به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۲۴۸۸۹
ميزباني جام جهانی کشتی از ايران گرفته مي‌شود

آقای ظریف؛ روح ورزش را زیر سوال برديد

گروه ورزشي: پس از صادر نشدن ویزا برای تیم ملی کشتی آزاد آمریکا، احتمال دارد اتحادیه جهانی کشتی میزبانی جام جهانی کشتی آزاد را از ایران بگیرد.
آقای ظریف؛ روح ورزش را زیر سوال برديد
پس از این که ویزای حضور در ایران برای تیم‌ ‌ملی کشتی آزاد آمریکا صادر نشد، اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرد که به دنبال راه حلی سریع برای این موضوع است؛ پس از این اتفاقات روسیه برای میزبانی جام جهانی اعلام آمادگی کرده است و با توجه به این که یکی از شرایط میزبانی رقابت‌های جام جهانی صدور ویزا برای تمام تیم‌های شرکت کننده است، این احتمال وجود دارد که میزبانی از ایران گرفته شود.

حمید بنی تمیم، نایب رییس فدراسیون کشتی در این رابطه گفت‌: روسیه پیش از این نیز خواستار برگزاری جام جهانی کشتی آزاد بود که پس از انصراف آن‌ها، میزبانی جام جهانی به ایران داده شد، اما حالا این کشور اعلام کرده است که اگر مشکلی در برگزاری این رقابت‌ها وجود دارد حاضر هستند میزبانی جام جهانی 2017 را بر عهده بگیرند. حال باید دید با این شرایط آیا ایران از میزبانی جام جهانی کشتی آزاد محروم می‌شود یا این که اتحادیه جهانی تصمیم دیگری می‌گیرد. قرار است جام جهانی کشتی آزاد اواخر بهمن‌ماه بین هشت تیم برتر جهان در کرمانشاه برگزار شود.

در همين رابطه سايت انصاف نیوز درباره ی محدودیت ایران برای آمدن ورزش کاران آمریکایی در واکنش به سیاست مهاجرتی ترامپ نوشت: دستور جدید ترامپ علاوه بر دنیای سیاست، نظم و برنامه های دنیای ورزش را بر هم زده است حالا هم وزارت امور خارجه کشورمان که زحمات زیادی در این سالها متحمل شده و نتایج خوبی برای سیاست خارجی کشورمان به ارمغان آورده، در تصمیمی عجیب دست به اقدام متقابل زده است رفتاری که البته جای تامل دارد!

قرار است اواخر بهمن ماه، مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه برگزار شود. جردن باروز کشتی گیر مطرح آمریکایی چند روز قبل در گفت‌وگویی درباره مسائل به‌وجود آمده در رابطه با احتمال عدم موافقت ایران با حضور تیم ملی کشتی آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه، اظهار کرد: «ایران کشوری است که به فرهنگ و ورزش کشتی بسیار اهمیت می‌دهد. این کشور بهترین و پرشورترین هواداران کشتی را در جهان دارد. ما تنها امیدوار هستیم که آنها به خاطر سیاست به ما نگویند که «ببخشید اینبار مسابقات جام جهانی بدون شما برگزارمی‌شود!» حداقل به همین دلیل فکر نمی‌کنم که ایرانی‌ها چنین برخوردی با ما داشته باشند. برنامه‌ریزی‌ها برای حضور ما در ایران انجام شده و پروسه دریافت ویزا صورت گرفته است».

روز دوشنبه ریچ بندر، مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا نیز اطمینان داده که سفر به ایران طبق برنامه‌ریزی قبلی انجام خواهد شد. باروز در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ورزش یکی از معدود راه‌هایی است که فراتر از نژاد، مذهب، فرهنگ و سیاست عمل می‌کند، گفت: «برای اینکه بخواهیم آمریکا را دوباره احیا کنیم نحوه برخوردمان با مردم دیگر کشورها بسیار مهم است. اگر کشورهای دیگر در قبال این اقدام ما تلافی کنند چه می‌شود؟ قرار است یک هواپیما با ۲۵ آمریکایی در صورت موافقت مسئولان این کشور، در تهران فرود بیاید. زمانی که ما قرار است در ایران باشیم و در میان تشویق‌های شدید هزاران هوادار ایران مسابقه بدهیم، اما ترامپ در دفترش تصمیمات دیگری می‌گیرد. ما سعی می‌کنیم تا آنجایی که ممکن است احترام بگذاریم و بدون توجه به این که دولت ما چه تصمیم گیری‌هایی می‌کند نشان دهیم آن چه که مهم است احترام به شخصیت دیگران است».

جردن باروز در میان ۱۳ کشتی‌گیری است که قرار است برای این مسابقات به ایران سفر کند. او پیش‌بینی می‌کند که امنیت مسابقات در ایران به مانند مسابقات قبلی باشد و مشکلی برای حضور در ایران نداشته باشیم. او در این باره می‌گوید: «زمانی که در سال ۲۰۱۳ به ایران رفتیم، شرایط خوبی بین دولت ما و دولت ایران وجود نداشت اما با رئیس جمهور ایران ملاقات کردیم و این ملاقات بسیار خوب بود. این ارزش زیادی داشت که ما توانستیم به آنجا برویم و مسابقه برگزار کنیم آن هم در حالی که دولت‌هایمان رابطه خوبی با هم نداشتند. خوشبختانه این بار هم همین پیام را خواهیم رساند و موفق خواهیم شد».

سلطانی فر چه گفت؟
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان درباره تقاضای ورزشکاران آمریکایی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی کشتی در کرمانشاه گفت: ‌«این مربوط به وزارت امور خارجه است. ما طبق چارچوب دیپلماسی کشور عمل می‌کنیم و هرچه را که آن‌ها به ما بگویند ما نیز آن‌ را اجرا خواهیم کرد».

مخالفت وزیر امور خارجه
وزارت امور خارجه ایران و مراجع ذی‌صلاح در کارگروه ویژه با حضور تیم‌ ‌ملی کشتی آزاد آمریکا در رقابت‌های جام جهانی ایران مخالفت کردند. رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: «وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه این موضوع را به فدراسیون کشتی اعلام کرد و ما نیز در نامه‌ای به اتحادیه جهانی خواستار معرفی تیم جایگزین تیم آمریکا شدیم».

یاد آوری
دنیای سیاست هنرهای خاص خود را دارد و بدون شک دکتر ظریف سکاندار وزارت امور خارجه ایران مهارت و تکنیک خود را بارها در این امر نشان داده است اما بد نیست یاد آوری کنیم زمانی که یک هواپیمای روسی توسط ترکیه سرنگون شد ولادیمر پوتین به جای اقدامی متقابل و یا انتخاب گزینه ی نظامی، تنها محرومیت هایی برای ترکیه در نظر گرفت، محرومیت هایی که باعث شد دولت ترکیه فشار زیادی را متحمل شود و عذرخواهی کند و البته به دنبال بهبود روابط خود و روسیه باشد.

در مرتبه بعد و زمانی که آمریکا، ۳۵ دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد پوتین دستور به اقدامی متقابل نداد و دیپلمات های آمریکا را اخراج نکرد، اقدامی که ترامپ را نیز ذوق زده کرد. دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود این اقدام پوتین را حرکتی فوق العاده خواند و اضافه کرد: «من همیشه می دانستم که او بسیار زیرک است.» همیشه اقدامی متقابل حرکت جالبی نیست آن هم برای ایران، حتی کشتی گیر آمریکایی نیز انتظار دارد به خاطر سیاست ورودش به ایران ممنوع نشود و البته جلوه ی مهماندوستی ایران هم از بین نرود. یادمان باشد روح ورزش یا اقداماتی از این دست سازگار نیست.

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۰:۴۰
اگر از بحث روح ورزش و درست یا غلط بودن تصمیم ایران و ..... بگذریم . خیانت همیشگی و مستدام و پیدا و پنهان " روسیه تزاری " در همه ادروار و همه زمینه ها با ایران و ایرانی بد جور فریاد میزنه . کجاست گوش شنوا و چشم بینا . (347957)
لالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۰:۴۹
بش گفتن بگو اینم گفت (347958)
عموزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۱:۰۱
بهار تو هم ديگه داري خيلي سياسي بازي در مياري...انقد ديگه تابلو نباش.خدايي اگه روسيه به جاي امريكا ايرانيارو راه نميداد تو كشورش باز هم همين تيتر و ميزدي.... (347960)
توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۹:۱۰
از دکتر ظریف خواهشمندم سیاست را باورزش قاطی نکنند و بین هنرمند و ورزشکار امریکایی با سیاستمدارانشان تفاوت قایل باشن (348009)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۱:۱۴
آیا انتظار تغییر در سیاستها را با ورود از دریچه ورزش دارید؟ تجربه حداقل در رابطه با امریکا خلاف این را ثابت کرده است. جلوگیری از ورود تیم کشتی امریکا نیشگون کوچکی از این غول متفرعن متکبر خواهد بود. اجازه ورود به آنان تایید قلدری انان است. (347961)
ذوالفقاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۱:۲۵
ممانعت از حضور ورزش کاران امریکایی در ایران نه با روح ورزش و نه با سیره دینی و روحیه ایرانی همراستا نیست. (347962)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۱:۵۳
مقابله به مثل ما را گرفتار ترفند ترامپ فاشیست میکند ما هم در صورت عدم ورود ورزشکاران آمریکایی دچار انزوای جهانی میشویم ما می توانیم ویزای فرودگاهی صادر کنیم و روح بزرگ خودمان را به جهان اثبات کنیم دیوار کشیدن صحیح نیست (347963)
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۰۲
وقتي به بچه پنج ساله لقب تروريست دادند و آن حرکت مي کنند، نشريه شما سوکت کرد،

اما در اينجا مدافع روح ورزش شده ايد ، آقاي ظريف بسيار حرکت معقولا نه اي انجام دادند وازايشان متشکريم . اما شما دنبال چه چيزي هستيد ؟ (347965)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۸:۵۵
کسی درراه به پیامبراسلام سنگ میزد روزی پیغمبرگفت خبری ازاونیست گفتندمریض شده واوبه ملاقاتش رفت اگراوراقبول دارید همانگونه عمل کنید38سال مقابله کردیم چه نتیجه ای داشته ؟ماوقتی نیتوانیم خودواقعی رانشان دهیم که بااخلاق وارد شویم نه باجنگ (البته ازهرنوع جنگ)آموزه های دینی مامیگویدازمحبت خارهاگل میشودپس بیاییدبه مردم آمریکامهربانی کنیم نتیجه خواهدداد (348006)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۰۳
فارغ ازدرست و غلط بودن این تصمیم در مملکت ما همیشه همین بوده وقتی یک کار تخصصی انجام میشود افرادی که در آن زمینه متخصص محسوب نمیشوند انتقاد تند می کنند و وقتی بنا به ملاحظاتی انجام نمی شوددادو فغانشان بلند
دبیر محترم سرویس ورزشی بهار نیوز
آیا بهتر نیست شما در حوزه ای قلم بزنید که تخصص دارید ؟آیا شما شئون و اصول روابط بین المللی را از شخصی مانند دکتر ظریف بهتر می شناسید؟
یادآوری می کنم اگر همه ما در حوزه های تخصصی خود نظر دهیم و یا انتقاد کنیم خیلی زود امور به سامان خواهد رسید (347966)
اکبر
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۱۲
البته مابایدتکلیف خودمان رابارفتارآمریکابه عنوان یک دولت روشن کنیم آیاهرعملی که آنها انجام می دهند بداست ما چراتکرارکنیم واگر خوب است آنرا نفی نکنیم امااگرفکرمیکنیم بااین تقابل دولت ترامپ کوتاه بیایدبه نظربنده اصلا اینگونه نیست وبیشترهیزم آتش بیشتر میشوددرحالیکه بیشترمردم آمریکامخالف این رفتارهستند وورزشکاران آمریکایی هم مردم هستندنه دولت آمریکا منطق حکم میکند بااین عمل بیشترمردم که مخالف ترامپ هستندنظرشان نسبت به ایران برگشته وواکنشی متفاوت ازحال خودخواهندداشت هر جایی جواب "های""هویی"نیست (347967)
حافظه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۱
لطفا نفرمایید میزبانی را از ما میگیرند
مگر تا حالا صد بار نشده که به ما ویزا ندادند یا دیر دادن
اتفاقی افتاد؟
میزبانی را گرفتند؟
اگر این مسابقه ها در آمریکا بود و ما را راه نمی دادند میزبانی را می گرفتند؟ (347968)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۳۷
اگر تکذیب نشود :
خبر رسیده رئیس اتحادیه جهانی کشتی هم در بیانیه ای تلویحا این اقدام ایران را مورد احترام دانسته و تنها آرزو کرده "
"... امیدواریم که وزارت امور خارجه ایران نیز قادر باشد حضور کشتی‌گیران آمریکایی در کرمانشاه را مورد تائید قرار ده" (347970)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۲:۴۳
اگه به ظریف اطمینان دارید پس خیالتون نباشه ..... (347971)
طرفدار آقای ظریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۴:۱۷
این نظر آقای ظریف نیست، بلکه نظری است که به وزارت امور خارجه تحمیل شده است. (347982)
hamed
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۶:۵۹
چرا وقتی آمریکا دوچرخه سواران ایران رو راه نداد میزبانی رو ازشون نگرفتن؟
اونا ویزای ورزشی رو لغو کردن ظریفم ماله اونا رو لغو کرد. (347996)
مینا
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۸:۲۸
چرا یک بار هم اقای ظریف میخواهد از روی عزت و شجاعت برخورد کند این طور تیتر می زنید چرا شما ها این قدر ترسو و غرب زنده هستید اگر روس ها این کار را می کردند همین بهار تا دو ماه تیتر می زد و تفسیرهای متعددی و نقدهای فراوان انجام می داد (348003)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ۰۰:۲۸
دوستان رفتار متقابل در عرصه بین الملل یک اصل هست و یک تاکتیک نیست. یعنی اگر کشوری در راستای حاکمیت خودش اقدامی بر ضرر کشور دیگر کرد و کشور متضرر اقدام متقابل نکند نوعی ضعف و تحقیر بحساب میاید. لطفا در اموری که تخصص ندارید کامنتهای احساسی نذارید. اون ورزشکارا دلیل عدم حضورشون در مسابقات رو باید از رییس جمهور خودشون جویا بشن و نه از وزارت امورخارجه کشور میزبان؟ (348020)
R
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ۰۶:۳۰
سلام متاسفانه ما حرفهای که میزنیم مقابل به مثل است درصورتی که واقعیت این است که ما نمیخواهیم مثل آنها باشیم بابا ما ایرانی هستیم با یک فرهنگ دیگر خواهشا متوجه باشید این یک جنگ نیست همه چیز را از دیدگاه خط و گروه نبینید این فرهنگ ریشه دار است (348023)