به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۲۴۹۵۴
آیت الله موسوی تبریزی:

خلاء هاشمی به این زودی پرشدنی نیست

خلاء هاشمی به این زودی پرشدنی نیست
فائزه طاهری
روزنامه بهار

پنجمین دوره خبرگان سال 94 برگزار شد و حضور موثر مردم تهران نیز موجب شد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیشترین آرای کسب شده از کاندیداهای حاضر در تهران به خبرگان راه یابد. مردم که آمده بودند تا به هر دو لیست کامل خبرگان و مجلس شورای اسلامی رای دهند و این نتیجه برای اصلاحات و البته طیف مقابل یعنی اصولگرایان معنای زیادی داشت. با وجود این با فوت آیت‌الله هاشمی سنگین‌ترین شخصیت خبرگان به لحاظ آرای مردمی حذف شد. البته به نظر می‌رسد خبرگان نیز تصمیم گرفته انتخابات میان دوره‌ای برای جانشینی آیت‌الله برگزار نکند و انتخاب این جانشین را به انتخابات سال 98 موکول کرده است که این موضوع هم ممکن است در آینده اثراتی داشت باشد. بهار در این زمینه با آیت‌الله سید‌حسین موسوی تبریزی به گفت‌وگو نشست تا تصمیم مجلس خبرگان مبنی بر عدم برگزاری انتخابات میان دوره این مجلس تحلیل کند.
***
هیات رئیسه مجلس خبرگان تصمیم گرفته است با فوت یکی از اعضا، انتخابات میان دوره را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری که سال آینده برگزار می‌شود برگزار نکند و این انتخابات را موکول به سال 98 کرده و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کند. با توجه به اینکه با فوت آیت الله هاشمی یک مسند در مجلس خبرگان خالی است و و اینکه در صورت عدم برگزاری انتخابات میان دوره این جایگاه تا  سه سال آینده خالی خواهد ماند. در صورتی که اصلاحات هم می‌تواند برای این مسند جایگزین مناسبی داشته باشد، نظر شما چیست؟
این تصمیمی است که خبرگان گرفته است. خبرگان می‌تواند انتخابات میان دوره را زودتر برگزار کند و یا بگذارد برای بعد. به طور کلی مجلس خبرگان این حق را دارد و تصمیمی هم که گرفته است خلاف قانون نیست. البته اما آنچه مسلم است این موضوع است که اگر انتخابات میان دوره خبرگان مانند انتخابات میان دوره مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال 96 انجام شود، ‌هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل نمی‌شود. اینکه بخواهند برای خبرگان و آن هم تعیین یک نفر انتخابات برگزار کنند، همان طور که روند برای مجلس شورای اسلامی هم همین است و این در کشور رسم است که انتخابات میان دوره را با انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس انجام می‌دادند.

* همین که از اصلاحات شخصیتی کاندید شود مسئله مهمی است. در صورت برگزاری انتخابات میان دوره خبرگان در سال 96 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کار راحت‌تر بود و این امکان وجود داشت که ائتلافی هم با آقای روحانی انجام شود و اصلاح‌طلبان مسند خالی شده در خبرگان را بگیرند اما بدون برگزاری انتخابات میان‌دوره این امکان تقلیل پیدا می‌کند و به سال 98 که برسد با توجه به تعداد کرسی‌های مجلس از نقشی که ممکن است بخش اصلاحات داشته باشد کاسته می‌شود.

- اینطور که تصور می‌کنید، نیست. همان‌طور که در همین دوره مجلس و خبرگان هم لیست اصلاحات رای آورد، در صورت برگزاری انتخابات خبرگان در سال 98 هم این اتفاق می‌تواند تکرار شود. همچنین باید توجه داشت یک نفر که بخواهد جایگزین آقای هاشمی شود تفاوتی آنچنانی ایجاد نمی‌کند. آیت الله هاشمی جایگاه خود را داشت. معلوم نیست به جای او چه کسی تعیین شود و البته هر کسی هم که بیاید جایگاه آقای هاشمی را نخواهد داشت. البته این موضوع هم ممکن است که اینها فکر کردند اگر انتخابات میان دوره خبرگان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری انجام شود ممکن است یک شخصیت اصلاح طلب روی کار بیاید و از این جهت تصمیم گرفتند، میان دوره‌ای برگزار نکنند.

در شرایط کنونی به نظر شما چه جایگزینی می‌توان برای آقای هاشمی در نظر گرفت؟

در حال حاضر نمی‌توان جایگزینی برای ایشان در نظر داشت. به جای آقای هاشمی رفسنجانی همین حالا در کشور هیچ کس را نمی‌توان قرار داد. در خبرگان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری از مقام‌ها و فعالیت‌های دیگری که به صلاح کشور بود آقای هاشمی جایگزینی نخواهد داشت اما امید است فردی حداقل با فاصله کمتر به جای ایشان قرار بگیرد. بالاخره باید جانشینی به جای آقای هاشمی تعیین شده و مجلس خبرگان باید تکمیل شود.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیانی که داشتند اگر مشکلاتی در جامعه در مسائل جنگ، مسائل اقتصادی، فرهنگی، حتی در نماز جمعه و یا غیر از نماز جمعه خیلی خوب آن را طرح و حل می‌کردند. در حال حاضر نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی خلاء بسیار بزرگی در جامعه ما به وجود آورده که به این زودی‌ها هم پر نخواهد شد. درست است که مقام معظم رهبری جایگاه والای خودشان را دارند اما آیت‌الله هاشمی کارهایی را با نفوذش در جامعه در کمک به مقام معظم رهبری انجام می‌داد.
انشاءالله شخصیتی مانند ایشان جایگزین شود اما در حال حاضر خلاء ایشان ضایعه بزرگی برای کشور است.

سید حسن خمینی چطور؟ نمی‌توانستند برای عضویت در خبرگان کاندید شوند؟ البته درست است که در حال حاضر تصمیم گرفتند انتخابات میان دوره‌ای برگزار نشود اما اگر این انتخابات برگزار می‌شد ایشان نمی‌توانستند کاندید شوند و به عنوان یک نماینده از جبهه اصلاحات نقش پررنگ داشته باشند؟

البته که آقای سید‌حسن خمینی می‌توانستند کاندیدا شوند. با وجود اینکه در دوره گذشته اجازه کاندید‌شدن به ایشان ندادند اما شاید این بار این امکان فراهم می‌شد. ضمن اینکه اگر قرار بر انتخابات خبرگان باشد و بگذارند اصلاح طلبان هم کاندیدای مورد تایید خود را معرفی می‌کنند.

مردم تهران سال 94 در پنجمین دوره انتخابات خبرگان نقش مهمی ایفا کردند و آقای هاشمی در صدر  کاندیداهای خبرگان در تهران به این مجلس راه یافت. با فوت آقای هاشمی این وزنه حذف شده است.  مجلس کنونی با عدم حضور آقای هاشمی می‌تواند تاثیراتی داشته و تصمیماتی را بگیرد که در صورت وجود ایشان به نحو دیگری انجام می‌شد. اصلاحات نمی‌تواند شخصیت دیگری را برای ورود به خبرگان کاندید کند؟
بالاخره متاسفانه آقای هاشمی حضور ندارند و عدم حضور ایشان را نمی‌توان با چیزی پر کرد. البته اگر بخواهد انتخابات برگزار شود اصلاحات شخصیت دیگری را پیدا می‌کنند اما هر فردی هم که جایگزین شود نقش آقای هاشمی را نخواهد داشت. در برابر اصلاحات هم طیف اصولگرا می‌تواند یک شخصیت دیگر را کاندید کند.

نمی‌توان برای برگزاری انتخابات  میان‌دوره فشاری به مجلس خبرگان وارد کرد؟

این کار حق قانونی مجلس خبرگان است. آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که انتخابات برگزار شود یا نه و به نظر می‌رسد در حال حاضر تصمیم گرفتند که انتخابات میان دوره‌ای برگزار نشود.