به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۲۵۱۶۴
آنچه که کمتر به آن توجه شده است

دستاوردی فراتر از رفع تحریم

دستاوردی فراتر از رفع تحریم
روزنامه بهار

درباره برجام و دستاوردهایش بیشتر بر روی رفع موانع تحریمی از سر راه فعالیت‌های اقتصادی سخن به میان می‌آید. رفع موانعی که سبب ساز افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برا ی سرمایه گذاری در ایران شده است، وضعیت فروش نفت را از حالتی که انتهایش «نفت در برابر غذا» بود خارج کرد، نقل و انتقال پول را از وضعیتی اسفبار که گوشه‌ای از آن در چند روز اخیر توسط جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، بیان شد نجات داد و... در کنار این دستاوردهای اقتصادی گهگاه از برداشته شدن سایه شوم جنگ به واسطه برجام نیز سخن به میان آمده است، خروج کشور از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد دلیلی روشنی برای اثبات این نکته است که مهمترین بهانه حقوقی طرف‌های مقابل برای رویارویی نظامی از دست آن‌ها به واسطه برجام گرفته شده است.

قاعدتا معنای چنین سخنی این نیست که توانمندی دفاعی کشور در دفع تهدیدات بیگانگان بی اهمیت است و بحث اصلی در این موضوع ناظر بر مسائل مرتبط با حقوق بین الملل است اما آنچه کمتر به آن توجه شده است این دستاورد بزرگ برجام است که جواد ظریف و تیم همراهش توانسته‌اند مقوله موشکی را به کل از پرونده هسته‌ای منفک کرده و هم در برجام و هم در قطعنامه ۲۲۳۱ بر این نکته تاکید شده است که موضوعات مرتبط با توانمندی‌های موشکی ارتباطی به مباحث مطرح شده حول و حوش برجام نخواهد داشت.

این نکته بینی دقیق دیپلمات‌های ایرانی باعث آن شده است که آزمایش‌های موشکی ایران (فارغ از بحث ارزشگذاری درباره اصل عمل و نوع انجامش)  به هیچ عنوان نمی‌تواند نقض برجام باشد. معنای دیگر این نکته که مورد توافق همه حتی تندروهای امریکاست این خواهد بود که گسترش و ارتقا ی توانمندی موشکی ایران به هیچ وجه باعث بازگشت تحریم‌های اثرگذاری که همه جهان، از دوست تا دشمن، در آن سالهای سخت و سیاه در اجرای بند بند آن هیچ اهمالی نکرده بودند نخواهد شد. حتی طرف‌های غربی نیز به واسطه نوع تنظیم قطعنامه ۲۲۳۱  که با تلاش و دقت تیم ایرانی همراه بود تاکنون نتوانسته‌اند در بین خودشان اجماعی ایجاد کنند که این آزمایش‌های موشکی خلاف این قطعنامه است.

آن‌ها که این پرونده را جدی‌تر دنبال می‌کنند حتما به خاطر دارند که «دلواپسان» در هنگام بررسی برجام اعتقاد داشتند که امریکا سر تیم مذاکره کننده را کلاه گذاشته است و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باعث آن خواهد شد که آزمایش‌های موشکی کشور هم از سوی طرف‌های دیگر به عنوان نقض برجام محسوب شود، در این روزها که مشخص شده است حتی دولت تندروی‌ترامپ آزمایش‌های موشکی را نقض برجام نمی‌داند خوب است «دلواپسان» و محبوبانشان که مذاکرات در دوره گذشته را به بن بست رسانده بودند در خصوص قطعنامه ۱۹۲۹ که محدودیت‌ها و تهدیدهای جدی علیه کشورمان را شامل می‌شد برای مردم توضیح دهند.