به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب : ۱۲۳۴۷۸
زيباكلام با اشاره به رحلت آیت‌الله هاشمی:

افزایش فشار تندروها برای ردصلاحیت روحانی

گروه سياسي: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: قطعاً اصولگرایان تندرو از فوت آیت‌الله هاشمی استقبال کردند چراکه ایشان را به عنوان جدی‌ترین مخالف سیاسی شان تلقی می‌کردند که البته تا حدودی این درست بود چراکه آیت الله هاشمی جدی ترین مخالف تندروی و رادیکالیسم بود.
افزایش فشار تندروها برای ردصلاحیت روحانی
دکتر صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: آیت الله هاشمی در دو دهه گذشته به شدت از تندروی و خشونت سیاسی فاصله گرفتند و به اعتدال و میانه روی و احترام قائل شدن برای دیگران بیشتر و بیشتر متمایل شدند که این برای تندروها بسیار سنگین تمام شد که آیت الله هاشمی طرف اعتدال و اصلاحات را بگیرند.

وی همچنین گفت: در مراسم تشییع جنازه ایشان شاهد بودیم که تندروها حسب ظاهر خواستند همراهی کنند ولی پر واضح بود که دلشان از آیت الله هاشمی بسیار پر از بغض و کینه بود که به اشکال مختلف هم این را نشان می دادند. استاد دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: بعد از حوادث تلخ انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ تندروها از هیچ اهانت و تهمتی نسبت آیت الله هاشمی فروگذار نکردند و ایشان تنها صبوری و متانت نشان دادند که این البته بی اجر هم نماند و آقای هاشمی بالاخره توانستند اعتدال و میانه روی را بصورت یک گفتمان خیلی جدی در جمهوری اسلامی نهادینه کنند.

وی در این راستا گفت: مهمترین و بزرگترین یادگاری که از آیت الله هاشمی باقی خواهد ماند همین اعتدال و میانه روی و مخالفت با تندوری، رادیکالیسم و خشونت سیاسی هست. زیبا کلام در ادامه تصریح کرد: درخت اعتدال و میانه روی که آیت الله هاشمی سالهای قبل کاشتند الآن بارور گردیده و این باروری را ما در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و همچنین انتخابات اسفند ۹۴ دیدیم که اصولگرایان حتی نتوانستند یک چهره را در تهران به محلس بفرستند و برای این است که به گمان من این درخت اعتدال و میانه روی بارور گردیده است.

زیباکلام در ادامه اضافه کرد: در کوتاه مدت ممکن است برخی بگویند اعتدال و میانه روی پدر معنوی خود را از دست داد و آقای روحانی بزرگترین حامی خود را از دست داد و ممکن است نتواند در انتخابات ۹۶ رأی لازم را به دست آورد اما من با تمام این پیشگویی ها مخالف هستم، من معتقدم در دی ماه ۹۵ که آیت الله هاشمی چشم از جهان بربستند اعتدال و میانه روی بصورت یک گفتمان جدی درآمده و دیگر جای نگرانی نیست.

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: من معتقدم به واسطه حرمتی که جوانان، تحصیلکردگان و دهه شصتی ها یا هفتادی ها برای آیت الله هاشمی قائل هستند آن ها می آیند و به آقای روحانی رأی می دهند. من در مصاحبه های قبل از فوت آقای هاشمی گفته بودم به جهت برخی سرخوردگی ها که بعضاً از عملکرد آقای روحانی به وجود آمده ممکن است رأی ایشان کاهش یابد اما من امروز این را تصحیح می کنم فوت آیت الله هاشمی همان تأثیری را برای سبد رأی آقای روحانی خواهد گذاشت که رد صلاحیت شدن آیت الله هاشمی در انتخابات ۹۲ در میزان آرای آقای روحانی گذاشت.

صادق زیباکلام تصریح کرد: ما شاهد بودیم بعد از رد صلاحیت شدن آیت الله هاشمی در انتخابات ۹۲ از سوی تندروها مردم به آقای روحانی اقبال کردند و به تلافی برخورد سیاسی که تندروها با آقای هاشمی کرده بودند مردم با قدم های خودشان به سمت صندوق رأی رفتند و با دادن ۱۹ میلیون رأی به نامزدی که آیت الله هاشمی خواسته بود و حمایت کرده بود این را اثبات کردند.

وی همچنین گفت: در انتخابات اسفند ۹۴ هم شاهد بودیم که وقتی آیت الله هاشمی و آقای خاتمی از لیست امید حمایت کردند چه استقبال و به تعبیری زلزله ای رخ داد. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: مردم به احترام آیت الله هاشمی آن استقبال باشکوه را در تشیع جنازه ایشان در روز ۲۱ دی ماه نشان دادند و معتقد هستم مردم یک بار دیگر این شکوه و عظمت را در پای صندوق های رأی در ۲۹ اردیبهشت 96 به نمایش خواهند گذاشت و رأی سنگینی به آقای روحانی خواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: تنها راهی که برای اصولگرایان می ماند تا با سیل مردمی به نفع آقای روحانی مقابله کنند رد صلاحیت کردن آقای روحانی است. همانطور هم که می دانیم تأیید صلاحیت تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و صرفاً شورای نگهبان بنا به انگیزه های سیاسی صلاحیت کاندیداها را رد می کند و ممکن است شورای نگهبان عنوان کند که صلاحیت آقای روحانی را تأیید نمی کنیم و معمولاً هم هیچ دلیلی را ارائه نمی کنند. همانگونه که شاهد بودیم هزاران نفر رد صلاحیت شدند بدون اینکه خودشان دلیلش را بدانند.

دکتر صادق زیباکلام در پایان با توجه به آینده ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همه ما می دانیم مجمع تشخیص مصلحت نظام یک شوخی یا به تعبیری یک نام بیشتر نیست، نه نقش و اهمیتی دارد و نه در سیاست گذاری نقشی دارد. حتی زمانی هم که آیت الله هاشمی بر مسند ریاست آن بود این مجمع هیچ کاره بود و در حال حاضر هم که ایشان فوت کردند ممکن است یک اصولگرای تندرو در رأس آن قرار گیرد که باز هم نقشی نخواهد داشت و تنها تغییری که خواهد کرد این است که این اصولگرای تندرو هر از گاهی مصاحبه می کند و به آمریکا یا سازشکارها و لیبرال ها حمله می کند و دیگر نقش خاصی نخواهد داشت.

سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۲:۱۲
با روحانی مخالفند چون تمام دزدیهاشون رو رو کرده این تندرو ها بیشتر از اونی که فکرش رو بکنید قدرت دارند چون تو این چند سال خوب خودشون رو و حسابشون رو پر کردند (347309)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۵:۲۱
يعني شما ميفرماييد الان دزدي نيست... (347313)
جواد
Switzerland
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۵:۰۲
آقای زیبا کلام درست گفته اند مجمع تشخیص مصلحت هیچ قدرت و نقشی ندارد در گذشته هم این آقای هاشمی یودند که یه مجمع تشخیص اعتیار داده یودند و الا مجمع عملا هیچ کاره است (347312)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۶:۴۵
هاشمی رفت اما قدر خوبان زنده را بدانیم (347315)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۵
ملت باید شخصی رو تایید یا رد صلاحیت کند مطمئنا صلاحیت خاتمی و روحانی نزد ملت بیش از تمام تندروها میباشد و در چند انتخابات این ثابت شده چرا جناح راست وتندروها در جهت خواسته مردم حرکت نمیکنند و این روش خود را ادامه میدهند . (347319)
ذبیح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۹:۵۰
با این بخش از سخنان آقای زیبا کلام موافقم که مرگ هاشمی رفسنجانی تاثیری همچون سال 92 بر آراء ایشان خواهد داشت حتی خودم این رو هم اضافه میکنم چه بسا آیت الله هاشمی فوت نمیشدن تاثیرش بر آراء کمتر بود. اما بابت رد روحانی از سوی شورای نگهبان 100درصد مخاف ایده اقای زیباکلامم. در کل بنده تابحال تحلیل های دکتر زیبا کلام رو دیده اکثریت قریب به اتفاق معکوس نتیجه داده. حالا بهارجان این حرف بنده رو داشته باش برای روز مبادا. (347326)
اکبر
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ۰۰:۳۷
البته سخنگوی شورای نگهبان گفته هیچ ضمانتی برای تاییدصلاحیت رییس جمهوردر دور بعدی نیست یعنی ازهمین الان درفکر چگونگی ردصلاحیت آقای روحانی هستنداما حضورپررنگ اصلاح طلبان درمراسم تسییع معادلات آنها رابرهم زدکه به این زودی درمورد عدم صلاحیت موضع گرفته اند (347331)