به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۲۴۱۹۴

تنش ترامپی در بازارها

گروه اقتصادي: «تنش ترامپی در بازارها»، «رفع اتهام از بازار بدهی»، «بازگشت یارانه به قیمت بنزین»، «7 روند بازاریابی آنلاین گردشگری 2017» و «چشم انداز معدنی کشور در 5 پرده» از مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه پنجم بهمن است.
**تنش ترامپی در بازارها
نخستین روز فعالیت بازارهای جهانی پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید با تشنج و تنش همراه بود. میلیاردر جنجالی روز جمعه در سخنرانی خود پس از سوگند یاد کردن به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، دوباره علیه پیمان‌های تجاری موضع‌گیری کرد تا شاخص‌ها روز دوشنبه واکنش نشان دهند. بازارها که روز جمعه فرصت کافی برای بازتاب دادن نظر معامله‌گران را نداشتند، در اولین روز کاری از آخرین هفته ژانویه شاهد تشدید روندها شدند. روز گذشته، نگرانی‌های ترامپی به افت شاخص دلار تا کف یک و نیم ماهه منجر شد. شاخص دلار که اواخر سال گذشته میلادی از مرز 103 واحد هم عبور کرده بود، صبح دوشنبه به مرز 100 واحد نزدیک شد. همزمان، شاخص‌های بورسی نیز در آسیا، اروپا و آمریکا افت را تجربه کردند. 
 
در چنین وضعیتی رشد ارزش پناهگاه‌های سرمایه از جمله فلز زرد عجیب نبود. اونس طلا روز گذشته تحت حمایت افت شاخص‌ها و البته افزایش خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن تا اوج دو ماهه نیز بالا رفت؛ گرچه بعد تحت فشار سودگیری معامله‌گران قرار گرفت. اینها همه نشان‌دهنده هراس بازارها از اولا مواضع دولت تازه آمریکا و دوما نگرانی از ابهام‌ها پیرامون سیاست‌گذاری آن است.
 
**رفع اتهام از بازار بدهی
در سال‌جاری حجم خالص انتشار اسناد خزانه سال رقمی حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که کمتر از یک درصد ارزش کل بازار سرمایه است. این در حالی است که برخی از سهامداران اعتقاد داشتند یکی از علت‌های اصلی رکود در بخش سهام بازار سرمایه، افزایش قابل‌توجه انتشار اسناد خزانه در سال‌جاری بوده است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که انتشار این حجم اوراق بدهی، نمی‌تواند به‌عنوان عامل اصلی رکود بازار سهام محسوب شود. در کشورهای دیگر، حجم قابل‌توجهی از این اوراق منتشر می‌شود که مستقل از حرکت شاخص بازار سهام است.
 
**بازگشت یارانه به قیمت بنزین
در حالی کمیسیون تلفیق مجلس و وزارت نفت تصمیم به ثابت ماندن قیمت حامل‌های انرژی در سال 96 گرفته‌اند که با افت قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی ظرف دو سال اخیر فرصتی برای آزادسازی قیمت‌ها در کشور فراهم شده بود؛ چراکه در ابتدای سال 95، نرخ بنزین فوب خلیج فارس به کمتر از قیمت بنزین در ایران رسید. اما با افزایش قیمت نفت در چند ماه اخیر نرخ بنزین فوب خلیج‌فارس به 1650 تومان رسیده است و از این پس مجددا دولت باید هزینه سنگینی بابت یارانه بنزین متحمل شود. آزادسازی نرخ بنزین در ایران و تعیین آن بر اساس قیمت جهانی نفت در حالی برای سال‌ها محل بحث کارشناسان است که به احتمال قوی در سال آینده نیز شاهد ثبات قیمت بنزین در سطح قیمت‌های فعلی خواهیم بود.
 
**7 روند بازاریابی آنلاین گردشگری 2017
کارشناسان بر این باورند که سال 2017 می‌تواند یک شروع نوین برای بازاریابی آنلاین باشد. بازاریابی آنلاین در سال‌های اخیر به شدت سرعت گرفته و شتاب آن تا جایی رسیده است که بدون آن نمی‌توان سهم مناسبی در یک بازار رقابتی داشت. همین امر موجب شده است که بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف از جمله صنعت گردشگری نیز به دنبال استفاده بیشتر از پتانسیل‌های ایجاد شده از سوی این شبکه‌های ارتباطی نوین باشند. بر همین اساس انتظار می‌رود با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند، نگرش‌های مبتنی بر تبلیغات و بازاریابی آنلاین گردشگری نیز همراستا با آنها رشد کند. کارشناسان جهانی گردشگری الکترونیک، هفت روندی را که در جریان بازاریابی آنلاین گردشگری موثرند، مورد بررسی قرار داده‌اند که در ادامه به آنها نگاهی خواهیم داشت.
 
**چشم انداز معدنی کشور در 5 پرده
از دو تفاوت می‌گوید؛ برای اینکه به سوالی درخصوص قبل و پس از برجام پاسخ دهد: «زمانی بود که اگر می‌خواستیم با کشورهای مختلف در حوزه معدن مذاکره کنیم، البته اگر تن به مذاکره می‌دادند، راضی به ورود به کشور ما نمی‌شدند و کشور سومی را انتخاب می‌کردند، حال اما شرایط فرق کرده و حداقل امتیاز برای ما این است که کشورها و شرکت‌های معتبر معدنی در قالب هیات‌های مذاکره‌کننده و در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مختلف به ایران رفت‌و‌آمد می‌کنند.» هر چند برجام نقطه آغازینی برای مذاکره و دور یک میز نشستن سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان معدنی ایران بود، اما به گفته مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و معدن تا رسیدن به شکوفایی حداکثری در این حوزه و دستیابی به آثار عملی زمان بیشتری نیاز است.