به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۲۳۴۸۷

بخش موسیقی نواحی را از دست ندهید

گروه فرهنگی:مدیر هماهنگی بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر درباره سیاستگذاری های جدید این بخش از جشنواره توضیح داد.
بخش موسیقی نواحی را از دست ندهید
پیمان بزرگ نیا پژوهشگر و مدیر هماهنگی گروه های بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر درباره دعوت از گروه ها و هنرمندان این دوره از جشنواره بیان کرد: خوشبختانه امسال تنها سالی است که ما در حوزه موسیقی نواحی بیشترین سهم را در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر داریم و این یکی از نکات مثبتی است که می‌تواند در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف دوره های پیشین جشنواره موسیقی فجر بی توجهی به گروه ها و هنرمندان فعال موسیقی نواحی بود. در آن سال‌ها فقط در ایام برگزاری جشنواره های موسیقی فجر و موسیقی نواحی به فکر تعدادی اندک از گروه ها و هنرمندان پیشکسوت می افتادند و با دعوت محدود از آنها به نوعی سعی در نمایشی موزه ای از موسیقی نواحی داشتند که نه تنها کمکی به پیشرفت و بهتر دیده شدن موسیقی اقوام نمی کرد بلکه نظر به فقدان آگاهی مناسب برای اجرای آثار، فقط تعداد اندکی از پژوهشگران به تماشای آثار می نشستند که این موضوع باعث کاهش شان والای موسیقی اقوام ایران و بی انگیزگی شرکت‌کنندگان این بخش می‌شد.

این پژوهشگر گفت: حذف نگاه موزه‌ای صرف و توجه بیشتر به کاربردهای موسیقی نواحی در جریان فعالیت‌های موسیقایی کشور به طور حتم می تواند به کمک دیگر گونه های موسیقایی هم بیاید؛ موضوعی که ما در این دوره از جشنواره با همکاری و همیاری دوستان به آن توجه ویژه ای کرده ایم و با طراحی فضای جدید با حضور هنرمندان جوان حتم دارم یکی از جذاب ترین بخش های جشنواره موسیقی فجر امسال را رقم خواهیم زد.

بزرگ نیا در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: هنرمندان گروه هایی که در بخش موسیقی نواحی جشنواره سی و دوم حضور دارند همگی از هنرمندان تحصیلکرده و پژوهشگران برجسته موسیقی اقوام هستند که با شناخت درست از شرایط امروز تصمیم دارند موسیقی فاخر و اصیل را پیش روی مخاطب بگذارند و من تردید ندارم این اجراها هیجان انگیزترین اجراهای جشنواره خواهند بود. خوشبختانه استقبالی که تاکنون توسط تماشاگران از سامانه های فروش بلیت جشنواره دیدم موید این ادعاست که اتفاقات خوبی در این دوره از جشنواره به وقوع خواهد پیوست.
مرجع : مهر