به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۲۳۵۸۸
با حضور نمایندگانی از ۷۰ کشور جهان؛

پاریس میزبان کنفرانس صلح خاورمیانه

گروه بین الملل: کنفرانس بین‌المللی صلح پاریس به منظور حل و فصل درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، صبح امروز(یکشنبه) با حضور نمایندگانی از ۷۰ کشور جهان و در غیاب اسرائیل برگزار می‌شود.
پاریس میزبان کنفرانس صلح خاورمیانه
به گزارش شبکه خبری الجزیره، این کنفرانس صبح امروز با سخنرانی ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه آغاز می‌شود و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور این کشور نیز نزدیک ظهر سخنرانی خواهد کرد. بیانیه پایانی این نشست نیز امشب صادر خواهد شد.

در این کنفرانس که پشت درهای بسته برگزار می‌شود، نزدیک به ۴۰ وزیر خارجه از جمله جان کری و وزرای چند کشور عربی و نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه آفریقا و گروه بریکس حضور خواهند داشت.

در همین راستا، مسئولان بین المللی روز شنبه بررسی پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس صلح خاورمیانه را به پایان رساندند. پیش‌نویس نهایی بیانیه پایانی این نشست که چهار بار اصلاح شده، شامل به رسمیت شناختن مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی به عنوان مرزهای کشور فلسطین است. همچنین براساس این پیش نویس راهکار تشکیل دو کشور راهکاری است که جای بحث و جدل ندارد.

در این پیش‌نویس بر اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت ضد شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها و عمل کردن به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا و کنار گذاشتن خشونت از سوی دو طرف تأکید و اشاره شده که امنیت اسرائلی جز با امنیت فلسطین محقق نخواهد شد.

در همین راستا، سلمان الهرفی، سفیر فلسطین در فرانسه گفت: مسئولان فرانسوی به تشکیلات خودگردان ابلاغ کردند که در این کنفرانس سه کمیته مهم پیگیری تشکیل خواهد شد که اولی کمیته‌ای ویژه حمایت از نهادهای فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئیه ۱۹۶۷ میلادی شامل قدس اشغالی و با هدف مقابله با اقدامات اسرائیل برای نابودی راه‌حل دو کشور خواهد بود و ریاست این کمیته را آلمان بر عهده خواهد داشت. کمیته دوم برای توسعه اقتصاد فلسطین به ریاست اتحادیه اروپا و کمیته سوم برای حمایت از نهادهای جامعه مدنی به ریاست سوئد خواهد بود.

وی افزود: بیانیه پایانی این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه بر این مساله تاکید دارد که راه‌حل نهایی مساله فلسطین باید براساس مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی و بدون به رسمیت شناختن اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی از جمله شهرک سازی‌ها باشد.

هرچند که اسرائیل در این نشست شرکت نمی‌کند اما نمایندگان ۷۰ کشور جهان و پنج نهاد بین المللی در این نشست حضور خواهند داشت. احتمالا حاضران در این نشست نتایج این کنفرانس را روز سه‌شنبه به شورای امنیت ببرند تا به صورت قطعنامه صادر شود و ضربه جدیدی به رژیم صهیونیستی وارد آورد.

پیش از این سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از صدور قطعنامه جدیدی در شورای امنیت علیه این رژیم ابراز نگرانی کرده و گفت: فکر نمی‌کنم این درست باشد باید منتظر بمانیم و ببینیم که سه‌شنبه چه اتفاقی می‌افتد. اتفاق مهم همان کنفرانس پاریس است که یکشنبه برگزار می‌شود.
مرجع : ایسنا