به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۲۴۱۶۹

مزایده سوم جایگاه های​سوخت در راه است

گروه اقتصادي: مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی از برگزاری سومین مزایده واگذاری جایگاه های سوخت در بیست و چهارم بهمن ماه خبر داد و گفت: نزدیک به 19 هزار میلیارد ریال واگذاری از آغاز سال 1395 تاکنون به بخش خصوصی صورت گرفت که صد درصد آنها بخش خصوصی واقعی بودند.
مزایده سوم جایگاه های​سوخت در راه است
«سیدجعفر سبحانی»  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، از برگزاری مزایده پتروشیمی دماوند و صنایع جانبی نیشکر در  خبر داد. سبحانی درباره واگذاری جایگاه های سوخت نیز گفت: پس از دو مزایده جایگاه های سوخت در پانزدهم شهریورماه و بیست و دوم آذرماه، مزایده سوم بیست و چهارم بهمن ماه برگزار و 60 جایگاه عرضه می شود.به گفته وی، قیمت پایه مجموع این جایگاه های سوخت در 13 استان سه هزار و 800 میلیارد ریال است.این مسوول اعلام کرد 15 جایگاه در شهر تهران، 14 جایگاه در استان خوزستان، هشت مورد در استان هرمزگان، استان های آذربایجان غربی و فارس هر یک پنج جایگاه و در سایر استان ها یک تا دو جایگاه قرار دارد.وی ادامه داد: حصه نقدی در نظر گرفته شده برای همه این جایگاه ها 30 درصد است و اقساط 85 درصد آنها در دوره های زمانی سه یا چهار ساله و 15 درصد دیگر در دوره زمانی دو ساله بازپرداخت می شود.

 حصه نقدی مبلغی است که برندگان مزایده باید در آغاز و پیش از انعقاد قرارداد پرداخت کنند.سبحانی پیش بینی کرد بخش خصوصی از این مزایده همچون دو مزایده پیشین استقبال خوبی کند و ادامه داد: جایگاهداران می توانند در کنار این فعالیت، مجوز ساخت کارواش، مکانیکی، تعویض روغنی و ... دریافت کنند، بنابراین چنین مزایده هایی از جذابیت بالایی برای بخش خصوصی واقعی برخوردار است.

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: بجز چند جایگاه در شهر تهران که 200 میلیارد تا 300 میلیارد ریال قیمت برای آنها در نظر گرفته شده است، سایر جایگاه ها از قیمت مناسبی برخوردارند و همین موضوع به استقبال خوب بخش خصوصی می انجامد.وی تاکید کرد برای قیمتگذاری جایگاه ها، فقط قیمت کارشناسی در نظر گرفته نشد و ادامه داد: میانگینی از قیمت کارشناسی و شاخص (T/E) جایگاه ها (دوره انتظار بازگشت سرمایه) در این مزایده در نظر گرفته شد که این شیوه به سود عموم متقاضیان بود.

به گفته وی، شمار پاکت های پیشنهاد قیمت در مزایده نخست جایگاه ها هفت برابر و در مزایده دوم 10 برابر موارد عرضه شده بود که می تواند نویددهنده توانمندی بخش خصوصی باشد.
به گزارش ایرنا، پانزدهم شهریورماه در بزرگ ترین واگذاری امسال سازمان خصوصی سازی، یکصد جایگاه سوخت به مزایده گذاشته شد و در مجموع 333 پاکت پیشنهاد قیمت رسید.

ارزش واگذاری ها در این مزایده نزدیک به سه هزار و 500 میلیارد ریال (350 میلیارد تومان) بود.
در دومین مزایده از مجموع 40 جایگاه در نظر گرفته شده در 14 استان، 25 جایگاه در 11 استان به فروش رفت.چندی پیش «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور، اعلام کرد، واگذاری های انجام شده در 15سال گذشته در این سازمان در مجموع به ارزش 1420 میلیارد ریال بود که در قالب هایی مانند واگذاری به عموم مردم، رد دیون و سهام عدالت صورت گرفت.