به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۲۴۵۸۲

نقد یک اصلاح‌طلب به مجمع تشخیص

گروه سياسي: به گزارش انصاف نیوز، «یدالله اسلامی» دبیرکل مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «رفتارها و روندها» درباره ی ماندگاری و رفتار مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: گاهی افرادی در حوزه قدرت و سیاست و حاکمیت و اجرا بنا به دلیلی دست به اقدامی زده و کاری می کنند به عنوان گره گشایی و حل مشکل. ولی با حل مشکل باز هم ان رفتار باقی می ماند و تصمیم آنی به رویه ای ماندگار و رویه ای پایدار می شود.

اگر چه در نگاه نخست این رفتار درست به نظر می آید ولی از آنجا که بر اساس روشی قانونی و روشن و مبانی قابل تعریف اقدام نشده است به زودی به شکل عارضه ای بر بدن قانون و قانون گذاری خود نمایی می کند. بسیار شده است که بر اساس نیازی تصمیمی گرفته می شود و گمان برده می شود که گره ای گشوده شد و مشکلی از میان برداشته شد ولی همین رفتارها تبدیل به روندها و برنامه های پایدار می شوند. یعنی اقدام گره گشا خود به گره ای غیر قابل حل تبدیل می شود.

برخی به گمان ماندگاری و پایداری، خود دست به کارهای فراقانونی و غیر قانونی می زنند ولی همین رفتارها ماندگار می شوند و با رفتن افراد بانی هم بر جای می مانند. بسیاری از قانون شکنی ها و قانون گریزی ها به همین گونه شکل گرفته اند، بسیاری از نابسامانی ها به همین دلیل راه حلی نیافته اند. برخی از نهادها بر همین اساس و با همین نگرش شکل گرفته اند و ماندگار هم شده اند.
اینجا است که قانون و توجه به قانون و رفتار بر اساس ساز و کارهای قانونی اهمیت دوچندان پیدا می کند.

بد نیست که به یاد آوری خاطره ای بپردازم. زمانی که مجمع تشخیص مصلحت درست شده بود ولی هنوز قانون اساسی اصلاح نشده بود و مجمع در قانون اساسی جایی نداشت دیداری با آیت الله منتظری داشتیم. ایشان گلایه می کرد که چرا مجمع تشخیص درست شده است. اگر به دلیل ایراد کار شورای نگهبان است خوب اختیار تغییر اعضای شورای نگهبان که روند قانونی دارد، اقدام به تغییر و جایگزینی اعضای شورای نگهبان بشود که بهتر است! این شکل گیری نهادها اسباب مشکل می شود.

در اصلاح قانون اساسی این مجمع وارد قانون شد ولی اختیار قانون گذاری بر اساس قانون اساسی را ندارد (من در این باره پیشتر هم نوشته ام). اگر دست به قانون گذاری زد باز هم مشکلی دیگر پدید می آید. رفتارهای قانونی و اقدامات قانونی و اصلاح قانون در صورت نیاز و فرار از هر رفتار فرا قانونی و غیر قانونی اسباب ماندگاری و پایدار کشور است و هر کس با درک قانون می تواند از ظرفیت های موجود در آن آگاهی پیدا کرده و با این آگاهی امور پیش بینی پذیر می شوند که این به همبستگی ملی نیز کمک خواهد کرد …