به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۱۲۳۹۸۰

صحبت‌های‌ترامپ‌زیبنده یک‌رئیس‌جمهور‌نبود

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به صحبت‌های دونالد ترامپ در مراسم تحلیف خود، گفت: این صحبت‌ها فاقد ارزش کارشناسی و اصول حکومت‌داری بود و او به مانند کسی صحبت کرد که گویی در حال شرکت در مبارزه انتخاباتی است.
صحبت‌های‌ترامپ‌زیبنده یک‌رئیس‌جمهور‌نبود

علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از سخنان رئیس‌جمهور جدید آمریکا با بیان اینکه او شخصیتی پوپولیسم و عوام فریب است که  باور نمی‌کرد رئیس جمهور شود و با اعتقاد بر اینکه صحبت‌های او مانند رئیس جمهور وطنی پیشین خودمان بود، ‌ادامه داد: صحبت‌هایی که او در روز جمعه مطرح کرد فاقد ارزش کارشناسی و حکومت‌داری بود، ‌به مانند کسی بود که در حال شرکت در یک کارزار انتخاباتی است و دایم در حال مبالغه و بزگ‌نمایی از قدرت خود و آمریکا بود.این استاد دانشگاه با اشاره به بخشی از صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه قدرت را از واشنگتن به مردم منتقل می‌کنم و با بیان اینکه اینگونه سخنان زیبنده یک رئیس حکومت نیست، ادامه داد: بعد از اتمام سخنرانی نیز خیلی از تحلیل‌گران اعلام کردند که صحبت‌های او قابل اعتنا نبوده و او نسبت به دوران کارزار انتخابات تغییری نکرده است.

علی خرم با بیان اینکه ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود به بیان صحبت‌های کلی اکتفا کرد و اشاره‌ای به ریز برنامه‌های خود نکرد،‌ ادامه داد: زمانی که مراسم تحلیف اوباما انجام شد حدود 7 الی 8 نفر از وزرایش در مجلس سنا رأی اعتماد گرفته بودند و تیم او تاحدودی مشخص بود. اما وضعیت ترامپ اینگونه نیست؛ هنوز تیم او به طور کامل مشخص نشده است. از دیگر سو او و تیمی که مشخص کرده تجربه سیاسی و بین‌المللی لازم را ندارند و چنین امری برای خود آمریکا و کل جهان خطرناک است. آنها ممکن است دست به اقداماتی بزنند که کل امنیت جهان را به خطر بیاندازد.خرم با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های ترامپ در این مراسم و تأکید مجدد او مبنی بر اینکه آمریکا باید قدرت اول شود، ادامه داد: این یک شعار توخالی است. زمانی که اوباما مسئولیت را بر عهده گرفت در سخنان خود گفت مشکلات جهان را آمریکا به تنهایی نمی‌تواند حل کند و باید یک همکاری عمومی در سطح بین‌المللی برای حل مشکلات ایجاد شود.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه ترامپ حتی در این جلسه به جمهوری‌خواهان نیز توهین کرد، گفت: قطعاً این توهین‌ها برگشت خواهد داشت و تأثیر منفی بر عملکرد وی می‌گذارد.وی همچنین به به‌کارگیری عبارت تروریسم اسلامی از سوی ترامپ اشاره کرد و افزود: در زمان تحلیف رئیس جمهور پیشین آمریکا روحانیون مسلمان نیز برای سخنرانی دعوت شده بودند و به آنها اجازه داده شد که صحبت کنند. ولی دیروز آقای ترامپ اولویت را به یک روحانی یهودی داد و بعد از آن به یک روحانی مسیحی و از روحانیون مسلمان برای حضور در این برنامه دعوت نکرد و اجازه نداد که آنها حضور داشته باشند.وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از به کارگیری واژه تروریسم اسلامی پرهیز می‌کرد و معتقد بود که این مشکل یک مشکل بین‌المللی است و ربطی به مذهب ندارد، ادامه داد: ولی متأسفانه ترامپ چنین دیدگاهی را ندارد و به راحتی از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کند.