به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۴۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۲۳۱۰۹

قیمت دلار واقعی است

عبدالرضا عزیزی- نماینده مجلس
روزنامه بهار

قیمت دلار و افزایش آن در بازار آزاد این روزها بحث اصلی محافل اقتصادی است. درباره افزایش نرخ دلار اصولا دو نگاه وجود دارد. نگاه اول این است که این افزایش نرخ به ضرر اقتصاد است و دولت باید به هر صورت نرخ دلار را با سیاست‌های پولی خاص کنترل کند. نگاه دوم اما که بیشتر فعالان اقتصادی و کارشناسان به بازار ارز دارند این است که دولت یک بار برای همیشه اجازه دهد نرخ ارز در بازار آزاد بدون دخالت بانک مرکزی تعیین شده و علیرغم اینکه هزینه بالایی را برای دولت خواهد داشت با این حال اقتصاد ایران را از نرخ دستوری دلار که سال‌هاست همچون فنر در حال فشار دادن است، ‌نجات خواهد داد.
در حال حاضر در کشور یک تیلیارد و سیصد هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم. در طول چهار سال گذشته نزدیک به نهصد هزار میلیارد تومان نقدینگی ما افزایش پیدا کرده است. سال ۹۱ چهارصد و پنجاه هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بود و الان به یک تیلیارد و سیصد هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این افزایش نقدینگی کاملاً گویای نوسان این روزهای ارز است. متاسفانه در این سال‌ها در کشور تولید بالایی نداشتیم، چون ۶۰ درصد کارخانجات ما هم اکنون فعال نیستند و از طرف دیگر نقدینگی هم بالاست حالا این عدم توازن از یک جایی خودش را نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها همین نوسان دلار است از این‌رو ارز بالا می‌رود.
 از طرف دیگر پایه پول ما قوی نشده است برای همین اثر خودش را روی دلار گذاشته و می‌تواند این اثر در ماه‌های بعد روی مسکن یا موارد دیگر باشد. این تورم یک رقمی که بانک مرکزی اعلام کرده است از نظر من تورم واقعی نیست. ما زمانی به معنای واقعی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم که تولید بالا و نقدینگی پایین داشته باشیم. در حال حاضر شرایط کاملاً برعکس است. بر خلاف صحبت برخی افراد باید گفت که این قیمت دلار به هیچ وجه کاذب نیست و کاملاً واقعی است. اگر قیمت دلار در روزهای آتی پایین آمد، به خاطر کارهای کاذب مثل تزریق دلار در بازار است وگرنه با این شرایط نقدینگی تولید نمی‌شود به صورت واقعی قیمت دلار را پایین آورد.