به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۲۲۷۸۹

تاثیرات روانی در افزایش نرخ دلار

گروه اقتصادي: یک کارشناس امور بانکی معتقد است بانک مرکزی با تزریق و عرضه دلار به بانک‌ها و صرافی‌ها، باعث کاهش نرخ دلار و رسیدن به قیمت واقعی خود در روزهای آینده می‌شود.
اصغر عدالتی در خصوص علت نوسانات قیمت دلار در روزهای اخیر اظهار کرد: دلار تابع عرضه و تقاضاست و متاسفانه در ایران بعد روانی نیز در قیمت آن تاثیرگذار است.وی افزود: در مواقعی که نیاز به پرداخت‌های بیشتر و سررسیدهای مالی دلاری برسد، تقاضا برای دلار افزایش یافته و فشار روی تقاضا زیاد می‌شود؛ همچنین با فرا رسیدن سال نو میلادی یکسری سررسیدها به موعد پرداخت رسیده و همین امر باعث افزایش قیمت دلار شد.

این کارشناس امور بانکی و ارز خاطرنشان کرد: بعد روانی تاثیرگذار بر قیمت دلار در همه دنیا وجود دارد، اما در ایران بیشتر است. این بعد روانی به آن معناست که وقتی قیمت کالا روند افزایشی پیدا می‌کند، مردم بیشتر به سمت آن می‌روند و با این فکر که اگر این کالا را بخریم، می‌توانیم آن را گران‌تر بفروشیم، تقاضای دلار نیز افزاش یافته گران‌تر می‌شود.وی با بیان اینکه این افراد نیازی به دلار نداشته و تنها پول اضافی خود را تبدیل به دلار می‌کنند، اضافه کرد: در ادامه این عمل، افرادی که دلار را برای فروش خریده‌اند، به مقطعی می‌رسند که قیمت دلار برای آنان سودآور است و دوباره آن را می‌فروشند. با این عمل عرضه دلار نیز افزایش یافته و قیمت دلار کاهش می‌یابد.
مرجع : ايسنا