به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۱۲۲۸۰۸
ترکمن‌ها پا جای پای روس‌ها گذاشتند

اختلاف گازی ایران و ترکمنستان؛ یادگار احمدی‌نژاد

گروه اقتصادی:سفیر سابق ایران در آذربایجان گفت: قضیه قطع گاز هشداری است که تصمیم گیرندگان بدانند ما نیازمند استراتژی انرژی هستیم که امنیت و مزیت برای‌مان ایجاد کند.
اختلاف گازی ایران و ترکمنستان؛ یادگار احمدی‌نژاد

افشار سلیمانی، در ارزیابی قطع گاز ایران از سوی کشور ترکمنستان گفت: این اولین بار نیست که دولت ترکمنستان اقدام به قطع گاز ایران کرده است.وی با اشاره به این که کشورهایی که اقدام به چنین کارهایی می‌کنند اعتبار خود را از دست می‌دهند، افزود: کشورهایی که گاز می‌فروشند به خاطر مسائل مالی نباید فورا اقدام به قطع صدور گاز کنند چون اعتبارشان را از دست می‌دهند.

ترکمن‌ها پا جای پای روس‌ها گذاشتند

سلیمانی تصریح کرد: یک بار روسیه به خاطر مسائلی که با اروپا و اوکراین داشت شیر گاز را موقتا به مدت یک روز بست که سال‌ها طول کشید که این مسئله حل شود و هنوز هم بی‌اعتمادی به روسیه وجود دارد تا جایی که اروپا دنبال آلترناتیوهای دیگر و خرید گاز از دیگر کشورهاست.

اختلاف گازی ایران و ترکمنستان؛ یادگار احمدی‌نژاد

وی با اشاره به اینکه رسیدن به این حد از اختلاف اقتصادی ایران و ترکمنستان یادگار دولت احمدی‌نژاد است، یادآور شد: ترکمنستان به خاطر جنبه مالی اختلاف بین دو کشور خودش را بی‌اعتبار کرده است زیرا در حالی که اعلام کرده بودند یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار طلب در سفر و مذاکره مدیرعامل شرکت گاز حل و فصل شده اما پس از بازگشت به تعهد خود عمل نکردند و بدون اطلاع قبلی گاز را قطع کردند.

مشکل سیاسی نداریم

کار‌شناس حوزه اوراسیا با بیان این که مشکل ما با ترکمنستان سیاسی نیست، اظهار داشت: البته روابط ما با ترکمنستان همیشه افت و خیز دارد و مسائل مختلفی بوده و به رغم اینکه تلاش شده دو طرف روابط نزدیکی داشته باشند و پیوندهای ژئوپلیتیک را به چسبندگی‌های اقتصادی برسانند این اتفاق نیفتاده به طوری که ما با این کشور بر سر راننده کامیون‌ها و زندانی‌های ایرانی نیز مشکلاتی داشتیم.

نباید نیازهای داخلی مان را به واردات پیوند می‌زدیم

وی خاطر نشان کرد: این مسئله به ایران بر می‌گردد زیرا از‌‌ همان ابتدا احداث خط لوله و خرید گاز از این کشور اشتباه بود. نباید نیازهای داخلی خود را در شمال شرق کشور را به واردات از ترکمنستان پیوند می‌زدیم. البته اکنون میزان واردات کم شده و  وابستگی مستقیم به این کشور نداریم اما ترکمنستان به این دلیل این کار را انجام می‌دهد که می‌داند در داخل به خصوص در بزنگاه و فصل سرما دچار افت فشار گاز می‌شویم.سلیمانی با اشاره به این که قطعی گاز از سوی ترکمنستان بی‌صداقتی ترکمن‌ها را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ایران باید بی‌اعتمادی را با کاری که در داخل انجام می‌دهد یعنی بی‌نیازی از واردات پاسخ دهد.

ترکمن‌ها رقیب ایران در صادرات به پاکستان

وی بیان داشت: در حال حاضر روسیه، گاز ترکمنستان را می‌خرد و به عنوان رقیب ایران دنبال خط لوله تاپی نیز محسوب می‌شود تا گاز را به چین، هند و پاکستان برساند و قراردادهایی بستند که مانع کار ما شدند. زیرا ترکمنستان در بازی خط لوله گاز ایران به پاکستان نیز وارد شده و امیدوارشان کرده که گاز ارزان بدهند. البته مشکل تحریم‌ها و مشکلات بین هند و پاکستان را نیز در صادرات به پاکستان نباید نادیده گرفت.

لزوم تغییر در استراتژی صادرات گاز

وی در ادامه تاکید کرد: ایران با توجه به منابع عظیم گازی باید استراتژی گاز خود را طوری تنظیم کند که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده و علاوه بر صادرات، ترانزیت نیز داشته باشد اما اولویت ما باید بی‌نیازی از واردات گاز باشد.سفیر سابق ایران در آذربایجان با اشاره به اینکه باید روند تعادلی را در سیاست خارجی ادامه دهیم، اظهار داشت: استراتژی کلان ما این باشد که پیوندهای استراتژیک انرژی را دنبال کنیم.

ورود به بازار گاز اروپا وزن سیاسی مان را بالا می برد

وی افزود: قضیه قطع گاز هشداری است که تصمیم گیرندگان بدانند ما نیازمند استراتژی انرژی هستیم که امنیت و مزیت ایجاد کرده و پیوندهای انرژی با کشورهای منطقه داشته باشیم و از این طریق به کشورهای مصرف کننده اروپایی وارد شویم تا وزن سیاسی و اقتصادی‌مان در فضای بین الملل بالا برود زیرا امروز انرژی و به ویژه گاز عاملی است که منافع ملی را در سطح عالی‌تر و ماکزیمم تامین می‌کند در حالی که ما هنوز اقدام در خوری نداشته‌ایم.سلیمانی در خاتمه یادآور شد: به هرحال ترکمنستان ۴۵ میلیون نفری کشوری است که در‌‌ همان حد همسایگی باید با آن رابطه داشته باشیم و این کشور هم نمی‌تواند مسئله‌ای برای ما ایجاد کند.

مرجع : ایلنا