به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۱۲۳۷۷۲
روزنامه نیویورک تایمز:

ترامپ در راه است و جهان سردرگم

گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: عصر حکمرانی ' ترامپ' در شرف فرارسیدن است و جهان در یک سردرگمی آشکار بسر می برد.
ترامپ در راه است و جهان سردرگم
این روزنامه ادر ادامه نوشت: دونالد ترامپ در آستانه سوگند یادکردن در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا ، بار دیگر نشان داد که همچنان میلی وافر و غیرقابل پیش بینی دارد که در کار بقیه نقاط جهان اخلالگری کند. آلمانها خشمگین اند. چینی ها هم که مطلقا عصبانی اند. رهبران ناتو هم همینطور. در اتحادیه اروپا هم همه احساس خطر می کنند. شاید بتوان قابل پیش بینی ترین خصوصیت اخلاقی ترامپ را، غیرقابل پیش بینی بودن او دانست. دنیا به پیام های تحریک کننده توئیتری ترامپ خو گرفته است. معلوم نیست صحبت هایی که ترامپ در توئیت هایش مطرح می کند آیا صرفا یک قضاوت شخصی است یا یک هوی و هوس فانی و زودگذر است.

ترامپ بارها و بارها درمصاحبه ها و گفتمانهایش مواضعی را مطرح کرده و خاطر بسیاری از رهبران جهان را آزرده است . او با چین در افتاده و سطح تنش با پکن را بالا برده است. او نقبی هم بر غرب می زند و متحدان و نهادهایی را که به رهبری سنتی آمریکا در غرب منتقد بودند به خشم آورده است. هیچ کس نمی داند ؛ واقعا افق نگاه ترامپ کجاست. تنها کشوری که ترامپ تا به حال به هیچ وجه از آن انتقادی بر زبان جاری نکرده ؛ روسیه است و رئیس جمهور آن ' ولادیمیر پوتین'.
البته فعلا.

در ارتباط با انگلیس؛ ترامپ سردسته تشویق کنندگان پرشور 'برگزیت' و مشوق انگلیسی است که الآن دیگر جزء اتحادیه اروپا به شمار نمی آید. ترامپ اتحادیه اروپا را وسیله نقلیه آلمان خوانده و پیش بینی کرده است که به دنبال انگلیس؛ سایر کشورهای این بلوک هم راه انگلیس را ادامه خواهند داد و به خروج از اتحادیه اروپا رای خواهند داد. در مورد آلمان هم ؛ ترامپ گفته است که 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان اشتباه فاجعه باری مرتکب شد که به پناهجویان اجازه داد وارد اروپا شوند.

این اظهارات فتنه انگیزانه ترامپ ؛ هیاهویی از روی خشم در اروپا به راه انداخت و البته زنگ های خطر را هم به صدا در آورد. مرکل با بی اعتنایی به این اظهارات ترامپ عنوان کرد :' من فکر می کنم ما اروپایی ها کنترل سرنوشتمان در دست خودمان است'. ترامپ چین را هم عصبانی کرده است و در مصاحبه ای در روز جمعه گذشته با روزنامه ' وال استریت ژورنال' یک بار دیگر سیاست ' تنها یک چین' پکن را زیر سوال برد. چین می گوید که تایوان جزیی از خاک زاد و بوم چین است.

هوا چونیینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این صحبتهای ترامپ روز دوشنبه گفت: ' هرکس که سعی دارد تعیین وضعیت تایوان را به مذاکره بگذارد؛ دارد با بلند کردن یک سنگ بزرگ فقط پای خود را خرد می کند ؛ ضمن آنکه با مخالفت قوی دولت و مردم چین و جامعه بین الملل روبرو خواهد شد. همه چیزها در دنیا، متاعی برای معامله و یا تجارت کردن نیستند. روزنامه 'چاینا دیلی' هم در روز دوشنبه ترامپ را متهم کرد که دارد با آتش بازی می کند.
این روزنامه نوشت: 'اگر تعیین سرنوشت تایوان به مذاکره گذارده شود پکن چاره ای نخواهد داشت جز آنکه دستکش هایش را به دست کند'.

مطالبی که ترامپ در مصاحبه هایش مطرح کرده است در حال حاضر به جنجالی ترین مباحث در سطح قاره اروپا بدل شده است. یکی از این موارد انتقاد او به سلطه آلمان بر اتحادیه اروپاست که بسیاری از اروپاییان همین اعتراض را دارند. اما نکته اینجاست که این اعتراض از دهان شخصی بیان می شود که کشورش متحد کلیدی آلمان است و این صحبتها مواضع احزاب پوپولیست اروپا را مستحکم می کند که مترصد فرصت اند تا دستگاه سیاسی حاکم بر اروپا را بکلی بر هم بزنند.
البته ترامپ در مصاحبه اش با وال استریت ژورنال اشاره کرد که به همان اندازه که به پوتین اعتماد دارد به مرکل هم دارد .
در باب این محورها؛ 'نیکولاس برنز' از مقامات سابق بلندپایه وزارت خارجه آمریکا و سفیر آمریکا در 'ناتو' عنوان کرده است :' سخنان ترامپ حمله مستقیم به نظم لیبرالی است که ما از سال 1945 تاکنون در جهان ساخته ایم. این مواضع تهاجم مستقیم به نگرشی است که مبتنی است بر اینکه آمریکا می تواند غرب را رهبری کند'.

برنز می گوید:'منسوخ شمردن ناتو؛ حمایت علنی از تجزیه اتحادیه اروپا؛ بی حرمتی به مرکل و قابل مقایسه دانستن او با پوتین ؛ یعنی مردود شمردن تمام این 70 سال سیاست و استراتژی آمریکا در حالیکه در این 7 دهه تمامی جمهوریخواهان از زمان «آیزنهاور» تاکنون از این سیاست حمایت کرده اند'. برنز از مشاوران تیم انتخاباتی ' هیلاری کلینتون' بود. ترامپ در صحبت هایش با تشر زدن به دو شخصیت که قوی ترین رهبران اروپا محسوب می شوند یعنی 'آنگلا مرکل' و ' ترزا می' نخست وزیر انگلیس, قلب آنها را جریحه دار کرده است.

اگر نخبگان سیاست در انگلیس هم از مواضع ترامپ در مورد برگزیت پشتیبانی کنند در آن صورت خانم می تحت فشار بیشتری قرار خواهد داشت. ترامپ به انگلیس وعده یک معامله تجاری منصفانه خارج از اتحادیه اروپا را داده است اما این معامله تجاری حداقل تا دو سال دیگر یعنی هنگامی که انگلیس عملا از اتحادیه اروپا خارج می شود امکان پذیر نخواهد بود.
مرکل که به خونسردی در میان رهبران اروپایی شهرت دارد در واکنش به صحبتهای ترامپ گفته است:' آنچه که مهم است این است که ببینیم ترامپ در مسند قدرت چه خواهد کرد'. وی تاکید کرد که با ترامپ هم کار خواهد کرد.

' فرانک اشتاین مایر ' وزیر خارجه آلمان هم گفته است: ' ما منتظر می مانیم ببینیم پیامدهای سیاست خارجی آمریکا چه خواهد بود . همچنین است در مورد سیاستهای تجاری این کشور'. اشتاین مایر ادامه داد: 'ما بر روی پایبند ماندن آمریکا به تعهدات بین المللی اش از جمله «سازمان تجارت جهانی» حساب باز کرده ایم '. 2017 بالقوه سال دگرگونی سیاسی در اروپاست. در این سال انتخاباتی در کشورهای هلند ، فرانسه ، آلمان و شاید هم ایتالیا برگزار خواهد شد.

اگر احزاب پوپولیست در این انتخاباتها برنده شوند کل اتحادیه اروپا متزلزل خواهد شد. جمع کثیری از مسئولان اروپایی نگران اند که حملات ترامپ به این اتحادیه بسیار مخرب باشد. ژان - مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در باب صحبتهای ترامپ مطرح کرده است : ' اظهارات ترامپ دعوت به اتحاد این بلوک است. این سخنان بهترین شیوه برای دفاع از اروپاست و دعوتی است از ما برای آنکه این اتحادیه وضعیت خود را در قالب یک بلوک حفظ کند. نباید فراموش کرد که قوت اروپا در اتحاد آن است'.

'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس هم که از موافقان برگزیت است اظهارات ترامپ در مورد روابط انگلیس - آمریکا را گرم توصیف کرده و خاطر نشان ساخته است:' من فکر می کنم این خبر خوبی است که آمریکا خواستار یک معمله تجاری خوب و ازاد با ماست و می خواهد که ما سریعا آن را انجام دهیم'. وی تاکید کرد که این معامله حتما اتفاق خواهد افتاد و به نفع هردو طرف است.

داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۱۷:۱۶
این یارو سیاست را با بقالی سر کوچه اشتباه گرفته! (347418)
امیر م
Netherlands
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۲۰:۰۵
شاید ترامپ ،آغازی بر پایان ایالات متحده ،اتحادیه اروپا ،ناتو و فروپاشی تمدن غرب باشد.هرتمدنی آغازی دارد ،نقطه اوجی دارد و افولی.ریاست جمهوری ترامپ،خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و احتمالا خروج فرانسه از اتحادیه مذکور ،آغاز این افول است (347434)