به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۲۵۰۶۸
جایگزین آیت‌الله هاشمی برای جریان اعتدال کیست؟

توافق اصلاح‌طلبان درباره روحانی

گره سياسي: استاد دانشگاه تهران گفت:‌ گفتمان اعتدال و اصلاحات به صورت یک گفتمان سیاسی جاافتاده در ایران شده است. آینده جمهوری اسلامی ایران هم تا حدود زیادی متأثر از عملکرد این گفتمان خواهد بود.
توافق اصلاح‌طلبان درباره روحانی
صادق زیباکلام درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات سال96 اظهار کرد: با توجه به اجماع و توافق در میان اصلاح‌طلبان، اگر آقای روحانی مجددا خواهان نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری باشد به روی او اتفاق‌نظر و اجماع وجود دارد. خیلی بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بخواهند روی فرد دیگری غیر از آقای روحانی به اجماع برسند.
 
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی در ادامه با اشاره به فضای رقابتی در انتخابات آتی گفت: انتخابات آتی خیلی رقابتی نیست زیرا خیلی فرقی نمی‌کند که اصولگرایان به دلیل عدم محبوبتی که در سطح جامعه دارند به روی نامزد واحدی به توافق برسند. دیگر حصول یا عدم حصول توافق آنان تغییری در نتایج انتخابات آینده ایجاد نخواهد کرد. تنها نامزدی که می‌توانست در اردوگاه اصولگرایان رقابت را برای اصلاح‌طلبان و روحانی جدی کند «احمدی‌نژاد» بود که با ورودش به رقابت‌های انتخاباتی مخالفت شد. انتخابات اردیبهشت ماه، انتخاباتی یک قطبی خواهد بود و دوقطبی نخواهد شد. رقابت چندانی هم در آن به وجود نخواهد آمد و روحانی با دست و پای بسته هم رقبایش را شکست خواهد داد.
 
هاشمی توانست اعتدال و میانه‌روی را به یک جریان و گفتمان سیاسی جدی در ایران تبدیل کند

این فعال سیاسی درباره تأثیر فقدان آیت‌الله هاشمی بر جریان اعتدال و رقابت‌های انتخاباتی گفت: قطعا فقدان آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی برای اردوگاه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها یک خلأ جدی و ضایعه‌ای بزرگ است اما نباید تشییع شگفت‌انگیز پیکر او را فراموش کرد. اینکه بسیاری از جوانان در تشییع پیکر وی حضور پیدا کردند نشان داد که وی توانسته با تحمل مخالفت‌ها، توهین‌ها و بی‌مهری‌ها در یک دهه پایانی عمر خویش، اعتدال و میانه‌روی را به یک جریان و گفتمان سیاسی جدی در ایران تبدیل کند. این گفتمان تکلیف انتخابات پیش رو را با وجود فقدان آیت الله هاشمی روشن خواهد کرد. اگرچه وی خود حضور ندارد اما گفتمانی را که نهادینه کرد حضور خواهد داشت و سرنوشت انتخابات را در اردیبهشت ماه آتی رقم خواهد زد. همچنان که دیدیم این گفتمان سرنوشت انتخابات سال 94 را هم تعیین کرد. در واقع به نظر من، آینده جمهوری اسلامی متأثر از گفتمانی خواهد بود که هاشمی در یک دهه پایانی عمر خود آن را نهادینه کرد.
 
وی افزود: گفتمان اعتدال و اصلاحات به صورت یک گفتمان سیاسی جاافتاده در ایران شده است. آینده جمهوری اسلامی ایران هم تا حدود زیادی متاثر از عملکرد این گفتمان خواهد بود.
 
ناطق‌نوری می‌تواند تا حدود زیادی جای خالی آیت‌الله هاشمی را پر کند
 
زیباکلام با بیان اینکه «ناطق نوری می‌تواند جای خالی آیت‌الله هاشمی را پرکند» اظهار کرد: نزدیک‌ترین فردی که بتوان از او نام برد «علی اکبر ناطق نوری» است. امروزه بسیاری از اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌رو از موضع‌گیری‌های تند خود در دهه 70 فاصله زیادی گرفتند. من تصور می‌کنم ناطق نوری می‌تواند تا حدود زیادی جای خالی آیت‌الله هاشمی را پر کند. نباید فراموش کنیم که افرادی نظیر «حسن روحانی» و «عبدالله نوری» و در راس آنها رئیس دولت اصلاحات هم هستند که می‌توانند خلأ حضور آیت‌الله هاشمی را تا حدود زیادی پرکنند. ضمن اینکه حضور افراد غیرروحانی همچون علی مطهری و محمدرضا عارف که موضع‌گیری‌هایشان باعث می‌شود پس از آقای هاشمی خلأ ایشان تا حدودی پرشود نیز می‌تواند مؤثر باشد.
 
وی با ارائه توضیحات بیشتری درباره روند تغییر میان شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی گفت: روندی که طی این سال‌ها، ناطق نوری را به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها نزدیک‌تر کرده سیری تدریجی دارد. بسیاری از اصلاح‌طلبان در دهه 60 همانند «جبهه پایداری» و تندروها فکر می‌کردند، اما گذشت 40 سال از انقلاب کافی بود تا جریانات سیاسی در ایران به یک نوع رشد و پختگی برسند. هم دیگر آقای ناطق‌نوری، ناطق‌نوری دهه 60 نیست و هم بسیاری از اصلاح‌طلبان به دنبال آن افکار و عقاید تند و رادیکال ضد‌غربی خود در اوایل انقلاب نیستند. هم ناطق‌نوری و هم اصلاح‌طلبان در طی این چهار دهه به این نتیجه رسیدند که مسائلی بسیار مهمتر از آمریکاستیزی مانندحاکمیت قانون، استقلال قوه قضاییه، انتخابات آزاد، آزادی بیان و مطبوعات وجود دارد. آنها دریافتند که این موضوعات اهمیتی بالاتر نسبت به شعارهای آمریکاستیزانه دارد.
مرجع : آنا