به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۱۲۴۷۲۲
مقایسه آواربرداری پلاسکو با برج‌های دوقلوی منهتن!

گزارشی از تکاپوی آقای شهردار در مجلس

گروه جامعه: صحن علنی مجلس شاهد حاشیه‌های فراوانی بود چرا که شهردار تهران و وزیر کشور به ارائه گزارش درباره فاجعه پلاسکو پرداختند و گزارش محمدباقر قالیباف اعتراض گسترده نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.
گزارشی از تکاپوی آقای شهردار در مجلس
هرچند که شهردار تهران گزارشی از فاجعه پلاسکو را به شورای شهر ارائه نکرد و باعث دلخوری اعضای شورا هم شد، اما امروز به مجلس رفت و گزارشی کلی به نمایندگان ارائه داد. قالیباف تلاش کرد گزارشی متفاوت از حادثه پلاسکو ارائه دهد. او جزییات را به جلسات بررسی‌ کمیسیون های تخصصی مجلس واگذار کرد و به جای آن حواشی مختلفی را بیان کرد؛ از زلزله‌های منجیل و رودبار و بم تا فرود اضطراری یک هواپیما در اصفهان، حادثه مرگبار قطار نیشابور و تصادف اتوبوس‌ در اتوبان قم و مقایسه آمار تلفات حوادث قبلی با حادثه پلاسکو و حتی ۱۱ سپتامبر! به درخواست محمدباقر قالیباف ابتدا یک کلیپ از پلاسکو پخش شد. اما در میانه فیلم، علی لاریجانی، رییس مجلس آن را قطع کرد تا شهردار گزارشش را بدهد.  قالیباف سپس تلاش کرد با روایت حوادثی که در ۳ دهه گذشته اتفاق افتاده است، نشان دهد امکانات شهرداری تهران در مقابله با حوادث و بحران‌ها بسیار بیشتر شده و حتی کم بودن تلفات پلاسکو نسبت به آن حوادث را پررنگ کند.

وی پس از این مقدمه طولانی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: «باید ببینیم در حین عملیات چه نکات مهمی داریم؛ زمان رسیدن به حادثه؛ در کمتر از ۲.۵ دقیقه رسیدیم. در حوزه تجهیزات هیچ مشکلی نداشتیم به حد کفایت امکانات آماده است.» در این هنگام غلامعلی جعفرزاده، عضو فراکسیون مستقلین برآشفت و فریادزنان به قالیباف اعتراض کرد. اشاره او به سخنان وزیر کشور بود که پیش از قالیباف در گزارش گفته بود: «برخی کسبه گفته‌اند آتش‌نشانی ۵ دقیقه پس از اعلام حادثه رسیده است و چون امکانات مناسب این آتش‌سوزی نبوده، رفته‌اند و ۱۵ دقیقه بعد با امکانات مناسب برگشته‌اند.»با این حال شهردار تهران به سخنانش ادامه داد. او البته به یک موضوع نگران کننده اذعان کرد: این بحث قبول است که اگر پلاسکو به تنهایی باشد یا یک ساختمان دیگر باشد،‌ توان تجهیزاتی برای امدادرسانی هست، اما اگر ۵ تا ساختمان همزمان با حادثه مواجه بشوند یا حادثه بزرگتری باشد، تجهیزات جواب نمی‌دهد.

شهردار تهران یک مقایسه دیگر درباره آواربرداری داشت،‌ این‌بار با حادثه ۱۱ سپتامبر و فروریختن برج‌های دوقلو گفت: در برداشت آوار با همه استاندارهایی که هست به طور دقیق و در کمترین زمان ممکن اتفاق افتاده است، در مقایسه با ۱۱سپتامبر که ۷ ماه برای پایان عملیات زمان برده است (۹۰ روز تخلیه آوار برج دوقلو) توانستیم در کمتر از ۹ روز کار پلاسکو را انجام دهیم. علت کندی در شروع آواربرداری هم به دلیل این بود که یک سازه متصل روی مجموعه قرار گرفته بود. اما تخلیه آوار به بهترین شکل ممکن پیش رفت.دراین هنگام اعتراض چندنماینده بالاگرفت و رییس مجلس از قالیباف خواست گزارشش را به پایان ببرد و خود توصیه‌هایی به مدیریت شهری، مدیریت بحران و مواردی مانند این کرد. لاریجانی خطاب به قالیباف گفت: برج‌سازی‌های وسیع در تهران قطعا برای آینده شما مشکلاتی ایجاد می‌کند. گفتنی اینکه برج‌های دوقلوی منتهن که در سال 2000 در پی انفجاری تروریستی فرو ریخت 107 طبقه ارتفاع داشت و در آن زمان مرتفع‌ترین ساختمان تجاری جهان بود.

وزیر کشور چه گفت؟

وزیر کشور در ارائه گزارش خود در خصوص حادثه پلاسکو مقررات قانونی در این زمینه را یادآور شد و گفت: به موجب قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به رفع خطر بناها و تأمین ایمنی شهر است. عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: به موجب ماده ۳ اساسنامه آتش‌نشانی وظیفه نجات جان انسان‌ها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل و تحقق شرایط ایمنی، ساختمان‌ها و استانداردهای و تجهیزات آنها در مقابل سوانح را دارد.وی گفت: مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این مأموریت از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تاکنون۷ اخطار به هیأت مدیره ساختمان پلاسکو داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری تهران در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق ساختمان را برگزار کرده، همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان دستور العمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتش‌نشانی در شهریور ۹۵ تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است.

نمایندگانی با حکم مشاور قالیباف!
نائب رییس فراکسیون مستقلین رفتار برخی نمایندگان اصولگرا در حین گزارش قالیباف درباره ساختمان پلاسکو را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: برخی از این نمایندگان، حکم مشاور شهرداری تهران را دارند که این اتفاق نگران کننده است.  جعفرزاده ایمن‌آبادی با انتقاد از نحوه برخورد برخی از اصولگرایان با حادثه پلاسکو گفت: رفتار بعضی از اصولگرایان بسیار نادرست و سوال برانگیز و جناحی بود. آنها باید به عنوان نماینده مجلس، مدافع مردم باشند اما متاسفانه به دنبال مسائل جناحی رفتند. وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این بود که شنیدم برخی از این نمایندگان، حکم مشاور شهرداری تهران را دارند که این اتفاق نگران کننده است و باید این مسئله بررسی و درصورت اثبات با آن برخورد شود.او گفت: نکته بدتر تناقض میان این دو گفتار بود. درحالی که وزیر کشور می‌گفت آتش نشانی دیر آمده، شهردار ادعای دیگری داشت.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: مهمترین مسئله این بود که هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرد. مردم در جریان این حادثه به شدت افسرده شدند و در نهایت نیز پاسخی نگرفتند.او در پاسخ به پرسشی درباره علت و انگیزه رفتارهای دوگانه اصولگرایان مجلس با حادثه تصادف قطار که به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجامید و حادثه پلاسکو که منجر به حمایت آن ها از شهردار تهران شد، گفت: مردم بهترین قاضی هستند و به خوبی متوجه انگیزه‌های این افراد می شوند. این رفتار دوگانه به هیچ عنوان به صلاح نظام و مملکت نیست.
نماینده مردم رشت گفت: یک گزارش محلی و ابتدایی ارائه شد و مهمتر این بود که شهردار حتی یک بار از مردم عذرخواهی نکرد. ما به هیچ وجه متوجه گزارش شهرداری نشدیم. قالیباف حرف های ضد و نقیض زد و از پاسخگویی طفره رفت. برای نمایندگان فیلم پخش کرد و این درحالی است که ما فیلم هایی به مراتب بهتر از این داریگ و درنهایت هیچ توضیح دقیقی ارائه نداد.وی گفت: متاسفانه امروز شنیدم که برخی نمایندگان از شهرداری  به عنوان مشاور حکم دارند که درصورت حقانیت این مسئله باید با ان برخوزد شود. قطعا این موضوع را بررسی خواهم کرد چراکه درست نیست کسی که نماینده مزدم است، از شهرداری به عنوان مشاور حکم بگیرد و اینکاری زشت و سخیف است.

چرا قالیباف عذرخواهی نکرد؟
دیگر نماینده مردم تهران از گزارش شهردار تهران درباره حادثه پلاسکو انتقاد کرد و گفت: اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد. سهیلا جلودارزاده با اتمام نشست علنی مجلس نسبت به نحوه ارائه گزارش قالیباف و اینکه از مردم تهران عذرخواهی نکرد، انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: سه سال پیش در آتش‌سوزی دیگری در همین خیابان جمهوری، دو زن درگذشتند و آتش نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتند و در جریان پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آنقدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت.او گفت: هم اکنون آتش نشانان نیز از این رییس ناراحت هستند. رییس آتش نشانی بازنشسته ارتش است و هیچ تخصصی ندارد. چرا این مسائل در مجلس مطرح نشد؟وی یادآور شد: اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد. اینکه روی آتش آب بریزند هنر نیست. باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کنداینکه بودجه آتش نشانی برا خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته، نکته‌ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. اینکه تمام بودجه صرف نردبان‌ها و تجهیزاتی شود که در نهایت کار نمی‌کنند، بی‌فایده است.او تاکید کرد: اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد.او تصریح کرد: هنگامی که برای بازدید به آتش نشانی‌ها می‌رویم می گویند مشکلی ندارند و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در مدیریت آتش نشانی و شهرداری است.

دارا
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ۱۸:۵۳
قالیباف خودی است و مردم نخودی . نه تنها آتش نشانی بلکه بسیاری از دیگر پستهای شهرداری از همکاران سابق ایشان است .
گویا قحط الرجال است . چرا یکی از همین آتش نشانان سوخته جان و با سابقه را نمیگذارند .
دلم برای هموطنانم می سوزد .!!! (347866)