به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۲۵۴۲۲

برق برخی مناطق اهواز هنوز قطع است

گروه جامعه: برق برخی مناطق اهواز هنوز هم قطع و و این بی برقی مردم را با مشکل مواجه کرده است. از شب گذشته با بارش باران، برق مناطق بسیاری از شهر اهواز قطع و صدای ترکیدن ترانس ها به گوش مردم می رسید. امروز صبح اما هنوز برق برخی مناطق قطع است. سپیدار و زیتون کارمندی از جمله این مناطق هستند.

در همين حال،‌غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:  ساعت دو بامداد شنبه 23 بهمن ماه 1395 مطلع شدم در پست‌های برق اشکال بروز پیدا کرده است. در ساعت 4 بامداد مسجل شد به‌دلیل مه شدید و رطوبت بالای 95 درصد و نشست آن بر خطوط انتقال برق که سبب از بین رفتن عایق خطوط شده است در استان خوزستان با قطعی گسترده برق روبه‌رو خواهیم شد. نخستین اقدام در این شرایط اطلاع‌رسانی به مردم بود. لذا بلافاصله در چارچوب ستاد مدیریت بحران و به منظور جلوگیری از هرج و مرج و بلاتکلیفی مردم دستور تعطیلی ادارات و مدارس صادر شد. ناگفته نماند که در جریان طوفان گرد و خاکی که در هشت بهمن در خوزستان رخ داد، حجم آلودگی به بیش از 66 برابر حد مجاز افزایش یافت.

این حجم خاک روی 35 پست اصلی، 360 پست فرعی برق، 34 هزار ترانس و 8500 کیلومتر خطوط انتقال برق نشست پیدا کرد. پس از گرد و خاک 8 بهمن، بارندگی بسیار خفیف باعث شد عایق مقره‌های پست‌های برق از بین برود و باعث قطعی برق فقط در شهر اهواز شود. اما در جریان اتفاق 23 بهمن پدید آمدن مه شدید و ماندگاری گرد و خاک روی خطوط انتقال (که بعضی آنها بیش از 40 متر از زمین فاصله دارد) قطع گسترده برق در 11 شهر استان را سبب شد.

 ساعاتی پس از بروز این اتفاق بی‌سابقه، تمامی امکانات استان بسیج شد تا مشکل در اسرع وقت حل شود و آرامش به مردم بازگردد. با حضور وزیر نیرو تصمیماتی برای تعویض و عایق‌بندی تجهیزات مربوطه، افزایش 15 دستگاه مقره شور به تجهیزات برق خوزستان و تعویض و عایق‌بندی 35 درصد مقره‌ها در 45 روز آینده اخذ شد. البته بررسی احتمال اهمال یا قصور چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای در دستور کار قرار دارد و در صورت احراز بروز هرگونه خطا و اشتباه سازمانی یا فردی در مواجهه با آن هیچ ملاحظه‌ای وجود نخواهد داشت.

در این میان باید صادقانه عنوان کرد که این اتفاق باعث ایجاد ناامنی روانی و اجتماعی در بین مردم و کاهش اعتماد شهروندان شده بود. باید بدون ملاحظه اعلام شود وقتی یک وسیله شیشه‌ای در شبکه برق تحمل این خاک را ندارد پس ببینید که ریه مردم خوزستان چه تحملی دارد! باید تأکید رئیس جمهوری محترم تکرار شود که «خوزستان خدمات زیادی را به کشور ارائه می‌دهد و انتظار است در اینجا که احتمال آسیب‌پذیری است با سرعت بیشتری عمل شود.» باید مطرح شود که اعتراض و انتقاد مردم، نمایندگان مجلس، تشکل‌ها و احزاب و اصناف و حتی فریاد آنها بر مسئولان قابل درک است.

البته مردم بویژه هم‌استانی‌های عزیز خوزستانی اطمینان داشته باشند باوجود اینکه مشکلات و مسائل موجود در خوزستان مزمن، ساختاری، انباشت شده و متعدد است اما اهتمام اصلی دولت تدبیر در خوزستان ارتقای کیفیت زندگی، تأمین آرامش خاطر و وضع روانی، بهبود کیفیت زندگی زیست محیطی، گسترش امیدواری و نشاط اجتماعی و به طور خلاصه تضمین رضایت شهروندان صبور و مظلوم خوزستان در همه ابعاد است. همین جا باید متذکر شوم که تحقق این اهداف جز با همدلی و همراهی همه اقشار، گروه‌ها و اصناف میسر نیست. در پایان باید اطمینان دهم با همراهی و حمایت مسئولان دولت بویژه رئیس جمهوری محترم و معاون اول ایشان همه توان و ظرفیت اجرایی دولت در خوزستان در خدمت حل مشکلات مردم و حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه بسیج خواهند بود.