به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۲۴۸۹۹

شهربانو امانی: عاقلان جهان مراقب باشند

شهربانو امانی-نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

در رابطه با رفتار افراط‌گرایانه دونالد‌ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا که در تبلیغاتش هم مواضع تندروی، افراطی‌گری و خشونت‌طلبی را پیش گرفته بود و همین طور حمایت و دفاعی که متاسفانه از او شد و رای الکترال‌های آمریکا که باعث پیروزی‌ترامپ شد، گزارش‌های متعدد و متنوعی شنیده می‌شود.‌ترامپ قطب جنگ‌طلب‌ها، خشونت‌طلب‌ها و افراط‌گرایان را در جهان یعنی هم در کشور خودش و هم در خارج از کشور تقویت می‌کند.‌ ترامپ خودش را به خواب نزده و آن‌طور که روانشناسان آمریکا اعلام نظر کردند او مشکلات روان‌پریشی، خودبزرگ‌بینی و خودشیفتگی دارد. از اقدامات‌ترامپ که تاثیر بین‌المللی داشته می‌توان به این اشاره کرد که سفرای آمریکا را در کشورهای دیگر به یکباره عزل کرد و یا دادستان ایالتی که فرمان‌ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود از سایر کشورها را غیرقانونی خوانده بود برکنار کرد. همه این دلایل نشان از این موضوع دارد که‌ترامپ مشق حکمرانی خوب و تجربه سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری نداشته و این ضرر بسیار سنگینی در درجه اول به خود مردم آمریکا خواهد زد  و در درجه بعدی با کوبیدن بر طبل افراط‌گرایی همه عاقلان جهان باید مراقب باشند که جنگ‌افروزی جدیدی در جهان اتفاق نیفتد.

محدود کردن مهاجران و مسافران از ایران و شش کشور دیگر که ویزا و مجوز ورود به کشور آمریکا را دارند به هر دلیلی و اینکه یک مرتبه در فرودگاه آمریکا جلویشان گرفته شود و به آنها اجازه ورود ندهند قابل توجه است. حداقل بخش مهمی از ایرانی‌ها دانشجو هستند کما اینکه گزارش‌های متعددی هست که در بخش مهاجرت نخبگان، بسیاری از تحصیل‌کرده‌های ایران و اکثر کشورهای جهان در آمریکا با توجه به شعارهایی که هم در قانون اساسی وجود دارد و رفتاری که سالیان سال کشور آمریکا داشته جذب آن شدند و یا تحصیل می‌کنند و یا کار می‌کنند.‌

ترامپ حتی ورود کسانی را که گرین‌کارت دارند به آمریکا ممنوع کرده و در واقع زندگی بخش زیادی از جوانان و مردمی که  خود آمریکا به آنها مجوز داده تحت تاثیر قرار گرفته است. در صورتی که قانون این کشور عوض نشده و جای سؤال است که چطور با روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور  در فاصله چند ماه می‌تواند چنین اتفاقی بیفتد.از این اقدام نه تنها ایرانیان بلکه خود آمریکایی‌ها هم نگرانند و دغدغه دارند و تا به امروز هم مرتبا اعتراض خود را به صورت مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها نشان دادند.

یک زمان بحث این بود که آمریکا دارد یک‎جانبه‌گرایی می‌کند و آمریکایی‌ها سعی می‌کردند دفاع کنند که ما یک‌جانبه گرا نیستیم کما اینکه هم آن زمان که می‌خواستند تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند و هم در بحث مذاکره هسته‌ای جهانیان و کشورهای قدرتمند را با خود همنوا و هم‌راستا کردند. خوشبختانه با مذاکرات هسته‌ای در دولت وقت امریکا، این کشور هم در کنار سایر کشورها به پای میز مذاکره آمد و بدون هیچ شرطی مذاکره بین‌المللی که به صلح و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کرد انجام شد. اما این رفتار‌ترامپ را نه تنها کشور ایران بلکه همه کشورها خصوصا کشورهای تاثیرگذار و مشترک‌المنافع آمریکا رصد می‌کنند و ما شاهد اعتراض آنها هستیم.

اما درباره اینکه الان چه باید کرد. رفتارهایی را دیدم از جمله دانشجویان دانشگاه شریف که بیانیه آماده کردند. همچنین‌ترامپ با هالیوود و هنرمندان زاویه زیادی داشت. خانم‌ترانه علیدوستی نیز اولین موضع‌گیری را نسبت به این فرمان‌ترامپ نشان داد که باید به عنوان شهروند از او تشکر کرد و  آقای اصغر فرهادی که کاندیدای دریافت جایزه اسکار است. آنها اعلام موضع کرده و اعلام کردند اگر ایرانی‌ها ممنوع‌الورود شدند به آمریکا ما هم به این کشور سفر نمی‌کنیم.

یکی از روش‌های دیپلماتیک هم این است که نسبت به همه مقابله‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها رفتار متقابل انجام می‌دهند. ضمنا موضع‌گیری‌های را هم رئیس جمهور وزارت خارجه و سخنگوی وزارت خارجه انجام دادند. مقابله به مثل در رفتارهای دیپلماتیک یک عرف است و هرچند که برخی از دانشمندان و هنرمندان و بخشی از مردم عادی آمریکا داشتند به ایران سفر می‌کردند، وزارت خارجه ایران نیز می‌تواند جلوی ورود اتباع آمریکایی به ایران را بگیرد.

همچنین با توجه به شرایط به‌وجودآمده بخش مهمی از جامعه و سیاسیون کشور خصوصا پارلمان نه تنها در ایران بلکه در شش کشور منع‌شده دیگر می‌توانند با همکارهای بین‌المللی خود، اتحادیه بین‌المجالس یا سازمان ملل که در ایران هم نمایندگی‌هایی از جمله یونسکو و یونیسف دارد دست به دست هم دهند و کمک کنند. درواقع همه باید دست در دست هم دهند و خصوصا صلح‌طلبان جهان برای مهار کردن این تندروی که در کشور آمریکا شروع شده است کمک کنند.

 گروه‌های دوستی مجلس، نهادهای سیاسی و NGOها می‌توانند نامه بنویسند و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی اقدام کنند. حکومت‌های صلح‌طلب جهان هم نگرانند و اتفاقا این بهترین فرصت است که به پیشگیری از افراط‌گری و تندروی‌های بیش از این کمک کنند و امیدواریم خیلی زود این مسئله حل شود.
مرجع : روزنامه بهار

خخخخخخخخخ
Czech Republic
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۷:۴۹
سلام به بهار نماینده عاقلان جامعه بشریت (347997)
بک ایرانی
United States
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۷:۵۸
من یک مهاجر هستم به آمریکا. به نظر من ایشان کاملا کار درستی می کنن که از ورود پناهندگان کشورهای مسلمان جلوگیری می کنن. اگر کشورهای اروپایی هم آینده نگر بودن همین کار را می کردند. چند نفر از این پناهنده ها را کشورهای اسلامی پذیرفتن؟ فقط ترکیه قبول کرده که شرایط را می بینیم. هر روز یه گند کاری. تو آلمان و انگلیس شرایط بدتر. آمریکایی ها بر خلاف اروپایی ها هدف مسلمون ها را فهمیدن پس شما بهتر به پلاسکو فکر کنین واسه دیگران نسخه... (347999)
اميد
Denmark
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۲۲:۵۹
ايا جواب بدي را بايد با بدي داد مگر خودتان اين اعمال ترامب را تقبيح نمي كنيد اگر اعتقاد داريد كه او كار غير قانوني مي كند پس نبايد انتظار داشت تا دولتمردان با يك چنين ادم غيرنرمالي مقابله به مثل كنند (348017)