به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب : ۱۲۳۴۷۷

بشار اسد و برادرش به دست داشتن در حملات شیمیایی متهم شدند

گروه بين‌الملل: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده است که بازرسان بین‌المللی برای نخستین بار گفته‌اند به گمان آنها، بشار اسد و برادرش مسئول استفاده از سلاح‌ شیمیایی در درگیری‌های این کشور هستند.
بشار اسد و برادرش به دست داشتن در حملات شیمیایی متهم شدند
این خبرگزاری روز جمعه گزارش داد که سند تهیه ‌شده از سوی بازرسان بین‌المللی در این زمینه را رویت کرده است. بر پایه این گزارش، تحقیقات مشترک سازمان ملل و «سازمان نظارت جهانی بر ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی» پیشتر تنها واحدهای ارتش را متهم کرده بود و به نام هیچ یک از فرماندهان و مقام‌های سوری اشاره‌ای نداشت. به گفته یک منبع آگاه اکنون فهرستی از افراد تهیه شده که بازرسان آنها را به یکسری حملات با گاز کلر در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مرتبط دانسته‌اند که این فهرست شامل بشار اسد، برادرش ماهر و سایر چهره‌های عالی‌رتبه سوریه است.

ترکیه: صلح و یکپارچگی در سوریه با حضور اسد در قدرت ممکن نیست

در همين حال، ترکیه بار دیگر تأکید کرد که از نگاه این کشور، «صلح و یکپارچگی در سوریه» با حضور بشار اسد در قدرت ممکن نیست، اما رسیدن به این هدف باید مرحله به مرحله صورت گیرد و در عین حال باید به دستاورد احتمالی مذاکرات آستانه هم در این زمینه توجه شود. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که موضع این کشور در قبال اسد «روشن» است، و ترکیه باور ندارد با حضور بشار اسد بتوان به سوریه‌ای متحد و دست‌یافته به صلح رسید.

ابراهیم کالین در عین حال تأکید کرد که ترکیه روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان را زیر نظر دارد و «ما می‌خواهیم در این مرحله قدم قدم پیش برویم». او همچنین تأیید کرد در دو هفته گذشته درگیری‌ها در سوریه به شکل عمده‌ای در سایه آتش‌بسی که به ابتکار این کشور و روسیه برقرار شده، متوقف شده است.

در عین حال روز جمعه مسکو میزبان نشست معاونان وزیر خارجه ایران، روسیه و ترکیه بود و بر پایه اعلام وزارت خارجه روسیه دیپلمات‌های ارشد سه کشور در این نشست مشورتی در مورد آماده‌سازی برای مذاکرات گروه‌های سوری در آستانه پایتخت قزاقستان گفت‌وگو کردند. بیانیه وزارت خارجه روسیه اضافه می‌کند که شرکت‌کنندگان در نشست مشورتی مسکو، توافق کرده‌اند که نشست آستانه باید ضمن تضمین آتش‌بسی پایدار و درازمدت در سوریه، بر تداوم مقابله با گروه‌ها تروریستی فهرست شده توسط سازمان ملل تأکید کند.

از ایران، حسن جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزرات خارجه در نشست مشورتی مسکو حضور داشته است. مذاکرات آستانه که به پیشنهاد ولادیمیر پوتین و حمایت ایران و ترکیه برنامه‌ریزی شده، قرار است ۲۳ ژانویه، چهارم بهمن ماه، در پایتخت قزاقستان برگزار شود، و آمریکا که پیشتر از برگزاری این مذاکرات استقبال کرده، روز جمعه گفت که هنوز برای حضور در آن دعوت نشده است.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه گفته‌های وزیر خارجه ترکیه را بازتاب داده که در آن تأکید شده با توجه به توافقی که با روسیه صورت گرفته، آمریکا باید به نشست آستانه دعوت شود. مولود چاووش‌اغلو تأکید کرده که هیچکس نمی‌تواند نقش آمریکا را نادیده بگیرد و این موضع اصولی ترکیه است. چند روز پیش از مذاکرات آستانه، در ۲۰ ژانویه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، رسماً قدرت را در دست خواهد گرفت و هنوز مشخص نیست رویکرد دستگاه دیپلماسی او در قبال این مذاکرات چه خواهد بود.