به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۲۴۰۵۰
حضور گسترده مسئولان در جمهوری

پلاسکو میزبان هرسه قوا بود

روزنامه بهار

روز گذشته بازار داغ و دید و بازدید مسئولان از محل وقوع حادثه پلاسکو داغ بود و از رئیس جمهور تا دادستان تهران برای بازدید از این مکان به چهار راه استامبول رفتند. همچنان عملیات نجات افرادی که در سانحه پلاسکو زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد و هر ساعت برخی از چهره‌های سیاسی برای بازدید و مطلع شدن از وضعیت موجود به آنجا می‌روند.یکی از چهره‌ها وزیر اطلاعات بود که روز گذشته در جریان بازدید از محل حادثه پلاسکو با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تا این لحظه به هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای از خرابکارانه بودن حادثه آتش‌سوزی و تخریب پلاسکو نرسیده‌ایم. محمود علوی وزیر اطلاعات که در محل حادثه پلاسکو حضور یافته بود در خصوص حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گفت: حادثه تاسف‌برانگیز و تلخی بود و متاسفانه آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند. به خانواده‌های داغدار و همچنین افرادی که در این حادثه خسارت دیدند و مصدوم شدند تسلیت گفته و از خداوند متعال صبر مسئلت می‌کنیم. وزیر اطلاعات در خصوص امنیتی بودن این حادثه اشاره کرد: هر اتفاقی که در کشور رخ بدهد و در آن احتمال امنیتی بودن موضوع وجود داشته باشد، ما کارهای امنیتی را انجام می‌دهیم و اگر بدانیم که یک حادثه امنیتی بوده باشد اطلاعاتی در این خصوص ارائه خواهیم داد.  او گفت: ما لحظه به لحظه در جریان حادثه آتش‌سوزی پلاسکو بودیم و همه شواهد را بررسی کردیم اما هیچ دلیلی در خصوص این که اقدام‌تروریستی باشد به دست نیاوردیم تا این لحظه هیچ موضوعی در خصوص این که موضوع‌تروریستی باشد، کشف نشده است.  محمود علوی با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، افزود: شایعاتی که مطرح می‌شود حرکت غیراخلاقی و نامناسبی است و جنبه امنیتی دارد و در این شرایط باید در این خصوص جمع‌بندی و اقداماتی انجام بدهیم تا با سلسله دروغ پردازی برخورد شود. وزیر اطلاعات در خصوص اقدامات غیراخلاقی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، ادامه داد: نباید با این مسائل برخوردهای سیاسی شود و همه باید دست در دست هم بدهیم و علل موضوع را بررسی کنیم. ما ساختمان‌های فرسوده زیادی داریم و نباید دیگر شاهد تکرار این نوع مسائل باشیم. او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا وقوع انفجار در طبقات فوقانی این ساختمان مشکوک بوده یا خیر، گفت: انفجارها ناشی از مواد منفجره نبوده، اما با توجه به اینکه این ساختمان گاز کشی نداشته، از چراغ‌های نفت سوز و گاز سوز برای گرما و پخت و پز استفاده می‌کردند و ما در حال بررسی ابعاد این موضوع هستیم.

مراکز تجاری سیستم‌های امنیتی خود را استاندارد کنند
همچنین رئیس مجلس نیز دیروز  با حضور در محل ساختمان پلاسکو از نزدیک در جریان آخرین اقدامات آوار برداری و جستجوی مفقودان قرار گرفت. علی لاریجانی که به همراه وزیر کشور، استاندار تهران و شهردار تهران در حال بازدید از آخرین اقدامات آوار برداری از ساختمان پلاسکو بود، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته و حجم آوار‌های موجود ابراز امیدواری کرد هرچه سریع‌تر مشکل در این محل رفع شود. او بر رعایت نظام‌های امنیتی برای مراکز تجاری تاکید کرد و گفت: در یکی از بندهای برنامه ششم ذکر شده  که مراکز تجاری باید سیستم‌های امنیتی خود را طبق ضوابط انجام دهند و شهردارها نیز مکلف شده‌اند بر این امور نظارت کنند تا در ‌آینده سیستم امنیتی استانداردی را در تمام مراکز تجاری شاهد باشیم. لاریجانی به بحث بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم به بافت‌های فرسوده نیز توجه شده و مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص اعتبارات لازم در مناطق فرسوده در نظر گرفته شده است تا این مسئله نیز در طول برنامه ششم رفع شود.
اخطار به ساختمان‌ها وظیفه

 شهرداری است
همچنین دادستان تهران نیز  پس از بازدید از آواربرداری در محل ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت: این حادثه که جمعی از آتش نشان‌ها در آن به شهادت رسیدند موجب تاسف و تاثر شد. متاسفانه هنوز پیکرهای مطهر این عزیزان به طور کامل از زیر آوار خارج نشده است. این افراد جان خود را فدای صدها نفر کردند که اگر وارد عمل نمی‌شدند قطعا آن افراد هم جان خود را از دست می‌دادند. حجت‌الاسلام منتظری با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه اظهار کرد:  در این بازدید شاهد تلاش مجدانه عوامل امدادی بودم. طبق گزارشی که مسئولان امر ارائه کردند، پیشرفت کار، پیشرفت قابل توجهی است و امیدواریم این عملیات هرچه زودتر تمام شود و پیکر‌های این عزیزان خارج و خانواده‌ها از نگرانی خارج شوند. او با بیان اینکه پس از اتمام آواربرداری مسائل حقوقی نسبت به پیکرهای مطهر و نیز اموال مالکان این ساختمان تجاری مطرح است، گفت: دادستان تهران و همکاران ایشان در محل حاضر بوده و تمام مسائل حقوقی را به طور کامل پیگیری می‌کنند.  قرار شده است دادستان تهران شعبه خاصی را مستقر کند تا تمام مسائل حقوقی و اقداماتی که نیاز به تصمیم قضایی داشته باشد در همین جا پیگیری شود. منتظری با تاکید براینکه حادثه آتش‌سوزی باید برای همه ما عبرتی باشد تا برای ساختمان‌هایی که ایمنی کامل ندارد، اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: طبق قانون این وظیفه بر عهده شهرداری‌ها است که مراقبت کنند و نسبت به ساختمان‌هایی که فاقد ایمنی لازم است اخطار و مهلت بدهند و اگر صاحبان ساختمان اقدام لازم را انجام ندادند، خود شهرداری‌ها ورود کنند. خود شهرداری‌ها برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید تدبیر بیاندیشند تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم.

نمی‌توان از جان انسان‌ها به راحتی عبور کرد
نایب رئیس مجلس نیز یکی دیگر از چهره‌های حاضر در محل حادثه بود. وی در جریان بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در ابتدا لازم است از خدمات نیروهای امدادی در کمک و یاری به مصدومان این حادثه تشکر کنم هرچند که متاسفانه عده‌ای از نیروهای امدادرسان و آتش نشانان در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پشتیبانی و کمک نیروهای امدادرسان افزود: باید تجهیزات و امکانات کافی در اختیار نیروهای امدادرسان قرار گیرد و وقوع حوادث اینچنینی باید چشمان مسئولان را بیدار کرده تا از وقوع حوادث اینچنینی در آینده جلوگیری شود بنابراین نباید تنها به مشاهده اینگونه حوادث اکتفا کرد. وی با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده باید اقدامات کارشناسی و علمی صورت گیرد، تصریح کرد: این حادثه نوعی تهدید است و باید از این تهدید به عنوان یک فرصت برای جلوگیری از وقوع حوادث در آینده استفاده کرد.  پزشکیان با اشاره به اینکه عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها مهم‌ترین مشکل در مدیریت بحران در کشور است، گفت: در حال حاضر تعدد کانون‌های تصمیم‌گیری در کشور وجود دارد و اختیارات کافی و لازم در دست دستگاه‌ها نیست ضمن اینکه اطلاعات و داده‌های لازم برای مدیریت بحران نیز در کشور وجود ندارد بنابراین در این حوزه‌ها و رفع مشکلات باید اقدامات کارشناسی صورت گیرد. وی با تاکید بر وجود فرماندهی واحد در کشور در خصوص مدیریت بحران افزود: امکانات و تجهیزات باید کامل بوده و برای نقاطی که احتمال خطر برای آن وجود دارد باید داده‌ها و اطلاعات کافی در اختیار مسئولان قرار گیرد بنابراین وقتی اطلاعات دقیق باشد اجازه ورود نیروی انسانی به اماکن و نقاط خطرساز داده نمی‌شود؛ نمی‌توان از جان انسان‌ها به راحتی عبور کرد ضمن اینکه باید از سیستم نرم‌افزاری مجهز برای پیش بینی وقوع حوادث و احتمال خطرساز بودن نقاط و اماکن استفاده کرد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود سیاستگذاری و مدیریت واحد بحران مهم‌ترین مشکل در این حوزه است، تصریح کرد: باید فرماندهی واحد در کشور وجود داشته باشد زیرا وجود ساختارهای متعدد باعث افزایش هزینه‌ها و عوارض زیادی می‌شود.