به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۲۳۴۳۷

وزيردفاع ترامپ: باید به برجام احترام نهاد

گروه بين‌الملل: «جیمز ماتیس» گزینه وزارت دفاع «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آینده آمریکا، تاکید کرد که کشورش باید به برجام ولو آن که در آن نواقصی وجود داشته باشد، احترام بگذارد.
وزيردفاع ترامپ: باید به برجام احترام نهاد
گزینه ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا در نشست رای اعتماد سنای آمریکا تصریح کرد که دولت آمریکا باید نسبت به توافقنامه هسته ای با ایران ولو آن که در آن نواقصی وجود داشته باشد پایبند بماند. این درحالی است که وزیر دفاع پیشنهادی ترامپ پیش از این نشست گزارشی را مبنی بر این که ایران بزرگترین عامل ثبات زدایی در منطقه بشمار می رود، در اختیار کمیته تسلیحات سنای آمریکا قرار داده بود. یکی از تاکید های ماتیس در این نشست بر ضرورت حفظ متحدین آمریکا در شرایط پر تنش فعلی بود و این که به گواه تاریخ ملت ها در کنار متحدین خود نیرومندتر شده و بدون حضور این متحدین رو به ضعف و ناتوانی می گذارند.

وزیر پیشنهادی ترامپ در همین نشست و برغم اظهارات ترامپ در کمپین های انتخاباتی مبنی بر قطع ارتباط با پیمان ناتوخود را یکی از حامیان نیرومند این پیمان خواند و پیوند با آن را یک ضرورت کلیدی در سیاست های دفاعی کشورش توصیف کرد. برجسته ترین بخش اظهارات ماتیس در این نشست که در تعارض کامل با موضع گیری های رییس جمهور آینده آمریکا قرار داشت و به احتمال زیاد واکنش تند مخالفان توافق هسته ای را بدنبال خواهد داشت، سخنان او در مورد ضرورت پایبندی کشورش نسبت به مفاد توافقنامه هسته ای با ایران بود. وی اظهار کرد که به نظر او برجام یک توافقنامه کنترل سلاح ناقص است و یک معاهده دوستی با ایران بحساب نمی آید. وقتی آمریکا قولی می دهد، ما باید به آن پایدار بمانیم و با متحدینمان همراه باشیم.