به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۱۲۴۹۵۵

مقاله آيت‌الله هاشم‌زاده درباره هاشمي

مقاله آيت‌الله هاشم‌زاده درباره هاشمي
گروه سياسي: آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌هریسی عضو مجلس خبرگان در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت: مدت زیادی از تعیین زمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری می‌گذرد. این انتخابات پیش از این اعلام شده است و در حال حاضر نیز مشغول مقدمات اجرایی آن و طی کردن فرآیند قانونی هستند.با وجود این برای انتخابات مجلس خبرگان زمانی اعلام نشده است به این دلیل که آن زمان آقای هاشمی رفسنجانی زنده بود و بنابراین نیازی به برگزاری انتخابات میان دوره نبود. شاید به همین دلیل که زمانی برای انتخابات مجلس خبرگان تعیین نشده است و این کار هم فرآیند و مقدماتی دارد، مجلس خبرگان تصمیم به برگزاری انتخابات میان دوره خبرگان ندارد. البته وزارت کشور نیز برای برگزاری انتخابات میان دوره خبرگان اعلام آمادگی کرده است و این کار خلاف قانون هم نیست.

برگزاری انتخابات نه مشکلی ندارد و نه خلاف قانون است و آنها در عرض چند روز هم می‌توانند آمادگی داشته باشند. از طرفی قانون هم نگفته است که انتخابات چه زمانی برگزار شود یا نشود اما به هر صورت شاید با توجه به اینکه برای دو انتخابات دیگر برنامه ریختند و تنظیم کردند و برای انتخابات خبرگان زمانی را اعلام نکردند نمی‌خواهند این انتخابات را اضافه کنند. اگر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری قبلا اعلام نشده بود و تازه  می‌خواستند این دو را اعلام کردند، انتخابات خبرگان را هم به آن اضافه و این سه را با هم اعلام می‌کردند. برای برگزاری انتخابات باید در بخش‌های نظارت و اجرا آمادگی داشته باشند البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانند انتخابات برگزار کنند زیرا این کار مانع قانونی ندارد اما آن دو قبلا اعلام و مقدمات کار انجام شده است و بخش نظارت و اجرا را آماده کردند.

از طرفی باید توجه داشت که آقای هاشمی شخصیت بزرگی بود که از او استفاده نشد. او واقعا برای نظام و انقلاب و این کشور فکر داشت. او حتی برای مسائل جهان و بین الملل نظرات تحلیلی، فکر و اندیشه و پیشنهادها داشت اما از آنها استفاده نشد. هاشمی در مسائل داخلی و بین المللی صاحب نظر بود و نظراتش اثرگذار، تحول آفرین، نجات دهنده و مفید بود. از نظرات هاشمی استفاده آنچنانی نشد و البته ایشان هم اظهار نظر آن‌چنانی نمی‌کرد مگر در جلسات خاص و محدودی که برای افراد سخنرانی می‌کرد و نظرات خود را می‌داد. همان طور که در یکی از این جلسات که روحانیونی که از قم آمده بودند به ایشان گفتند نظرات شما مشکل‌گشاست و شما باید اینها را در جلسات بزرگ، در نماز جمعه و صدا و سیما مطرح کنید تا منتشر شده و در داخل و جهان منعکس و عملیاتی شود اما او گفت اگر من این حرف‌هارا بزنم با سنگ مرا می‌زنند.

بنابراین می‌توان گفت آقای هاشمی در نوع خود بی نظیر بود و هر فرد دیگری که بخواهد جایگزین او شود معلوم نیست چطور باشد و چه اندیشه‌ای داشته باشد. آن کسی هم که می‌آید آقای هاشمی نیست و یک نفر دیگر است. اما در هر صورت آقای هاشمی هم یک نفر بود و یک رای داشت. هر فرد دیگری هم که به جای آقای هاشمی تعیین شود در حد یک  نفر تاثیرگذار است. آن‌طور که اگر آن یک نفر نباشد مشکلی ایجاد شود، تحول ایجاد کند و مشکلات را حل کند. چنین چیزی نیست.

به هر صورت اگر انتخابات میان دوره خبرگان  طبق برنامه انجام می‌شد و این مجلس تکمیل  می‌شد به مراتب شرایط بهتری پیدا می‌کرد، اما اگر یک نفر نباشد مشکلی در سیستم کاری مجلس خبرگان ایجاد نمی‌شود. درست است که یک نفر هم تاثیر دارد، اینکه شخصیت تاثیرگذاری از جبهه اصلاحات بخواهد در خبرگان حضور داشته باشد و البته اینکه مجلس خبرگان تکمیل شود بهتر از این است که یک نفر کم باشد اما اثر آنچنان تاثیر سرنوشت ساز و زیادی نخواهد داشت که اگر یک نفر نبود مشکلی به وجود بیاید و نتوانند شرایط را تغییر دهند. خبرگان سیستمی دارد که با یک نفر کم و زیاد تغییر آنچنانی نمی‌کند و در نهایت اینکه هر فردی هم که جایگزین آقای هاشمی شود یک نفر است و در سیستم مجلس خبرگان تاثیر زیادی نخواهد داشت. البته درست است که هیچ کس جای ایشان را نمی‌گیرد اما بالاخره انتخابات میان دوره، مجلس خبرگان را تکمیل می‌کند.