به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۱۲۳۴۴۸

جزییاتی تازه از مذاکرات حج

گروه فرهنگی: سرپرست سازمان حج و زیارت با اعلام آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای سفر حج تمتع طبق روال هر سال، گفت:‌ بعید می‌دانم ایران و عربستان درباره ویزای حج چالشی داشته باشند، چون قبلا توافق کرده‌اند.
جزییاتی تازه از مذاکرات حج
حمید محمدی جزییاتی از دعوتنامه‌ی حج عربستان و هیات مذاکره‌کننده‌ی ایرانی را تشریح کرد و افزود: عربستان هر سال طبق روال معمول، در ماه‌های ربیع‌الاول و ثانی دعوتنامه‌هایی به کشورهای اسلامی می‌فرستد و برای مذاکره با هیات‌های اعزامی این کشورها، زمانی را تعیین می‌کند که نوبت ایران، "پنجم اسفندماه برابر با ۲۵ جمادی‌الاول" تعیین شده است.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان تعیین شده برای مذاکره با هیات ایرانی، درصورت به نتیجه رسیدن و توافق میان دو کشور، فرصت برای هماهنگی‌ها و اجرای عملیات حج وجود دارد؟ اظهار کرد: طبیعتا اگر در زمان تعیین شده، مذاکرات به نتیجه برسد می‌توان برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها را انجام داد.

وی افزود: سازمان حج و زیارت طبق وظیفه‌ی ذاتی خود از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی مربوط به حج تمتع را شروع کرده است و اگر شرایط فراهم شود و مذاکرات به نتیجه برسد و مطالبات ایران در راستای حفظ عزت، شأن و امنیت زائران کشورمان تامین شود، مشکلی برای عملیات حج نخواهیم داشت، چون برنامه‌ریزی‌ها شروع شده است.

او درباره‌ی راهکارهای پیشنهادی و جدید ایران برای حل چالش‌هایی که از مذاکرات سال گذشته باقی مانده است، اظهار کرد: ما از وضعیت حال حاضر عربستان و وزارت حج این کشور اطلاعی نداریم، این مسائل در مذاکره مشخص خواهد شد. ضمن این‌که مطالبات و راهکارهای ایران کاملا شفاف است.

محمدی همچنین درباره‌ی ویزای حج که در مذاکرات سال گذشته به دلیل تعطیلی سفارتخانه این کشور در ایران به عنوان یکی از چالش‌ها مطرح بود، گفت: در مذاکرات سال گذشته راهکارهای مورد توافق در این‌باره، تعیین شد. بعید می‌دانیم در این دور از مذاکرات درباره‌ی آن صحبت شود، چون به نتیجه رسیدیم. پیشنهاد نخست صدور ویزا در کشور ثالث بود که با مقاومت ایران راهکار صدور ویزای الکترونیکی مطرح شد. بنابراین به احتمال زیاد در مذاکرات امسال چالشی درباره‌ی ویزا نداشته باشیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت سپس درباره هیات مذاکره‌کننده‌ی ایران که قرار است پنجم اسفندماه در وزارت حج عربستان دیدار داشته باشد، توضیح داد: ترکیب هیات‌ها همواره مشخص است، معمولا مسؤولان اجرایی حج که بعثه مقام معظم رهبری را شامل می‌شود به همراه نمایندگانی از بخش IT برای رسیدگی به موضوع ویزا و همینطور نماینده‌ای از شرکت هواپیمایی در این هیأت حضور خواهند داشت.

محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان مانند سال گذشته محدودیتی در ترکیب هیأت قائل نشده یا مثلا مشخص نکرده که نماینده‌ی بعثه نباید حضور داشته باشد، اظهارکرد: ترکیب هیأت‌هایی که برای مذاکره به عربستان می‌روند کاملا مشخص، آن‌ها معمولا پنج نفر هستند. عربستان هیچ مورد خاصی را در این‌باره مطرح نکرده، ضمن آن‌که وقتی گفته می‌شود نمایندگانی از سازمان حج، همه‌ی این خانواده را در برمی‌گیرد که شامل بعثه مقام معظم رهبری نیز می‌شود.

مذاکرات حج ایران و عربستان سال گذشته تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفت. در شرایطی که سازمان حج و زیارت ایران به مدت پنج ماه در تلاش برای تامین ضروری‌ترین خواسته‌های زائران کشورمان و برقراری حج تمتع در زمان تعطیلی عمره بود، اما عربستان با سنگ‌اندازی در روند مذاکرات، آن را بدون نتیجه گذاشت و دست آخر اعلام کرد؛ دولت ایران زائران کشورش را از حج محروم کرده است، درحالی که سعید اوحدی ـ رییس پیشین سازمان حج و زیارت ـ با استناد به شرایط آن دوره و رفتار برخی مقامات سعودی، گفت که «عربستان به دنبال سناریویی بسیار غیرمنطقی و غیراخلاقی بود و اراده‌ای برای پذیرش زائران ما نداشت. »

در چنین شرایطی وزارت حج عربستان حدود یک هفته پیش درحالی که اعلام کرد برای ۸۰ کشور اسلامی دعوتنامه حج را فرستاده، دعوتنامه ایران را به دست نماینده کشورمان در آمریکا رساند. ایران نیز با تاکید بر مطالبات گذشته، برای حضور در این مذاکره اعلام آمادگی کرد. نماینده فقیه در امور حج و زیارت نیز چندی پیش از اعزام هیات مذاکره‌کننده ایرانی به عربستان در پنجم اسفندماه سخن گفت.
مرجع : ایسنا