به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۲۳۷۲۵

داستان تلخ کنسرت کلهر در همدان

گروه فرهنگي: بعد از رسانه‌ای‌شدن نامه انصراف کلهر از کنسرت همدان، تمامی مسئولان نهادهای مرتبط و حتی بعضا نامرتبط با برگزاری این کنسرت با او و تهیه‌کننده این برنامه تماس گرفتند و خواهان برگزاری این برنامه در همدان شدند.
روزنامه شرق نوشت: داستان لغو کنسرت‌ها هرچند در فضای موسیقی ایران به‌ظاهر نخ‌نما شده؛ اما هربار که کنسرتی لغو می‌شود این زخم برای هنرمندان به‌ويژه گروهی که قرار بوده در روزهای آتی به روی صحنه بروند، تازه می‌شود. در روزهای گذشته، خبر لغو کنسرت‌های کیهان کلهر در شهر همدان به یکی از داغ‌ترین اخبار موسیقی بدل شد. خبری که با ارسال بیانیه از سوی این هنرمند همراه بود و بعد از آن به پیگیری تمامی نهادهای فرهنگی و هنری این استان منجر شد و در نهایت به برگزاری این کنسرت ختم شد؛ اما ماجرا چه بود و چگونه شروع و تمام شد؟

کیهان کلهر که از ابتدای امسال تصمیم گرفت بار دیگر تور کنسرت‌های ایرانش را راه بیندازد و بعد از نزدیک به شش سال دوری از صحنه کنسرت‌های ایران بار دیگر در کشورش کنسرت بگذارد، در همان گام‌های ابتدایی با مسائل مربوط به موسیقی ایران، از صدور مجوز گرفته تا لغوهای دقیقه نودی مواجه شد. کنسرت نیشابور «پردگیان باغ سکوت» در حالی لغو شد که کیهان کلهر و اعضای گروه در فرودگاه کارت‌های پروازشان را هم در دست داشتند. این لغو کنسرت که با وجود همه مجوزهای لازم، اتفاق افتاده بود، واکنش وزیر وقت ارشاد علی جنتی را به همراه داشت و او که به مشهد سفر کرده بود تا در همایش شاهنامه شرکت کند اعلام کرد «لغو کنسرت کلهر به دليل دخالت‌هایی است که دادستانی می‌کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند. به‌طوری‌که حتی یک دادیار هم می‌تواند فردی را دستگیر، کاری را توقیف یا جایی را مهروموم کند و خودشان را مستقل از قوه مجریه می‌دانند. وزارت ارشاد تمامی مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت‌های استان خراسان رضوی می‌دهد اما قوه قضائیه این‌گونه اقدامات را جزء حقوق خودش می‌داند».

بعد از اتمام دور اول این تور، کلهر بار دیگر در آذرماه به ایران سفر کرد تا در این تور به بیش از ٢٠ شهر دیگر سفر کند اما در شهر همدان بار دیگر داستان تلخ سختی‌های صدور مجوز تکرار شد. چراکه با وجود پیگیری‌های تهیه‌کننده کنسرت، مجوزهای کنسرت در این شهر تا آخرین روزها صادر نشد و منجر به صدور این نامه از سوی کیهان کلهر شد: «از آنجا که متأسفانه تا این لحظه به ‌دلیل عدم ‌همکاری و اشکال‌تراشی‌های بی‌دلیل مسئولان اداره ارشاد همدان موفق به اخذ مجوز برای برگزاري کنسرت «پردگیان باغ سکوت» در این شهر نشده‌ایم، کنسرت مذکور که بنا به برنامه‌ریزی قبلی قرار بود در تاریخ اول بهمن‌ماه انجام شود انجام نخواهد شد. با عذرخواهی از پیشگاه شما عزیزان و امید دیدار در فرصتی دیگر».

کیهان کلهر هم در گفت‌وگو با «شرق» ماجرا را داستانی تلخ از سوی اداره ارشاد همدان ذکر کرد و دلیل نوشتن این نامه و لغو این کنسرت را اذیت و آزارهای چندین و چندماهه این اداره ذکر کرد که با وجود ماه‌ها دوندگی اعضای تیم برگزارکننده این کنسرت موفق به اخذ مجوز برای آن نشد. او گفت: «متأسفم که چنین برخوردهایی با یک‌سری جوان علاقه‌مند به موسیقی جدی که با شوق بسیار در این فضا کار می‌کنند، می‌شود. آن هم فقط برای یک شب و یک سئانس کنسرت درحالی‌که ما از ابتدا درخواست سه شب برگزاری کنسرت در شهر همدان را داشتیم اما به ما گفتند نمی‌شود. بارها و بارها با وجود سختی‌ها و مشغله تهیه‌کننده، او به همدان سفر کرد اما با درخواست‌های نامرتبط اداره ارشاد این شهر مواجه شد که در نهایت منجر به این شد که من برنامه را لغو کنم؛ چراکه تا دو روز مانده به اجرا حتی مجوزهای برنامه صادر نشده بود، چه برسد به تبلیغات و بلیت‌فروشی‌ها. آن هم در تور فشرده‌ای که ما در حال برگزاری آن هستیم و برای از این شهر به آن شهر رفتن حتما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم».

امیر کاکاوندی، برگزارکننده و تهیه‌کننده این کنسرت در همدان هم ماجرا را این‌طور توضيح می‌دهد: «اوایل مهرماه مجوز کنسرت در همدان را از طریق مؤسسه‌مان (مؤسسه کوثر) درخواست کردیم و اعلام کردند که مشکلي نیست؛ تا اینکه مدتي بعد به دلیل برگزاری جشنواره در شهر همدان آنها خواستار تغییر تاریخ روز کنسرت شدند که ما‌ هم موافقت کردیم و کنسرت بندرعباس را در آن تاریخ جایگزین کردیم اما بعد از حدود سه ماه همچنان به درخواست ما پاسخی ندادند و به‌جای اینکه به طور رسمی جواب نامه‌هایمان را بدهند فقط به صورت تلفنی و نارسا می‌گفتند که انجام نشده است. حتی یک بار آقای ابوترابی مدیر اداره ارشاد همدان من را از اتاقش بیرون انداخت به این دلیل که من شما را نمی‌شناسم و من فقط با مؤسسه‌ای که برای اخذ مجوز با ما کار می‌کند کار می‌کنم. من با آن مؤسسه تماس گرفتم و آنها هم خواستار مبلغی بودند تا درخواست مجوز را صرفا در برگ سربرگ‌دار مؤسسه‌شان بزنند و نام اماکن و تعهد را صادر کنند و بقیه کارها را کاملا باید خودم انجام می‌دادم. اینها همه در حالی بود که صدور مجوز اماکن به‌تنهایی ١٠ روز کاری زمان می‌برد. ارشاد نامه اماکن را روز بیستم دی‌ماه به من داد. اداره اماکن همکاری کرد و پنج‌روزه به ما نامه را دادند اما ارشاد مجوز اصلی را نداد».

این تهیه‌کننده جوان ادامه داد: «آقای فروتن، معاون ارشاد همدان هم یک بار با من صحبت کردند و گفتند شما می‌خواهید از شهر همدان پول دربیاورید و ما نمی‌خواهیم. چرا کنسرت رایگان در همدان برگزار نمی‌کنید؟ ما هم جواب داديم که به صلاحدید در شهرهای محروم‌تر این کنسرت‌ها را برگزار می‌کنیم اما باشد من به خرج خودم رایگان برگزار می‌کنم اما شما همكاري مي‌كنيد كه ما سالن را رایگان بگیریم و اماکن هم پولی نخواهد؟ گفتند که نه شما باید پول آنها را بدهید. آن هم درحالی‌که سالن کنسرت سالن خود ارشاد بود. من برای این یک سئانس شش بار به همدان رفتم».

کاکاوندی گفت: «آقای نوروزی گل کارشناس موسیقی ارشاد استان از من برای مجوز کنسرت آقای کلهر فایل تصویری و صوتی خواستند هرچقدر که من اصرار کردم که باور کنید ایشان نیازی به معرفی ندارند و ضمنا ما الان فایل تصویری این کنسرت را از کجا بیاوریم گفتند نه، لازم است. بعد از اینکه این موارد را به‌سختی گیر آوردیم تماس گرفتند و گفتند از این ١١ ترکی که فرستادید یکی‌اش تکراری است! و به‌جای ٤٠ دقیقه تصویر باید ٥٠ دقیقه تصویر باشد و اینها باید طبق آیین‌نامه عمل شود. دیگر شهرها هم اگر با شما رفتاری جز این داشته‌اند غیرقانونی مجوز دادند». به‌هرحال ما چنین رفتارهایی را دیدیم که در نهایت منجر به کنسل‌کردن کنسرت شد.

با وجود این، بعد از رسانه‌ای‌شدن نامه انصراف کلهر و همراهانش از کنسرت همدان، تمامی مسئولان نهادهای مرتبط و حتی بعضا نامرتبط با برگزاری این کنسرت با او و تهیه‌کننده این برنامه تماس گرفتند و خواهان برگزاری این برنامه در همدان شدند تا آنجا که این اصرارها منجر به انتشار نامه‌ای با مضمون موافقت با برگزاری این کنسرت از سوی کلهر شد. صبح روز گذشته هم با وجود اینکه هیچ‌گونه تبلیغاتی برای این کنسرت در شهر همدان صورت نگرفته بود تمامی بلیت‌ها در عرض سه ساعت به فروش رفت و پرونده این کنسرت هم به نظر می‌رسد که بعد از مشقت‌ها و کشمکش‌های بسیار بسته شد.