به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۲۲۹۴۶
تلاش برای توسعه مناطق محروم

سایه شوم بیکاری بر روستاها

روزنامه بهار

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، روستائیان و عشایر کشور را یکی از مهمترین و بزرگترین سرمایه‌های توسعه کشور دانست و گفت: اگر نظام برنامه‌ریزی ما عادلانه و همه‌سونگر و عالمانه بود، یقینا امروز بسیاری از مشکلاتی که پیش روی اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ماست، وجود نداشت.به گزارش خبرنگار بهار، دکتر سیدابوالفضل رضوی  در نشست خبری دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر روستاها، اظهارداشت: نظام برنامه‌ریزی ناعادلانه و غیرعالمانه باعث شد باوجود رفع برخی مشکلات فیزیکی و ظاهری روستاها مثل فقدان برق، مشکل اصلی روستائیان و عشایر یعنی شغل مناسب و درآمد کافی همچنان مورد غفلت واقع شود.

امکانات در روستا
وی افزود: حاشیه‌نشینی در شهرها به عنوان یکی از معضلات بزرگی که متاسفانه روزبه‌روز بر شدت و گسترش آن افزوده می‌شود و همچنان عمق آن مورد غفلت است، معلول برخی سیاست‌های اشتباه برنامه ریزی کشور است. دکتر رضوی با بیان اینکه واقعیت این است که هیچ کس تا مجبور نشود، علاقه‌ای به‌ترک زادگاه و وطن خود ندارد، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما مشکلات فیزیکی روستاها را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدامات قابل توجهی مثل برق‌رسانی و آسفالت جاده‌های روستایی انجام دادیم، اما همچنان از شناخت عمق و اصل مشکل روستائیان که وجود شغل مناسب با درآمد کافی بود، غافل ماندیم و مثلا برقی که به روستاها بردیم صرفا برای تامین روشنایی بود و قابل استفاده در صنایع مورد نیاز و مناسب روستاها نبود.

اشتغال در روستا
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه مساله شغل مناسب و افزایش درآمد روستائیان و عشایر عامل اصلی تخلیه روستاها باوجود تامین برخی امکانات اولیه مثل برق و آب شرب لوله کشی برای روستاها بود، تصریح کرد: از سوی دیگر روستائیان در کنار تحمل همه کاستی‌ها، وقتی سراب وجود امکانات و شغل و درآمد بهتر را در شهرها می‌دیدند، احساس تبعیض می‌کردند و همین مسائل آنها را به شهرها و حاشیه نشینی کشید. دکتر رضوی خاطرنشان کرد: در حالی که جمعیت روستائی کم‌توقع و تولیدکننده است، حاشیه‌نشینان مصرف کننده بوده و به دلیل احساس تبعیضی که بین خودشان و جمعیت شهرنشین مشاهده می‌کنند، متوقع نیز هستند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، بروز چنین وضعیتی را آسیبی جدی برای کشور توصیف کرد و گفت: حاشیه نشینی یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی جمعیت بیکار و جویای کار است که تعادل تلاشها برای ایجاد اشتغال و جمعیت جویای کار را برهم می‌زند. امروز در اثر کم‌توجهی به رفع مشکل اصلی روستاها، کانون‌های تولید ثروت و محصول در میان روستائیان و عشایر از بین رفته و جمعیت بیکار ایجاد شده به حاشیه شهرها منتقل شده‌اند. وی اظهار داشت: معاونت توسعه روستائی نظر به تلاش برای رفع مشکل اصلی روستائیان از دو سال قبل برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستائیان اقدام کرد تا از این طریق اولا همه استعدادهای انسانی و مکانی سراسر کشور در یک نمایشگاه در معرض دید همگانی قرار گیرد و توانمندی‌های عشایر و روستائیان کشور شناخته شود و در مرحله بعد نیز از یکسو امکانات و پتانسیل‌های روستائیان و عشایر برای استفاده عرضه شود و از سوی دیگر فرهنگ و آداب و رسوم غنی موجود در بخش‌های مختلف کشور به ویژه در روستاها و عشایر عرضه شود. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: این نمایشگاه کمک می‌کند مردم ببینند که چگونه مردم در بخش‌های مختلف کشورمان با وجود تنوع فرهنگی و آداب و رسوم متنوع در کنار یکدیگر، یکپارچه و متحد در کمال آرامش و امنیت زندگی می‌کنند.

توانمندی‌های روستائیان و عشایر
دکتر رضوی جمعیت تحت پوشش این نمایشگاه را بیش از 22 میلیون و 500 هزار نفر از روستائیان و عشایر 31 استان، 430 شهرستان، 63 هزار و 325 آبادی و 38 هزار و 266 روستای کشور عنوان کرد و گفت: تا به حال هیچ نمایشگاهی در ایران برگزار نشده که در این وسعت و از سراسر کشور همه جمعیت روستایی و عشایر کشور با انواع تولیدات و محصولاتش در آن شرکت کند.
وی اجرای برنامه‌های فرهنگی برای نمایش آداب و رسوم مناطق مختلف را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه معرفی کرد و افزود: نمایشگاه امسال نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر در اقتصاد مقاومتی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: این نمایشگاه با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و با محوریت معاونت توسعه روستایی برگزار می‌شود.
دکتر رضوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تسهیلات مالی وعده داده شده برای اشتغال روستائیان و عشایر گفت: معاونت توسعه روستایی مفتخر است که تا امروز در زمینه اعطای این تسهیلات حتی فراتر از تعهدات خود اقدام کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر مبلغ 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، تاکنون بانک سینا نیز 620 میلیارد تومان تعهدات خود را اجرایی کرده و دولت نیز لایحه‌ای دو فوریتی برای اعطای معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال‌زایی روستائیان و عشایر به مجلس داده است که البته مجلس با قید یک فوریت آن موافقت کرده و در دست بررسی است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم همکاری شهرداری تهران با برگزار کنندگان نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر اظهارداشت: شهرداری نه تنها با ما برای برگزاری این نمایشگاه همکاری نکرده است، بلکه روستاهای ما را هم تخریب می‌کند. دکتر رضوی تصریح کرد: شهرداری تهران همه روستاهای منطقه 22 را تحت مدیریت خود درآورده و حالا سراغ روستاهای زیبا و خوش آب و هوای کن و سولقان رفته است. ما نمی‌خواهیم شهرداری برای نصب بنرها به ما کمک کند، ما به شهرداری تهران می‌گوییم، ما را به خیر تو امید نیست. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت در ارائه خدمات به روستائیان و عشایر گفت: دولت ارائه خدمت به این بخش از جمعیت کشور را وجهه همت خود قرار داده و ما از هر عمل و اقدامی که روستا را برای حفظ جمعیت جذاب کند و عامل مهاجرت معکوس شود، استقبال و حمایت می‌کنیم. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در پاسخ به سوالی درباره تجمیع روستاها اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به دنبال توان افزایی اقتصادی روستائیان است. شخصا مدافع این نیستیم که رزق و روزی مردم را به دولت وابسته کنیم. به عنوان معاونت توسعه روستایی دنبال توانمندسازی اقتصادی مردم هستیم تا منتظر کمکهای دولت نباشند. اساسا یکی از راههای حفظ انقلاب را توانمندسازی مردم برای تامین معاش بدون کمک دولت می‌دانیم.
دکتر رضوی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدالت آموزشی برای روستائیان تصریح کرد: متاسفانه کیفیت و حتی کمیت آموزش در روستاها به هیچ وجه راضی کننده نیست. روستائیان کمک هزینه کمتری برای آموزش تا مقطع دیپلم دریافت می‌کنند و از آن سو مجبور می‌شوند هزینه بیشتری برای تحصیل در مقاطع عالی پرداخت کنند.