به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۲۳۶۷۴

برجام کاری استثنایی بود

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از برجام حفاظت و حمایت می‌کند، اما عده ای به جای انتقاد از کسانی که نمی گذارند برجام پیش برود به تیم مذاکره کننده تاخت و تاز می‌کنند.
برجام کاری استثنایی بود

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که با حضور وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی  برگزار شد، با تسلیت درگذشت آیت الله  هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی عمر پر برکتی داشت. هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه مدیریت کشور و نقش مهم و ارزنده ای بر عهده داشتند که حتما در خاطره ملت ایران ماندگار خواهد بود.وی ادامه داد: مردم قدرشناس ایران طی یک هفته گذشته با حضور خود از این انسان خدوم  قدردانی کردند. امیدوارم خداوند عنایت کند و راه هاشمی باز باشد و راه تدبیر و توسعه کشور ادامه پیدا کند.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سالگرد امضای توافقنامه برجام بین ایران و گروه 1+5 گفت: طی سال های گذشته فشارهای سنگینی به ملت ایران وارد شد. عمق این فشارها در سال های آخر عمر دولت قبل با تحریم های ظالمانه ای که به ایران وارد می شد، درک شد. ایران هم در نظام بانکی و پولی که بدون آن نمی شد با اقتصاد جهانی ارتباط برقرار کرد تحریم بود و هم در حوزه هایی مثل نفت، صادرات، کشتیرانی، بیمه های حمایت کننده و حمل و نقل با تحریم های جدی روبرو شده بود.

وی افزود: هرآنچه که به آن تحریم هوشمند می‌گفتند علیه ما انجام دادند و در آخر هم به جایی رسیدند که به هر ایرانی صرفا به دلیل ایرانی بودنش فشار وارد می کردند. در چنین شرایطی مهمترین هدفشان تضعیف ایران بود. می خواستند به کشورهای جهان سوم بگویند تا سقفی که برایتان مشخص شده باید حرکت کنید.جهانگیری در همین راستا خاطر نشان کرد: در حالی این فشارها را به ایران وارد می کردند که می دانستند رژیم صهیونیستی بدون عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارای کلاهک هسته ای است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم می دانست که با گفت‌وگو قادر به حل مساله هسته ای است، گفت: کار بسیار سختی بود. همانطور که در حوزه های علمی دارای کارشناسان زبده ای هستیم، زبده ترین مذاکره کنندگان هم برای این امر انتخاب شدند، آقای  ظریف  به عنوان مرکز اصلی مدیریت این مذاکرات  مشغول به کار شدند. 18 ماه مذاکره نفس گیری صورت گرفت. آن شش کشور را هم ما انتخاب نکردیم از قبل بنای مذاکره با آن ها بود؛ اما این دفعه واقعا مذاکره می شد.وی ادامه داد: با کشورهایی مذاکره کردیم که قدرت های سیاسی و اقتصادی بودند و سازمان های ملل و انرژی اتمی را هم در کنارشان داشتند. ما فکر می کنیم در کار توافق و مذاکره ایران کاری استثنایی انجام داده است.

جهانگیری با اشاره به دستاوردهای توافق برجام تصریح کرد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران امروز به بالاترین حد خود  بعد از انقلاب اسلامی رسیده است. یعنی هم موفق شدیم چاه های نفت متوقف شده را با مدیرانی موفق باز به راه بیندازیم و هم بازارش را پیدا کردیم.معاون اول رئیس جمهور یادآور شد که واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران از لحاظ وزن به بالای 100 میلیون تن رسیده است.وی با اشاره به بدعهدی برخی از طرفین مذاکره کننده برجام اظهار کرد: عده ای در بین قدرت های بزرگ نمی خواهند که ایران پیشرفت کند. آمریکایی ‌ها سعی می‌کنند نگذارند برجام پیش برود. آنها بدعهدی می کنند اما یک عده به جای اینکه به آنها حمله کنند، به تیم مذاکره کننده خودمان تاخت و تاز می کنند.معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از برجام حفاظت و حمایت می کند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: در این دنیا که تندروی و خشونت حاکم شده است ما باید به سمت اعتدال و عقلانیت حرکت کنیم و اجازه ندهیم که دنیا ما را وارد تصمیمات تند کند. هم مقام معظم رهبری و هم رئیس جمهور مکررا خاطر نشان کردند که دنیا باید بداند ما کشور با اقتداری هستیم.وی در همین راستا افزود: همه شرارت هایی که در منطقه ایجاد شده مثل داعش، برای بر هم زدن آرامش ایران بود، اما امروز می بینید که ایران نقطه آرامش منطقه است.جهانگیری همچنین خاطر نشان کرد: این که گفته شد اگر برجام را پاره کنید عکس العمل ما تندتر خواهد بود، موضع قدرت ایران را نشان می دهد. برجام یک توافق بین المللی  است و هیچ کشوری به تنهایی و یک طرفه نمی تواند آن را نقض کند.

وی با بیان اینکه برجام فرصت زمینه ساز توسعه ایران است، خاطر نشان کرد: قطعا توسعه همه جانبه ایران از راه توسعه علمی عبور می‌کند و توسعه علمی ایران وقتی ایجاد می شود که، دانشمندان ما بتوانند در بستر جهانی به رقابت بپردازند. امروز هر ایرانی با شنیدن آمار افزایش حضور علمی ایرانیان در دنیا به وجد می آید و دولت هم در همین راستا از آنها حمایت خواهد کرد.معاون اول رئیس جمهور با تجلیل از دست اندرکاران برگزاری جشنواره رازی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که جشنواره هایی مانند جشنواره رازی، مهمترین کارشان معرفی و کمک به استعدادهای علمی است. از سوی دیگر با توجه به مسئولیت اجرایی که دارم، فکر می‌کنم نیازمند توسعه علم و رسیدن به اقتصاد مقاومتی از راه این توسعه هستیم.

جهانگیری با اشاره به توان و ظرفیت حوزه پزشکی در ایران، گفت: کشور ما در حوزه پزشکی از توان بسیار بالایی برخوردار است. خوشبختانه یکی از بخش هایی که می تواند در ایران و منطقه بدرخشد همین بخش پزشکی است؛ چرا که هم پزشکان زبده ای داریم و هم منطقه مان به این پزشکان نیازمند است.وی با اشاره به منتقدان بخش بودجه جاری دولت، اظهار کرد: اگر در کشور ما این مساله جا بیفتد که امور پژوهشی و تحقیقاتی اموری مصرفی و جاری نیست، راحت تر پیشرفت می کنیم. وقتی می گویند بودجه جاری دولت زیاد است باید توجه کرد که آموزش و درمان و آموزش های عالی کشور از بخش جاری بودجه دولت تامین می شود. خود فعالین این حوزه باید در میان سیاست گذاران جا بیندازند که سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات از مهمترین منابع پیشرفت کشور است.

جهانگیری در پایان گفت: من از عزیزانی که در بخش آموزش، درمان و پژوهش کشور فعالیت می کنند به خاطر کمبود بودجه عذرخواهی می کنم و امیدوارم با توجه به آمار و ارقامی که در حوزه صادرات نفت ارائه شده، به زودی گشایشی برای آنها ایجاد شود. ما در دولت سعی خواهیم کرد به بخش آموزش و تحقیقات توجه ویژه ای داشته باشیم.