به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۲۵۱۶۰
اختلافاتي كه قطعا به نفع اصلاح‌طلبان نیست

شورای سیاستگذاری شبهه در رانت و تبعیض

شورای سیاستگذاری شبهه در رانت و تبعیض
روزنامه بهار

شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان که قدمتی ۲۰ ساله دارد متشکل از احزاب مختلف اصلاح‌طلبی است که فعالیت‌های متعددی را در این سال‌ها بر عهده داشتند. همچنین شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز با هدف تعیین کاندیداهایی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان سال ۹۴ تاسیس شد که به نظر می‌رسد این شورا قصد ادامه فعالیت‌های خود را دارد و در درواقع در حال حاضر احزاب اصلاح‌طلب در هر دو شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری حضور دارند. در آستانه انتخابات ۹۶، بهار با مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس، درباره شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و اختلافی که ممکن است بین این دو شورا وجود داشته باشد که قطعا به نفع اصلاح‌طلبان نیست، به گفت‌وگو نشست.
***
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستیم و هنوز مشخص نیست که دو شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بخواهند به‌صورت جدا از هم به فعالیت خود ادامه دهند یا در یکدیگر ادغام خواهند شد. نظر شما در این باره چیست؟
شورای هماهنگی اصلاحات یک شورای قدیمی و اصیل است. اصیل به این معنا که در این شورا یک نماینده از نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی قانونی در کشور که از ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، مجوز فعالیت دارند، در شورای هماهنگی اصلاحات حضور دارد. در صورتی که شورای سیاست‌گذاری که از سال ۹۲ متولد شده یک شورای غیررسمی است و این شورا توسط عده‌ای از دوستان آقای خاتمی تشکیل شد که اسمش را شورای مشاوران آقای خاتمی گذاشتند و در راس آنها هم آقای موسوی لاری قرار دارد که رئیس شورای سیاست‌گذاری است. این شورای مشاوران چون مورد قبول شورای هماهنگ اصلاحات نبود به یک روش شورای اصلاحات را منحل کرد و شورای سیاست‌گذاری را تاسیس کرد. یعنی شورای مشاوران آقای خاتمی تبدیل به یک شورای بزرگتر به نام شورای سیاست‌گذاری اصلاحات شد.

اعتراض به شورای سیاست‌گذاری نیز از همین موضوع ناشی می‌شود؟
شورای سیاست‌گذاری اصلاحات در حقیقت یک شورای غیررسمی است و دلیل اینکه باعث اعتراض عده‌ای از احزاب و تشکل‌ها شد این است که نوعی رانت و تبعیض سیاسی و استبداد حزبی در آن ایجاد شد. به همین خاطر عده‌ای از اعضای شورای هماهنگی اصلاحات حاضر نشدند با شورای سیاست‌گذاری همکاری کنند و در حال حاضر هم بین دو شورا اختلاف و دودستگی وجود دارد.

این اختلاف از کجا ناشی می‌شود و چه تبعاتی دارد؟
به نظر من کاری که آقای موسوی لاری انجام داد که شورای هماهنگی اصلاحات را منحل کرد و عده‌ای از افراد سیاسی کشور را بدون اینکه نماینده احزاب و تشکل‌ها باشند، به شورای جدیدی تحمیل کرد و عده‌ای را وارد شورای سیاست‌گذاری کرد که نماینده احزاب و تشکل‌ها نبودند باعث نارضایتی کسانی شد که نماینده این احزاب و تشکل‌ها بودند. این اختلاف و دودستگی به ضرر جبهه اصلاحات تمام شد و الان هم ادامه دارد و در انتخابات ریاست جمهوری و  شوراها در سال ۹۶ این اختلافات بیشتر خواهد شد.

 این امر در استان‌ها هم دودستگی به وجود می‌آورد و به ضرر جبهه اصلاحات تمام می‌شود. این موضوع چیزی است که اصولگرایان از آن خوشحال می‌شوند و راضی هستند که در جبهه اصلاحات شکاف و دو دستگی ایجاد شده و دو شورا به وجود آمده است. کاری که آقای موسوی لاری کرد اشتباه بود و هنوز هم دیر نشده است. به نظر من آقای موسوی باید کنار بکشد و دخالت استبدادی در این موضوع نکند و اجازه دهد نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی خودشان شورای هماهنگی اصلاحات را مجددا بازسازی کنند و یک جبهه متحد واحد سیاسی به نام جبهه اصلاحات وارد انتخابات سال ۹۶ شود.

احزاب اصلاح طلب شورای سیاست‌گذاری چه فعالیت و وظیفه‌ای دارند؟
عده‌ای از احزاب اصلح‌طلب شورای سیاست‌گذاری را قبول کردند و عده‌ای قبول نکردند. علتش هم همان‌طور که اشاره کردم این است که کاری که آقای موسوی لاری انجام داد یک تبعیض‌ و استبداد سیاسی بود. احزاب سیاسی و گروه‌های ۱۸گانه در شورای هماهنگی اصلاحات نماینده داشتند و آقای موسوی تعدادی از افراد را که عضو هیچ حزبی نیستند را داخل شورا آورده است. اینکه شما به سلیقه شخصی خود و بدون هماهنگی نظر جمع و اکثریت و خرد جمعی و بدون برگزاری یک انتخابات دموکراتیک و آزاد، عده‌ای را از دوستان خود را بدون اینکه نماینده احزاب باشند وارد این شورا کنید یک کار تبعیض‌آمیز و استبداد حزبی است. احزاب اصلاح‌طلبی که در شورای سیاست‌گذاری حضور دارند و موافقت کردند که در این شورا باشند چطور راضی شدند و به این فعالیت ادامه می‌د‌هند؟ چرا خود را با شورای هماهنگی یکی نمی‌کنند؟ صرفا به احترام آقای خاتمی.

شورای هماهنگی چطور تا الان نتوانسته شورای سیاست‌گذاری را منحل کند؟
به این خاطر که آقای موسوی لاری نماینده آقای خاتمی بوده و به احترام آقای خاتمی و اینکه آقای خاتمی رهبر اصلاحات به حساب می‌آید، دیگران کوتاه آمدند. اگر موضوع حرمت و احترام آقای خاتمی مطرح نبود حتما تاکنون دیگر شورای سیاست‌گذاری به وجود نداشت.

باتوجه به اینکه شورای سیاست‌گذاری تحت نظر آقای خاتمی ایجاد شده است نظر ایشان درباره شورای سیاست‌گذاری چیست؟
آقای خاتمی ابتدا شورایی تشکیل دادند که اسمش شورای مشاوران بود. ایشان گفتند من به شورای هماهنگی اصلاحات کاری ندارم و دخالتی در کار آن شورا نمی‌کنم بلکه تعدادی از دوستان خود را به عنوان مشاوران خود انتخاب کردم. بعد از آن آقای موسوی لاری شورای مشاوران آقای خاتمی را در شورای هماهنگی اصلاحات وارد کرد و این موضوع باعث شد شورای هماهنگی اصلاحات از هم بپاشد و منحل شود و نارضایتی و دودستگی ایجاد شود.

در شورای سیاست‌گذاری سیاست‌هایی مخالف با هویت اصلاح‌طلبی وجود دارد؟
بله. نمونه‌اش لیست ۴۶ نفره‌ای بود که برای تهران در انتخابات سال ۹۴ برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تهیه شد که با این لیست تعدادی از افراد هم به مجلس شورای اسلامی و هم به مجلس خبرگان راه پیدا کردند که نه تنها اصلاح‌طلب نبودند بلکه ضد اصلاحات بودند و علیه اصلاحات سخرانی‌ها و مصاحبه‌ها کرده و مقاله‌ها نوشته بودند و حتی بعضی از آنها در سوابقشان اصلاح‌طلبانی را محاکمه کرده و به دادگاه‌ها و زندان‌ها برده بودند. همین افراد در لیست ۴۶ نفره شورای سیاست‌گذاری اصلاحات آمدند و به دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان راه پیدا کردند که این یکی از اشتباهات بزرگ و تاریخی شورای سیاست‌گذاری است.

در ماه‌های  باقی‌مانده به انتخابات کاری که از شورای هماهنگی برمی‌آید چیست؟
آنها هم باید نهایت تلاش خود را بکنند که دو شورا به اجماعی برسند. با توجه به اینکه آرمان و هدف موجود این است که کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان حضور یابد و رای بیاورد و این هدف با این دو دستگی ممکن است زیر سؤال رود و طیفی که ضربه می‌خورد اصلاح‌طلبان خواهند بود.
بهترین راه‌حل این است که آقای موسوی لاری به جای مدیریت و ریاست، کنار بکشد و اجازه دهد شورای هماهنگی اصلاحات انتخابات آزاد و دموکراتیک برگزار کند، هیات رئیسه تعیین شود و این هیات رئیسه به عنوان جبهه متحد اصلاح‌طلبان مانند دوره‌های قبل در انتخابات سال ۹۶ فعال باشد.

فردوس توسی
Czech Republic
۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ۱۵:۵۰
اصلاحات یکی از شعارهایش قانون گرایی است و نباید اعضای منتخب شورای سیاستگذاریش اقدام فراقانونی کنند انشاا...مشکلات درونی تفرقه انگیز بین اصلاح طلبان کم و ب سمت معرفی لیست امید قوی پیش بروند (348153)