ گل

۷۵-۹۰: ۷ گل

گل خورده:

این تیم در ۱۵ بازی، ۱۹ گل را دریافت کرده که با توجه به سابقه تیم‌های دایی، این امار زیاد به نظر می‌رسد. آن ها ۷ گل در بازی های خانگی و ۱۲ گل در بازی‌های خارج خانه دریافت کرده است. میانگین گل خورده نفت در بازی‌های خانگی ۰.۸۷۵ گل و در بازی‌های خارج از خانه برابر ۱.۷ گل در هر بازی بوده است.

زمان‌های گل خورده:

۰-۱۵: یک گل

۱۵-۳۰: ۲ گل

۳۰-۴۵: ۵ گل

۴۵-۶۰: یک گل

۶۰-۷۵: ۴ گل

۷۵-۹۰: ۶ گل

گلزنان: بهترین گلزن نفتی‌ها در لیگ جاری محمد قاضی است که موفق به ثمر رساندن ۷ گل شده است.

کارت‌های زرد و قرمز: شاگردان علی دایی تاکنون ۲۱ کارت زرد را دریافت کرده‌اند که در دیدار با فولاد میلاد فخرالدینی با دریافت کارت زردم دوم، نخستین کارت قرمز خودش و تیمش را متحمل شده است.

پنالتی: داوران در نیم فصل نخست ۳ پنالتی به نفع نفت و ۴ پنالتی علیه این تیم اعلام کرده‌اند.

مرجع : ایسنا