به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۲۵۱۰۲

بروجردی: حفظ نظام از اصول اصلاح‌طلبی است

گروه سیاسی: اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه بهار نوشت: همه دغدغه اصلاح‌طلبان حفظ نظام و ارزش‌های نظام است و اینکه با توجه به توصیه امام مبنی بر اینکه نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان برسد، آنها خود را موظف می‌دانند که از نظام حفاظت و صیانت کنند. طبیعی است که مجموعه نظام المان‌ها و عناصری دارد که جزو ذات نظام هستند، از جمله رهبری که بخشی از این نظام است. بنابراین اصلاح‌طلبان نیز وظیفه خود می‌دانند که احترام و شأن رهبری نظام را حفظ کنند و از اتهام‌ها و حاشیه‌هایی که بعضا مطرح می‌شود دوری کرده و از کلیت و ذات این مجموعه صیانت کنند.

 البته طبیعی است که عده‌ای که مخالف اصلاح‌طلبان بودند، همواره سعی می‌کردند که نگذارند این نزدیکی بین اصلاح‌طلبان و رهبری نظام صورت بگیرد و تلاش می‌کردند بین این دو شکاف ایجاد کنند. در صورتی که اصلاح‌طلبان و از جمله شخص آقای خاتمی فی‌نفسه هرگز به این ارزش‌ها پشت نکردند و آنها را نادیده نگرفتند، بلکه همیشه توصیه و سفارش کردند که این ارزش‌ها باید حفظ شود. در این مقطع تاریخی و با توجه به وصیت امام مبنی بر اینکه سعی کنید حریم‌ها و وحدت ملی حفظ شود و همه ارکان نظام با یکدیگر متحد باشند و گروه‌ها، احزاب و تشکل‌ها به هم نزدیک باشند، ما نیاز به یک گفت‌وگوی ملی داریم و اینکه همه جناح‌ها بر اساس وصیت امام متحد باشند، لذا طبیعی است که اصلاح‌طلبان هم از این مشی و شیوه پیروی کنند.

اما اینکه چگونه می‌توانیم این موضع را پیش ببریم و به ثمر برسانیم طبیعتا باید این اعتماد را ایجاد کنیم که اصل اصلاح‌طلبان بر حفظ نظام و مجموعه است. زمانی که این موضوع در باور نظام قرار بگیرد، رابطه طرفینی می‌شود و طرف مقابل هم باید زمینه و بستر را فراهم کند که اصلاح‌طلبان و نظام به یکدیگر نزدیک شوند و از اصول حمایت کرده و ارکان نظام را حفظ کنند. تلاش اصلاح‌طلبان در حال حاضر بر این موضوع قرار گرفته که این باور را در نظام تقویت کنند که چیز دیگری جز حفظ کلیت و ارکان نظام نمی‌خواهند و با این رویکرد طبیعی است که گام‌هایی از سوی طرفین برداشته شود. هم اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند که زمینه وحدت را فراهم کنند و هم طرف مقابل باید خصومت‌ها را کنار گذاشته و سعی کند زمینه را فراهم کرده که راه برای هم گفت‌وگو و ارتباط بیشتر باز شود. همه تلاش جریان اصلاح‌طلب همین است که زمینه را فراهم کرده و راه را هموار کند تا بتوان در مسیر تعامل و گفت‌وگو گام برداشته و دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را از برخی رفتارها که منجر به تخریب نظام می‌شود مطرح کند. در نهایت طرفین یکدیگر را متقاعد می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود بتوانیم بهتر کار کرده و برای حفظ نظام تلاش بیشتری کنیم.

اما درباره اینکه با فوت آقای هاشمی به عنوان یکی از وزنه‌های سنگین اصلاح‌طلبان، چه جایگزینی می‌توان برای ایشان در نظر گرفت که هم ارتباط خوبی با رهبری داشته باشد و هم از سران اصلاح‌طلب باشد، باید توجه داشت شخصیتی که جایگزین می‌شود قاعدتا باید مرضی‌الطرفین باشد یعنی هم رهبری قبولش داشته باشد و هم اصلاح‌طلبان و همچنین خودش بپذیرد که نقش واسطه را ایفا کند و به عنوان جایگزین آقای هاشمی بتواند چنین نقشی را اجرا کند. چهره‌های شاخصی نیز وجود دارند که بتوانند این نقش را ایفا کنند و می‌توانند گزینه‌های مختلفی باشند که هر کدام نقش خاص خود را ایفا کنند و واسطه قرار بگیرند. اصلاح‌طلبان نیز در حال مذاکره هستند تا بتوانند زمینه را فراهم کرده و با تقریب اذهان به یک جمع‌بندی برسند و کسانی را که مرضی‌الطرفین هستند واسطه قرار دهند. این کار در جمهوری اسلامی کار سختی نیست و به خصوص در حال حاضر که می‌بینیم بسیاری از کشورها علیه ما موضع گرفتند و این موضوع به وحدت بین نیروها در درون کمک می‌کند.