به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۱۲۲۸۹۸

بزرگ‌ترین دستاورد اوباما در معرض نابودی

گروه بین الملل: جمهوری‌خواهان گنگره آمریکا قصد دارند بعد از تشکیل کنگره جدید، طرح بیمه درمانی اوباما موسوم به اوباما کر را لغو کنند. باراک اوباما این طرح بیمه سراسری را بزرگ‌ترین دستاورد دولت خود نامیده بود.
بزرگ‌ترین دستاورد اوباما در معرض نابودی
کنگره جدید آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در اختیار دارند، روز سه‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد. کنگره جدید تمایل دارد بخش‌های مهمی از قانون خدمات درمانی اوباما را لغو کند و مقررات زیست محیطی و صنعت مالیه را بلااثر سازد، اما احتمالا خیلی زود درگیر بحث‌های مربوط به نامزدهای تصدی پست‌های مختلف کابینه ترامپ خواهد شد.ترامپ به رغم وعده‌ای که برای متحد ساختن ملت شدیدا دو تکه شده آمریکا داده، روز 20 ژانویه (1 بهمن) در شرایطی سوگند یاد خواهد کرد که حزب متبوع وی اولین تلاش‌های خود در کنگره را معطوف تصویب قوانینی خواهد کرد که از حمایت دموکرات‌ها برخوردار نیست.

بر اساس نظرسنجی‌ای که روز دوشنبه موسسه گالوپ منتشر کرد، ترامپ در حالی وارد کاخ سفید می‌شود که کمتر از نیمی از مردم آمریکا به توانایی وی برای مدیریت یک بحران بین‌المللی، استفاده هوشمندانه از قدرت نظامی یا جلوگیری از انحراف از اصول اخلاقی در دولتش اعتماد دارند.چهره‌های برجسته دموکرات روز دوشنبه در مورد در گرفتن بحث‌ها و مشاجرات شدید بر سر طرح بیمه درمانی اوباما (اوباما کر) هشدار دادند. بر اساس این طرح برای 13.8 میلیون شهروند آمریکایی که از نظر اقتصادی وضع مناسبی ندارند بیمه درمانی در نظر گرفته می‌شود و طرح به دیگر اقشار جامعه نیز گسترش می‌یابد.

اوباما قرار است روز چهارشنبه با دموکرات‌های کنگره دیدار کند و با آنها در مورد استراتژی‌های مقابله با حملات جمهوری‌خواهان به طرح اوباماکر رایزنی کند.مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ قرار است در همان روز با همکاران جمهوری‌خواه خود در مجلس نمایندگان آمریکا در مورد چگونگی لغو طرح اوباما کر گفت‌وگو کند.جمهوری‌خواهان در طی هفته‌های آینده تلاش خواهند کرد با استفاده از فرآیندهایی که نیازمند مشارکت دموکرات‌ها نخواهد بود، مصوبه‌ای را از طریق کنگره در این زمینه به تصویب برسانند. طرح آنها که هنوز جزئیاتش افشا نشده، احتمالا طرح اوباما کر را لغو خواهد کرد، اما اقدامات مربوط به آن برای مدت 2 تا 3 سال به تعویق خواهد افتاد و برخی از مقررات مربوط به طرح اوباما کر نیز حفظ خواهد شد.

استنی هویر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این‌باره گفت: «ما قرار است بر سر قانون بیمه درمانی اوباما درگیر یک درگیری سخت شویم.»هویر و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفتند، آنها تلاش خواهند کرد با توضیح اینکه الغای این طرح چه تاثیر مخربی می‌تواند بر اکثریت شهروندان آمریکایی داشته باشد، حمایت مردمی از طرح اوباما کر را بسیج کنند.

جمهوری‌خواهان در طی سال‌های گذشته همواره مخالف طرح اوباما کر بوده‌اند و اصرار داشته‌اند که این طرح غیرقابل اجراست و به رشد فرصت‌های شغلی آسیب می‌زند. اکنون که کنترل کنگره و کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان است، آنها قادر خواهند بود طرحی را برای لغو این قانون به تصویب برسانند.به علاوه انتظار می‌رود گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا موجب نزاع‌های شدیدی در کنگره شود.

مرجع : آنا