به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۱۲۴۰۵۸

سیاسی‌کاری در مدیریت شهری

روح‌الله عارف
روزنامه بهار

در روزها و ماه‌های اخیر شهرداری و شورای شهر اقداماتی انجام داده‌اند که بیشتر رنگ و بوی سیاسی تبلیغاتی دارد. هر چه به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نزدیک‌تر می‌شویم این پیوند بین شهرداری و شورای شهر نیز بیشتر می‌شود.  یکی از این مسائل و شاید مهمترین آن آگهی جنجالی استخدام ۵۰۰۰ نیروی قراردادی بود. آزمونی که به اعتقاد برخی از اعضای شورا، رنگ و بوی انتخاباتی دارد. دو هفته قبل با سخنان رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در صحن علنی پارلمان شهری درباره استخدام ٥‌هزار نیروی شهرداری بحث مفصلی میان اعضا مطرح شد. آنها معتقد بودند شهرداری بدون اجازه شورا این آزمون را وضع کرده است اما چند روز بعد مشخص شد که نه‌تنها اعضای شورا که سازمان دهیاری و شهرداری‌های کشور هم به‌عنوان مرجع قانونی کسب مجوز، از این حرکت بی‌خبر بوده!

نکته جالب اظهار بی‌اطلاعی شورای شهر تهران بوده که چگونه می‌شود از موضوع به این مهمی بی‌خبر باشند و هیچ‌گونه رسیدگی نسبت به آن نداشته باشند و اگر هم داشته‌اند چرا رسانه‌ای نشده! همه و همه نشان از توجه شورای شهر و شهرداری به هر مسئله‌ای مربوط به سیاسی‌کاری است و البته ناگفته نماند که 15 نفر از اعضای شورای شهر تهران را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند! و یکی از اتفاقاتی که در چند روز اخیر کل کشور را تحت تاثیر خود قرار داده مساله «پلاسکو» است. روایت غم‌انگیز حافظی یکی از اعضای شورای شهر از پرداخت نشدن بودجه آتش‌نشانی توسط شهرداری.

این روزها شهردار پا به پای آتش‌نشانان و نیروهای امدادی در تلاش بود تا اجساد آتش‌نشانان را از زیر آوار بکشد بیرون. آخر در کجای دنیا وظیفه شهردار رفتن بر روی آوار و گرفتن فیلم و عکس است که این عکس‌ها در آستانه انتخابات تبدیل به بیلبوردهای جناب شهردار در سراسر کشور می‌شود.به راستی یکی از وظایف شورای شهر نظارت به عملکرد شهرداری است؟ چرا در چند روزی که گذشت کسی به آقای قالیباف نگفت  بودجه آتش‌نشانان که 115 میلیارد آن پرداخت نشده کجا رفته!محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی تلگرامی مقصر اصلی مرگ آتش‌نشانان در حادثه هولناک فروریختن ساختمان پلاسکو را شهرداری دانست.  
شورای اسلامی شهر تهران بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش‌نشانی داشته است و بارها تذکر داده شده است که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان‌های بلند مرتبه، تجهیزات آتش‌نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است. آیا شهرداری تهران که به خاطر اندکی بدهی یا تغییر کاربری، واحدها را پلمب می‌کند و در مقابل آنها با بلوک‌های سیمانی، مانع ایجاد می‌کند و حتی کارواش متعلق به مسجد را می‌بندد، نمی‌تواند واحدهای ناایمن را پلمب کند؟
همه‌ اینها نشان از بازی‌های انتخاباتی دارد که جناب شهردار و اعضای شورای شهر چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب وارد آن شده‌اند و هر روز در گوشه و کنار این شهر اتفاقات تلخی رخ می‌دهد بدون اینکه مسئولی پاسخگو باشد بدون اینکه مسئولی عذرخواهی کند و غیرممکن‌ترین کار برای مسئولین مملکتی ما اینکه استعفا دهند.