به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۲۳۹۴۸

تظاهرات جهانی علیه روی کار آمدن ترامپ

گروه بين الملل: همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تظاهرات گسترده‌ای هم در ایالات متحده و هم در کشورهای اروپایی و اقیانوسیه علیه وی شکل گرفت.
تظاهرات جهانی علیه روی کار آمدن ترامپ

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بزرگترین تظاهرات در آمریکا به ویژه در واشنگتن دی‌سی که محل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آمریکا بود برگزار شد. در نیویورک بزرگترین تظاهرات ضد ترامپ با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری آمریکا صورت گرفت و در واشنگتن دی‌سی نیز مردم در مقابل محل برگزاری مراسم تحلیف دست به اعتراض و راهپیمای علیه ترامپ زدند.همچنین در مقابل برج ترامپ در نیویورک نیز تعدادی از معترضان حضور داشتند و باعث اختلال در رفت و آمد خودروها شدند، اگرچه پلیس تعدادی از آنها را دستگیر کرد.

گروه‌های چپ گرایی شامل سوسیالیست‌های دموکرات آمریکا و زنان نیویورک در جمعه دست به راهپیمایی زدند و امروز (شنبه) نیز به تظاهرات خود ادامه می‌دهند، در سانفرانسیکو نیز هزاران تن از معترضان شعارهای ضد ترامپ سر دادند و بر لیبرالیسم تاکید کردند. گروه‌هایی نظیر "منبع عرب" و "مرکز سازماندهی" و "انجمن ترقی چینی" و همچنین "آکادمی بریج" در این راهپیمایی حضور داشتند و در نقاط دیگری از این شهر دست به راهپیمایی اعتراضی علیه ترامپ زدند.

معترضان قصد دارند تا در هر شهر مهم دیگر آمریکا نیز دست به راهپیمایی اعتراضی علیه ترامپ بزنند.95 تن از معترضان ضد ترامپ در واشنگتن دستگیر شدند. درگیری زمانی رخ داد که 400 تا 500 تن از معترضان که به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند با نیروهای ضد شورش درگیر شده و ماموران در واکنش به آنها از گاز اشک آور استفاده کردند. در جریان این درگیری دو مامور پلیس زخمی شدند.

معترضان که صورت‌های خود را با ماسک پوشانده بودند در روز مراسم تحلیف ترامپ فریاد می‌زدند "نخست آمریکا" و "ما در مقابل رئیس‌جمهور ترامپ مقاومت می‌کنیم".رئیس پلیس واشنگتن دی‌سی نیز در توئیتر گفت: متاسفانه ما با گروه کوچکی روبه‌رو بودیم که می‌خواستند مراسم تحلیف چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا را دچار تنش کنند. در برخی از مناطق شهری ما شاهد خساراتی هستیم که این گروه‌ها به وجود آوردند.

گروه‌هایی که کلاه‌های سیاه به سر داشتند و بنرهایی ضد فاشیستی در دستشان بود در میان معترضان اصلی دیده شدند و معترضان و راهپیمایان "نه به دیپورت، نه به کوکلاس کلان و نه به فاشیسم در آمریکا " سر می‌دادند.در همین حال گروه‌هایی از حامیان ترامپ نیز با انجام راهپیمایی‌های حمایتی به پشتیبانی از "قهرمان" خود پرداخته و در مقابل معترضان وی دست به راهپیمایی زدند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد هزاران تن از مردم استرالیا و نیوزلند امروز (شنبه) دست به راهپیمایی علیه دونالد ترامپ زدند و عدم رضایت خود را از روی کار آمدن وی اعلام کردند. در سیدنی استرالیا که بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود سه هزار تن شامل زنان و مردان در هایدپارک و در مقابل کنسولگری آمریکا در این شهر تجمع کرده و دست به راهپیمایی زدند.این نخستین راهپیمایی از سوی زنان در جهان محسوب می‌شود که قرار است امروز علیه ترامپ برگزار شود. معترضان در سیدنی شعارهایی نظیر "فمینیسم کارت برنده من است" و "همانند یک دختر به جنگیم" سر دادند. همچنین حدود دو هزار تن دیگر نیز به صورت صلح آمیز در 4 شهر در نیوزلند دست به راهپیمایی زدند.

در حالی که در آمریکا معترضان ترامپ علیه وی و در روز مراسم تحلیف دست به راهپیمایی زدند، افرادی نیز در شهرهای مختلف اروپا علیه چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا راهپیمایی کردند. معترضان در اروپا فریادهایی علیه وی سر دادند و حدود 500 فعال در مقابل سفارات آمریکا در لندن تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که به آمریکایی‌ها تاکید می‌کردند "ترامپ را دور بیندازید".

یکی از حامیان حزب کارگر انگلیس پوستری را در دست داشت که بر رویش نوشته شده بود "ترامپ مایه ننگ بشریت است".وی به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ فردی مایه ننگ است و همه باید از او بترسند. او فردی است که نژادپرستی و جنسیت گرایی را قبول می‌کند.یک معلم 53 ساله انگلیسی نیز که در این راهپیمایی ضد ترامپ شرکت کرده بود وی را به جنبش گسترده پوپولیستی در سراسر اروپا مرتبط دانست که از بریگزیت انگلیس آغاز شده و احتمالا با پیروزی مارین لوپن به عنوان رئیس‌جمهوری ناسیونالیست افراطی فرانسه پایان می‌یابد. در آلمان نیز 200 تا  300 معترض اعتراض خود را علیه ترامپ ابراز داشتند و علیه افراط گرایی سفیدپوستان و جنبش‌های پوپولیستی چه در اروپا و چه در آمریکا دست به راهپیمایی زدند و بنرهایی را به دست داشتند که بر رویشان نوشته شد بود "ناسیونالیسم سفید برای 1933" است "نه به ترامپ گرایی نه به حزب راست افراطی آلمان".

معترضان آلمانی همچنین در مقابل محل فعالیت حزب راست افراطی آلترناتیوی برای آلمان در برلین تجمع کرده و خواستار "اتحادیه اروپا" شدند.