به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۲۵۰۱۸

ادامه تظاهرات مردم رومانی علیه دولت

گروه بين الملل: نیم میلیون تن در تظاهرات روز یکشنبه رومانی شرکت کرده و از دولت خواستند تا پس از صدور دستور مناقشه برانگیز مربوط به کاهش مجازات مفسدان اقتصادی، کناره‌گیری کند.
ادامه تظاهرات مردم رومانی علیه دولت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سورین گریندینو، نخست وزیر رومانی با حمایت از این دستور گفته که دولتش مسئول مردمی است که به او رای داده‌اند و استعفا نمی‌دهد.این ششمین شب تظاهرات پر سر و صدای رومانی ها علیه دستور مذکور به ویژه در پایتخت است که بزرگترین ناآرامی و تنش مردمی از زمان سرنگونی و اعدام بدون محاکمه " نیکلای چائوشسکو"، دیکتاتور سابق این کشور در سال 1989 محسوب می شود.علت اصلی بروز خشم و تظاهرات مردمی در رومانی تصویب حکمی در روز سه شنبه هفته گذشته است که باعث خشم داخلی و نارضایتی بین الملل از دولت بخارست شد. دولت رومانی اوایل روز یکشنبه این حکم را لغو کرد که براساس آن مجازات مجرمان اقتصادی کاهش می‌یافت اما این اقدام هم از خشم مردمی نکاست و مردم معترض در جریان راهپیمایی روز یکشنبه خود فریاد "استعفا، استعفا" سردادند.

حزب سوسیال دموکرات نخست وزیری رومانی گفته این دستور و حکم برای کاستن از تعداد زیاد زندانیان است اما منتقدان می گویند این اقدامی شفاف از سوی دولت برای آزادی تعداد زیادی از اعضای این حزب و قانونگذارانی است که در طول سال های متمادی دست به جرایم مالی زده و از مجازات گریخته‌اند.منتقدان همچنین می گویند یکی از ذی‌نفع های این حکم "لیویو دراگنی"، رئیس قدرتمند حزب سوسیال دموکرات است که در پیروزی انتخابات دسامبر 2016 حزب نقش بسزایی داشت.

دراگنی به اتهام تقلب در انتخابات نمی تواند در پست های دولتی باشد و در حال حاضر به اتهام سواستفاده از قدرت در انتظار محاکمه است. البته خودش این اتهامات را رد می کند.وی درباره اعتراضات مردمی گفت:‌ این سازماندهی برای تظاهرات و حضور گسترده مردم در آن نشان می دهد که این یک تجمع سیاسی است. چه کسی اینها را سازمان دهی کرده است؟ پاسخ دادن به آن دشوار است اما امیدوارم که نهادهای دولتی درباره این مساله به نتیجه گیری برسند و اطلاعات کسب کنند.