به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۲۳۷۸۰

قائم مقام وزیر راه:برخی صداقت ندارند

گروه اقتصادي: قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل با یادآوری انتشار برخی خبرها مبنی بر ممنوع الخروج بودن هواپیماهای جدید، گفت: در صنعت هوانوردی جهان طرح این مسایل بی معناست و صحت ندارد.
قائم مقام وزیر راه:برخی صداقت ندارند
اصغر فخریه کاشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: به نظر می رسد افرادی که این مسایل را مطرح می کنند، صداقت ندارند و از مسایل صنعت هوانوردی جهان نیز بی اطلاعند.
وی به روند نهایی شدن قرارداد ایران ایر با شرکت ای.تی.آر(ATR) برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد 70 نفره اشاره کرد و گفت: قرارداد ما برای امضا نهایی شده و بزودی منعقد می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون قرارداد با ای.تی.آر در مراحل اخذ مجوزهای قانونی قرار دارد، گفت: همانطوری که قرارداد خرید 180 فروند هواپیما با ایرباس و بوئینگ به امضا رسید، بزودی قرارداد ایران ایر با این شرکت نیز به امضا می رسد.قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل با اشاره به سقف قرارداد ایران ایر برای خرید 20 فروند هواپیمای ای.تی.آر اظهارداشت: طبق قراردادی که به امضا خواهد رسید ارزش خرید این هواپیماها از این شرکت نزدیک به 400 میلیون دلار است.

وی درباره مبالغ اعلام شده برای خرید 200 فروند هواپیما از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای.تی.آر یادآورشد: با توجه به نوع سفارش ایران ایر، مجموع ارزش این سه قرارداد برای خرید 200 فروند هواپیما، کمتر از 18 میلیارد دلار است. با ورود نخستین فروند ایرباس 321، شرکت ایرباس متعهد شده تا پایان امسال 2 فروند هواپیمای 330 از 100 فروند هواپیمای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهد و علاوه بر این شرکت هواپیماسازی ای.تی.آر (زیرمجموعه ایرباس) نیز چند فروند از این هواپیماهای 70 نفره را به ایران ایر تحویل خواهد داد.

مسئولان و متولیان صنعت هوانوردی ایران تاکید دراند که جایگاه کشورمان در این زمینه در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری همچون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران 85 درصد منابع مالی آن را از منابع مالی خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می کند.