به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۱۲۳۳۷۶

واکنش موگرینی به بیانیه کمیسیون برجام

گروه سیاسی: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی در 'توییتر'، بر بیانیه سه شنبه شب کمیسیون مشترک برجام در وین تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، در اولین سالگرد اجرایی شدن برجام ، نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر سه شنبه (دیروز) در هتل کوبورگ وین برگزار شد.ریاست این نشست را هلگا اشمید دبیر سرویس خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) به نمایندگی از طرف فدریکا موگرینی و ریاست هیات ایرانی را سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بر عهده داشت و سایر کشورها نیز در سطح معاونان وزیر امور خارجه و مدیران کل سیاسی شرکت کرده بودند.در بیانیه انتشار یافته پس از این نشست آمده است: 'تمام طرف ها بر تعهد قوی خود به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید کردند. کمیسیون مشترک، تعهدات مربوط به برداشته شدن تحریم ها مطابق برجام بخصوص در ارتباط با قانون تحریم ایران (آیسا) را مورد تاکید قرار دادند و همچنین تضمین های آمریکا مبنی بر اینکه تمدید قانون تحریم ایران به هیچ وجه تاثیری بر برداشته شدن تحریم های ایران و توانایی شرکت ها برای کار در ایران مطابق برجام ندارد را مورد توجه قرار دادند.

'کمیسیون مشترک برجام همچنین بر تعهد تمام شرکت کندنگان به ادامه روند برداشته شدن تحریم ها بخصوص مطابق با بند 21 متن برجام تاکید کردند.'این نشست بطور خاص در واکنش به نامه 16 دسامبر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موگرینی به عنوان همانند هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ، تشکیل شد. ظریف در نامه ای به موگرینی خواستار بررسی بدعهدی های آمریکا و تمدید قانون تحریم ایران (ISA) در کنگره آمریکا، برگزار شده بود.پیش از این نیز هلگا اشمید با انتشار پیامی در توییتر هدف از برگزاری کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیه اروپا بین ایران و 1+5 را بررسی اجرای برجام و نامه وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد. وی همچنین در پیامی توییتری بر عزم اتحادیه اروپا بر ادامه اجرای برجام تاکید کرده بود.بنا به درخواست ایران، پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام نیز کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم ها با حضور هیات‌های کارشناسی از ایران و آمریکا در وین برگزار شد.