به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۲۴۱۷۴
ادامه نبرد مردان آب و آتش در میان آوارها

پلاسکو غرق در برف

گروه حوادث: حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان نوستالژیک پلاسکو، وارد ششمین روز خود شد.

به گزارش ایسنا، روز پنجم این حادثه، در حالی به پایان رسید که نجات‌گران در لحظات بامدادی‌اش پیکر چهار شهروند محبوس را یافتند. مسئولان اجرایی نیز با برگزاری یک نشست خبری، به تمام شایعات پیرامون پلاسکو پاسخ دادند. همچنین هنوز ساعتی از برگزاری نشست خبری نگذشته بود که بار دیگر خبرنگاران، به بیرون از محدوده کارگاهی هدایت شدند و از آن‌ها خواسته شد که محدوده را ترک کنند. آمارهای اورژانس تهران نیز عدد 202 مصدوم را نشان می‌دادند.
در گزارش زیر، آخرین خبرهای روز ششم حادثه به‌روز می‌شود که با کلیک روی تیتر هر خبر، مشروح آن قابل مشاهده است:

**09:15: گزارش خبرنگار ایسنا حکایت از این دارد که عملیات آواربرداری در پلاسکو در حالی ادامه دارد که با برداشتن آوارهای سنگین مثل آهن آلات و سازه‌های سنگین بتنی، روند عملیات جستجو  ادامه دارد.

تاکنون حدود 200 کامیون آوار از منطقه خارج شده است.

**08:30از شب گذشته (دوشنبه) تاکنون عملیات جستجو با قوت ادامه داشته است و جز در مقاطعی چند ‌دقیقه‌ای که عملیات جستجو متوقف شده بود، آواربرداری با قوت در این محل ادامه‌ دارد و گفته می‌شود که اگر مراحل برداشت آوار با همین منوال ادامه‌ پیدا کند آواربرداری پلاسکو تا پایان این هفته‌ به اتمام می‌رسد.

شب گذشته برغم تلاش امدادگران پیکر جدیدی از جان‌باختگان پیدا نشد و همچنان خانواده‌های جانباختگان در انتظار به سر می‌برند.

در کنار امدادگران و آتش نشانان که عملیات آواربرداری را بی وقفه ادامه می‌دهند ماموران پلیس نیز حضور چشمگیری در محل داشته و علاوه بر این که حراست از اموال مکشوفه همانند گاو صندوق‌ها و ... را بر عهده دارند نظم محدوده را نیز تامین کرده‌اند و از افراد متفرقه می‌خواهند که محل را ترک کنند.

**08:13 استقرار ۱۰ تیم سلامت روان در پلاسکو برای مدیریت استرس و کاهش آلام آتش‌نشانان

معاون مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات تیم سلامت روان در حادثه پلاسکو را تشریح کر د و گفت: روز شنبه تعداد این تیم‌ها با حضور ۲۰ کارشناس سلامت روان در قالب ۱۰ تیم دو نفره افزایش یافت. همچنین بیمارستان روزبه برای ارائه خدمات تخصصی تر روانپزشکی در اماده باش کامل است. در این راستا آماده سازی و آموزش اولیه در خصوص موارد مرتبط با این حادثه صورت گرفته است.

علی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: ۱۰ تیم سلامت روان با هماهنگی وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برای مدیریت استرس و کاهش آلام ماموران آتش نشانی، اورژانس و کسبه ساختمان پلاسکو و خانواده های مفقودان این حادثه در محدوده این منطقه مستقر شده اند. تیم‌های مدیریت استرس با همکاری استادان روانشناسی و روانپزشکی از جمله دکتر یاسمی، مشاور سابق سازمان بهداشت جهانی از روز پنجشنبه کار خود را برای کاهش و مدیریت استرس حادثه ساختمان پلاسکو شروع کردند. روز پنجشنبه و جمعه  نیز شش  تیم فعال بودند.

**07:15 مسجد هدایت که نامش با آیت‌الله طالقانی گره خورده، این روزها تنها محل استراحت و گرم شدن امدادگران و نیروهای انتظامی است.

**05:49 عملیات آواربرداری زیر برف در حالی ادامه دارد که تعدادی اززآتش‌نشانان شیفت استراحت منزل خود را به چند دقیقه خواب در محل حادثه تبدیل کرده‌اند.

**04:14 بارش باران در تهران آغاز شد تا پلاسکو را روسفید کند.

**02:15 با وجود تلاش امدادگران و تیم‌های جستجو، هنوز تاکنون پیکر جدیدی از جان باختگان در این محل کشف نشده و آخرین آمار همان شش نفری که از سوی سخنگوی آتش نشانی اعلام شد

** 00:42  عملیات مردان خستگی‌ناپذیر همچنان ادامه دارد

عدد ساعاتی که پلاسکو به صدر اخبار آمده، از ۱۱۰ عبور کرده و همچنان عملیات آواربرداری و جست‌وجو در محل ادامه دارد. از ساعت ۷:۵۹ صبح روز پنج‌شبنه(سی‌ام دی) که وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش‌نشانی اطلاع داده شد تا به این لحظه، بیش از ۱۱۴ ساعت گذشته است و عملیات امدادگران در حالی وارد ششمین روز خود شده است که آواربرداری صورت گرفته و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد.در حال حاضر قریب به ۶۰ درصد از آوار ساختمان پلاسکو برداشته و به وسیله صدها کامیون از محل حادثه خارج شده است.هنگام آواربرداری نیز جست‌وجو انجام می‌شود اما پس از انتقال آوارها به محلی در محدوده هرندی و شوش، بار دیگر این آوار مورد بررسی قرار گرفته و با حضور پلیس به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌شود تا شاید اموال گران‌بهای کسبه در میان‌شان باشد.

در ساعت اولیه بامداد دیروز(دوشنبه) که پیکر چهارتن از جانباختگان کشف شد، مورد جدیدی از کشف جسد گزارش نشده اما عصر دوشنبه یک آتش‌نشان در حین عملیات دچار مصدومیت شد که عوامل اورژانس امدادرسانی به وی را آغاز کردند.ده‌ها دستگاه سنگین همچون بیل مکانیکی، قیچی مکانیکی، بولدوزر و ... در محل حادثه استقرار یافته‌اند و عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد تا پایان هفته این عملیات به طور کامل انجام شود.

محدوده ممنوعیت‌های ترافیکی نیز گرچه کاهش یافته، اما هم‌چنان ادامه دارد و علاوه بر اینکه تردد خودروها در خیابان جمهوری اسلامی حدفاصل خیابان فردوسی تا خیابان سعدی، ممنوع است. با سنگین شدن بار ترافیک ممکن است پلیس محدودیت‌های ترافیکی دیگری را در معابر اطراف اعمال کند.با گذشت شش روز از وقوع حادثه، کمک‌های مردمی همچنان به محل کارگاه آواربرداری در پلاسکو سرازیر می‌شود و در دیگر نقاط کشور نیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی میزبان شهروندانی است که با آوردن گل و حتی نقاشی، یاد آتش‌نشانان شهید در حادثه پلاسکو را گرامی می‌دارند.

** 00:07  اکیپ تعمیر ماشین آلات سنگین شهرداری تهران از روز نخست در محل حاضر است تا اگر دستگاه‌های آواربرداری دچار مشکل شدند، در کوتاهترین زمان برطرف کند.