به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۲۳۸۴۸
آخرین کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهوری آمریکا

اوباما: راه حل صلح خاورميانه، تشكيل دو دولت فلسطين و اسراييل است

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل مختلفی نظیر روابط کشورش با روسیه، سیاست‌های واشنگتن در قبال مذاکرات صلح خاورمیانه و انتقال قدرت به دونالد ترامپ پاسخ داد.
اوباما: راه حل صلح خاورميانه، تشكيل دو دولت فلسطين و اسراييل است
به گزارش ایسنا، باراک اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که نسبت به درست بودن مواضعی که در دوران ریاست‌جمهوری خود اتخاذ کرده است، اطمینان دارد. او به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا توصیه کرد، در صورتی که قصد دارد تغییراتی اساسی در سیاست‌هایش اعمال کند، به عواقب تصمیم‌های خود توجه داشته باشد. اوباما در بخش دیگری‌ از اظهارات خود شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را باعث به خطر افتادن راه حل تشکیل دو کشور دانست و نسبت به وضعیت کنونی مذاکرات صلح خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مواضعش در قبال رویکرد آشتی‌جویانه دونالد ترامپ نسبت به روسیه گفت که وی رابطه سازنده با مسکو را در راستای منافع آمریکا می‌داند و در دوران حضورش در کاخ سفید تلاش کرده روسیه، عضو جامعه جهانی باشد و اقتصاد جهانی را بهبود بخشد. با این حال، اوباما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به تشدید گفتمان ضدآمریکایی و روحیه خصمانه همانند دوران جنگ سرد متهم کرد.

اوباما با اشاره به این که وضع تحریم‌های ضدروسی به دلیل مسائل تسلیحاتی نبوده است، گفت که واشنگتن این تحریم‌ها را به دلیل دخالت مسکو در مسائل اوکراین علیه این کشور وضع کرده است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت، از ترامپ خواسته که مذاکرات تسلیحاتی با روسیه را برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای دو کشور از سر بگیرد. رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص سیاست‌زدگی و جناحی شدن فرآیند انتخابات در کشورش هشدار داد.

اوباما در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: پس از این که مطلع‌ شدیم جورج بوش پدر و باربارا بوش در بیمارستان بستری شده‌اند، با خانواده بوش در ارتباط بوده‌ایم. آن‌ها زندگی خود را وقف این کشور کردند و همواره از ما حمایت کرده و در سال‌های گذشته به من و میشل مشاوره‌های خوبی داده‌اند. برای بهبودی آن‌ها دعا می‌کنیم.

اوباما همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های روسیه و این که ترامپ گفته که این تحریم‌ها را احتمالا برخواهد داشت، گفت: باید بگویم که داشتن روابط سازنده با روسیه برای منافع آمریکا و منافع دنیا خوب است و این مسأله رویکرد من در دوران ریاست‌جمهوری بوده است. ما و روس‌ها در زمانی که منافعمان هم‌پوشانی داشته، با یکدیگر همکاری داشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری من، هر آنچه می‌توانستم را انجام دادم تا روسیه عضوی سازنده از جامعه بین المللی باشد و در این راستا با رییس‌جمهوری روسیه و دولت مسکو همکاری داشتم تا امکان رشد اقتصادی آن‌ها فراهم آمده و از استعدادهای مردم روسیه در مسیرهای سازنده‌تری بهره برداری شود.

اوباما خاطرنشان کرد: پس از آن که پوتین باری دیگر ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، گفتمان ضد آمریکایی افزایش یافت و این رویکرد در سیاست خارجی روس‌ها باب شد که هر چیزی که آمریکا انجام می‌دهد، لزوما برای روسیه بد است پس باید با یکدیگر در تقابل باشیم. وی تصریح کرد: آن‌ها روحیه تخاصم را که در دوران جنگ سرد برقرار بود، بازگرداندند و این مسأله روابط را به شرایطی دشوارتر سوق داد.

رییس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: روسیه همچنان به تسخیر خاک اوکراین و مداخله در امور این کشور ادامه می دهد و از نظامی‌هایی حمایت می کند که مبانی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. چیزی که من به روس‌ها گفته‌ام این است که تا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، تحریم‌ها ادامه خواهد یافت و فکر می‌کنم که این رویکرد به نحو احسن منافع آمریکایی‌ها و هدف تحقق قوانین بین المللی را تأمین می‌کند.

اوباما اظهار کرد: در صورتی که ترامپ بتواند مذاکرات با روس‌ها به ویژه در حوزه زرادخانه‌های هسته‌ای را به گونه‌ای جدی از سر گیرد، فکر می‌کنم فضای قابل توجهی برای کاستن از زرادخانه‌های دو کشور وجود دارد. رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی به فرایند گذار سیاسی در کشورش پرداخت و گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات مکالمه‌هایم با ترامپ شوم اما همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام این گفت‌وگوها صمیمانه بوده است.

رییس‌جمهوری کنونی آمریکا که قدرت را ظرف کمتر از دو روز آینده به ترامپ تحویل خواهد داد، افزود: به او گفته‌ام که این کار بسیار بزرگ است و نمی‌توان آن را به تنهایی انجام داد پس باید به یک تیم متکی بود. اوباما همچنین با اشاره به مذاکرات صلح خاورمیانه اظهار کرد: من همچنان نسبت به مساله اسراییل و فلسطین نگرانی عمده‌ای دارم و این نگرانی به این خاطر است که وضعیت کنونی پایدار نیست و این برای اسرائیل و برای فلسطین و برای منطقه و همچنین برای منافع ملی آمریکا بد است.

وی در ادامه اعلام کرد: زمانی که ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفتم، می‌خواستم هرآنچه ممکن است را انجام دهم تا مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با جدیت دنبال شود و ما در این راستا زمان و انرژی بسیاری را از سال اول تاکنون به کار بستیم. در نهایت مساله مشخص این است که نمی‌توانیم جناح ها را مجبور کنیم که به صلح برسند. چیزی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تسهیل، ایجاد زمینه و تشویق است اما مجبور کردن ممکن نیست. با توجه به تغییرات در سیاست‌های اسراییل و فلسطین که شامل روی کارآمدن جناح‌های راست در سیاست اسرائیل و کاهش توانمندی محمود عباس می‌شود، این امر ممکن نیست. من این را مستقیما به بنیامین نتانیاهو و به فلسطینی‌ها گفته‌ام.

اوباما در پاسخ به پرسشی درباره این که میراث شما چطور به یادگار خواهد ماند، گفت: به تغییراتی که در جامعه ما ایجاد شده است، افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم بسیار موفق بوده‌ایم. قهرمانانی در کشور هستند و از دموکراسی دفاع می‌کنند. اوباما در پاسخ به پرسشی درباره این‌که شما چند سال پیش به عنوان اولین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا روی کار آمدید؛ گفته بودید که می‌خواهید فاصله بین مردم و سیاستمداران را کمتر کنید. چه کاری برای آنها انجام داده‌اید و چه کاری بعد از ترک کاخ سفید انجام می‌دهید، گفت: من برای برابری جنگیدم و می‌دانستم که اگر برای این‌که همه در اقتصاد نقش برابر داشته باشند نمی‌جنگیدیم، بین آمریکایی‌ها شکاف ایجاد می‌شد. من نگران این هستم که باید مطمئن شویم که ماشین دموکراسی ما درست کار می‌کند. ما تنها کشوری هستیم که رای دادن را برای مردم سخت می‌کنیم و پیشینه بدی هم داریم که ترجیح می‌دهم درباره آن صحبت نکنم. میراث ما درباره برده‌داری، ما را کوچک می‌کند. همه مردم یک رای دارند، نباید آن را پیچیده کرد. موانعی که سر راه رای دادن مردم می‌گذاریم، درست نیست و بین مردم این تصور ایجاد می‌شود که رای آنها مهم نیست. دادگاه عالی ما باید دوباره ورود پول‌های بی‌حساب به سیاست را بررسی کند. من فکر می‌کنم وضعیت قومی در زمان نسل من بدتر بود و اکنون شرایط بهتر شده است. زمانی که رئیس‌جمهور بودم، تلاش می‌کردم به بهبود این مساله کمک کنم.