به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۲۵۴۴۴

باید از ذهن روشن زنان بهره برد

گروه سياسي: فاطمه ذوالقدر- نماینده مجلس در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت: زنان همواره در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگ دارای جایگاه حائز اهمیتی بودند. یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که در اجتماع جایگاه زنان را بیش از پیش مهم ساخته است، شورای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرستان است. این واگذاری مسئولیت بر عهده زنان دارای اهمیت بالایی است، چرا که نشان‌دهنده اعتماد اقشار مختلف مردم از جمله مردان در سپردن کارهای مدیریتی به زنان در یک انتخابات آزاد است و از سوی دیگر باعث اشراف بر وضعیت زنان در این حالت می‌شود و این اشراف ، با توجه بر  خواسته‌های زنان منجر می‌شود.

موضوع شوراها و مباحث مربوط به آن به سال‌های 59  و 58 و اوایل انقلاب اسلامی بر‌می‌گردد اما با وجود این، این مهم و همچنین علی‌رغم تاکید به این مسئله در قانون اساسی جمهوری اسلامی، تا سال 77 محقق نشد. حیطه وظایف و مسئولیت شوراها بسیار گسترده است به نحوی که با اجتماع و مردم و سیاست و فرهنگ عجین شده است لذا جایگاه زنان در این عرصه می‌تواند بر تقویت شرایط مدیریتی تاثیر مثبتی بگذارد. همچنین حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نشان‌دهنده آماده‌سازی بسترهای لازم و همچنین تغییر رفتار جامعه است و حرکت از نگاه سنتی با فرهنگ سنتی به سوی فرهنگ مدرن اسلامی را نشان می‌دهد و البته حاکی از خارج‌شدن از مسیر مردسالاری در جامعه نیز خواهد بود. در جامعه سنتی ایران همواره زنان به صورت منفعل حاضر شده‌اند و غالبا در کارهای مدیریتی به آنها توجهی نشده است اما حضور زنان در جامعه و مناصب مدیریتی موجب می‌شود که از تفکر و ایده زنانی که اذهان روشن و چندجانبه دارند بهره لازم گرفته شود.

این جامعه که بر مبنای خانواده تشکیل شده است دارای نیازهایی در سطح مجموع خانواده‌هاست. بنابراین پیاده‌سازی الگوی علم و تدبیر منزل و مدیریت و‌تربیت فرزندان در خانواده قابلیت تحقق در جامعه را با استفاده از الگوهای فرهنگی و اسلامی داراست. زنان نه تنها خود قشر فعالی از جامعه هستند بلکه قادرند قشرهای فعال را در دامن خود‌تربیت کنند و پایه‌های توسعه هر کشور را باید بر مبنای آموزش و مشارکت همه اقشار جامعه از جمله زنان قرار داد. در شرایط کنونی جامعه که می‌توان حضور پررنگ زنان در عرضه‌های آموزش و تحصیل و دانشگاه را شاهد بود، مناسب است که این ظرفیت علمی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز فعال باشند تا در نهایت زمینه لازم برای توسعه همه‌جانبه افراد مهیا شود.