به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۲۳۷۴۰

مراقب نفوذها باشیم

محمد علی آهنگران
روزنامه بهار

مسئله شیطان نزد ما به چیزی بی‌اهمیت تبدیل شده است و اعتنای ما به او، تنها در این حد است که روزی چند بار او را لعنت کنیم و از شرش به خدا پناه بریم و برخی افکار پریشان خود را به او نسبت دهیم. ولی باید دانست که شیطان و قوای شیطانی، نقش بسیار پراهمیتی دارند؛ زیرا در عین پنهان‌بودن از حواس ما، تصرفات زیادی در عالم انسانیت دارند. شیطان دشمن بیرونی و قسم خورده‌ای است که تا آخرین لحظات زندگی، دست از گریبان انسان بر نمی‌دارد و در عین حال از آشکار و نهان ما و از تمام کردارها و اندیشه‌های ما، آگاه است.

دامنه فعالیت شیطان، بسیار گسترده است و اختصاص به کردار و گناه خاص ندارد. وسوسه‌های او تمام فعالیت‌های ذهنی، بیرونی، فردی و اجتماعی انسان را پوشش می‌دهد. او در هر عمل انسان، تلاش می‌کند که آن را از مسیر حق و کمال به انحراف بکشاند. معمولاً دخالت و وسوسه‌های شیطان را در امور فردی و عبادی می‌دانند؛ در حالی که شیطان در امور و فعالیت‌های اجتماعی نقش مهم و فعال دارد و به احتمال زیاد، این امور مورد توجه بیشتر اوست؛ زیرا صلاح و فساد زمینه‌های اجتماعی، در کمالات و فضایل انسانی اهمیت اساسی دارد. حال که بعضی نگران نفوذ آمریکا در داخل کشور هستند چه خوب است که نگران نفوذ شیطان در اعمال و رفتار خود نیز باشند. برای کسب قدرت به هر روشی دست یازیدن، انتشار تصاویر خصوصی نوامیس مردم، تهمت زدن، بد دهانی و بد اخلاقی کردن، به معضلات اخلاقی جامعه بی توجه بودن، توجیه خلافکاریهای دوستان خود را کردن و پاگذاشتن بر روی حقوق مردم نشانه‌ای است از اینکه شیطان در رفتار و گفتارها و اندیشه هایتان نفوذ کرده است. این میان رسانه‌های گفتاری و شنیداری به عنوان صدای جامعه و مردم، بیش از همه باید نگران نفوذ شیطان در خبرها، گزارش‌ها و تحلیل‌های خود باشند. شیطان می‌تواند در قالب یک تیتر هم در رسانه‌ها نفوذ کند. چه بسیار سایت‌‌های خبری و تحلیلی و حتی خبرگزاری‌ها که با جرح و تعدیل یک سخن و جمله راه نفوذ شیطان را به نوشته خود می‌گشایند. چه تصاویری که این‌روزها از نوامیس مردم و تنها به بهانه تسویه حساب‌های سیاسی در پایگاه‌های رسمی و خبری کشور منتشر می‌شود و دست به دست می‌چرخد. چه بسیار تحریف‌ها و تهمت‌ها را می‌توان در تحلیل‌های برخی رسانه‌ها خواند و ردپای شیطان را در آن جست.

چه نزدیک است شیطان به دبیر و سردبیر و خبرنگاری که بازی با آبروی دیگری را خط قرمز خود نمی‌داند. چه رفاقتی دارد شیطان با مدیری که به آسانی تهمت می‌زند و بدون مدرک دیگری را متهم می‌کند و چه نفوذی کرده شیطان در کسی که به واسطه همین تهمت‌ها و دروغ‌ها، دیگری را قضاوت می‌کند و حکم می‌دهد در محکومیتش. همه باید بدانیم که شیطان در یک قدمی ماست، اما همه هم باید بدانیم که فاصله خدا تا ما به یک قدم هم نمی‌رسد، مگر نه این‌ است که از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است. پس می‌توان از یک قدمی شیطان به خدای در نفس‌ها پناه برد.