به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۲۳۴۳۸

پاسخ مدیرعامل هما به افراطيون داخلي

گروه اقتصادي: مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به ورود نخستین هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران ایر گفت: ورود این هواپیما به انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آینده هیچ ارتباطی ندارد زیرا پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرارداد ایران ایر و ایرباس به امضا رسیده است.
پاسخ مدیرعامل هما به افراطيون داخلي
به گزارش ایرنا، «فرهاد پرورش» پنج شنبه در حاشیه مراسم ورود هواپیمای ایرباس به فرودگاه مهرآباد تهران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این هواپیما از 10 ماه پیش توسط ایران ایر انتخاب شده است و پس از انجام تست های پروازی ایرباس آن را به ایران ایر تحویل داده است. وی با بیان اینکه یک شرکت سازنده هواپیما همواره چند فروند هواپیمای نو در اختیار دارد، اظهار کرد: هم اکنون چندین فروند ایرباس در تولوز فرانسه وجود دارد تا ایرباس آن را به مشتریان خود تحویل دهد.

وی همچنین در واکنش به ادعای برخی رسانه ها که این هواپیما قبلا به برخی شرکت ها فروخته شده ، گفت : این هواپیما متعلق به هیچ کشوری نبوده و فرانسه آن را قبلا نفروخته است طبق قراردادی که با ایرباس به امضا رسیده انتظار داریم تا پایان امسال این شرکت 2 فروند هواپیمای دیگر به ایران ایر تحویل دهد و در صورت نهایی شدن قرارداد ما با ای تی آر، 2 فروند دیگر نیز از این شرکت به ایران ایر تحویل خواهد شد.

پرورش تصریح کرد: ما برای تحویل هواپیماهای بعدی نیز هیچ نگرانی نداریم زیرا تمام قراردادهای ما در چارچوب مقررات بین المللی به امضا رسیده است. 15 درصد منابع مالی این هواپیماها توسط ایران ایر و مابقی نیز توسط تامین مالی کنندگان خارجی تامین خواهد شد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: با فروش این هواپیماها، ایرباس با عرضه قطعات مورد نیاز، پشتیبانی های فنی را به عمل خواهد آورد و قرار است اگر قطعه ای بسیار حساس باشد با تحویل قطعه معیوب، قطعه جدید را از این شرکت تحویل بگیریم.

پرورش اظهار کرد: طبق قراردادی که به امضا رسیده احتمال بازگشت تحریم ها بسیار کم است زیرا ایران ایر به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پس از گذشت مدتی به عنوان دوران تنفس، ایران ایر بازپرداخت اقساط خود را آغاز خواهد کرد. با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود در برجام متعهد است، امکان بازگشت تحریم ها بسیار کم است مگر اینکه برخی از طرفین قراردادها به تعهدات خود عمل نکنند و ما ملزم هستیم هر اتفاق بیفتد با آن مقابله کنیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل نیز اظهار داشت: صنعت هوایی ایران با وجود 38 سال تحریم همچنان سرپا ماند و طبق قراردادهای بین المللی که به امضا رسیده، تامین منابع مالی این قراردادها در طول 18 سال آینده تامین خواهد شد. «اصغر فخریه کاشان» افزود: هر چند ممکن است شرکت های لیزینگ در حهان مدت زمان بیشتری را برای تامین مالی این هواپیماها در نظر بگیرند. به گفته وی، هواپیماهای خریداری شده از ایرباس نصف قیمت کاتالوگ ارزش دارند و خزانه داری آمریکا 15 روز پیش راهنمای جدیدی منتشر کرد و با توجه به اینکه قراردادهای خرید این هواپیماها پس از امضای برجام منعقد شده است، در صورت برگشت تحریم ها عطف به ما سبق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخستین فروند هواپیمای ایرباس A321خریداری شده در ساعت 14 و 46 دقیقه عصر پنج شنبه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. در مراسم، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی، معاونان وزیر راه وشهرسازی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقام های صنعت هوایی کشور حضور داشتند.

هنگام ورود این هواپیما به آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و خلبانان با پرچم و نشانه ایران ایر برای خبرنگاران دست تکان دادند. نخستین فروند از 100 فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از شرکت اروپایی ایرباس، عصر روز چهارشنبه (دیروز) با برگزاری مراسمی در شهر تولوز فرانسه تحویل مقام های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران( ایران ایر) شد.

«فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر در این مراسم گفته بود: امروز روز بزرگی برای این شرکت و همچنین ارتباط ایران و اتحادیه اروپا به شمار می رود. این هواپیما 190 نفره نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر پارسال با سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین شرکت های ایران ایر و ایرباس امضا و پس از مدتی، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما نهایی شد.

«فابیس برژیر » مدیرعامل ایرباس در مراسم تحویل هواپیما ابراز امیدواری کرد با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود. وی گفت: طبق قراردادی که با ایران ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز بتدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می شود. برژیرعنوان کرد: از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین المللی امضا شده است و درصدد هستیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می شود. به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که ایرباس در سال 2016 میلادی دریافت کرده است.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند. در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است. خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایران 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی وتسهیلات صندوق توسعه ملی به وسیله بانک صنعت و معدن تامین می کند.