به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۲۲۹۹۱
با توجه به خیزش داعش در عراق؛

بازجوی آمریکایی: صدام اگر بود براي منطقه بهتر بود

گروه بين‌الملل: اولین مردی که از صدام پس از دستگیری‌اش توسط نیروهای آمریکایی در سال 2003 بازجویی کرده می‌گوید: از همان ابتدا برایم آشکار شد که او در توسعه تسلیحات کشتار جمعی دست نداشته است.
بازجوی آمریکایی: صدام اگر بود براي منطقه بهتر بود
جان نیکسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا وظیفه بازجویی از صدام حسين پس از دستگیری‌اش در دسامبر 2003 را بر عهده داشت. وی می‌گوید: همه آن چیزی که کاخ سفید می‌خواست بداند این بود که آیا مدارکی وجود دارد تا ثابت شود صدام تسلیحات کشتار جمعی را تولید و تکثیر کرده است. من بعد از صحبت با صدام، مشاورانش و تحقیقات جانبی که بعد از آن انجام دادم به این نتیجه رسیدم که برنامه تسلیحات هسته‌ای عراق یک سال قبل از حمله متوقف شده بود.

وی به بی بی سی گفت: وقتی تیم من به این نتیجه رسید کاخ سفید فکر کرد ما شکست خورده‌ایم چون نتوانسته‌ایم مدرکی پیدا کنیم. تا دو سال بعد از اعدام صدام، به من اجازه دادن گزارش به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا داده نشد. نیکسون خود را فردی معرفی می‌کند که هم با بوش و هم با صدام اوقاتی را گذرانده است اما به نظر وی زمانی که با صدام بوده بیشتر از وقتی بوده که با بوش صحبت کرده است. او می‌گوید: بوش از واقعیات اطلاعی نداشت و مشاوران وی افرادی بودند که فقط اخبار مثبت را به وی می‌گفتند. من فکر می‌کردم گزارش‌های سازمان سیا مهم است و رئیس جمهور به آنها گوش می‌کند اما ظاهرا آنچه ما می‌گفتیم مهم نبود و سیاست بر اطلاعات ارجحیت داشت.

نیکسون که در سال 2011 سازمان سیا را ترک کرد می‌گوید: از آنچه در عراق پس از سقوط صدام رخ داده احساس خجالت می‌کنم. وی معتقد است که دولت بوش واقعا از آنچه ممکن بود بعد از حمله آمریکا به این کشور رخ بدهد اطلاعی نداشت و در این باره فکر نکرده بود. نیکسون می‌گوید: شاید با توجه به خیزش داعش در عراق اگر صدام همچنان در قدرت می‌ماند، برای منطقه بهتر بود.