به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۲۵۵۰۴
غلامرضا انصاری:

ما نظام را متعلق به همه مردم می‌دانیم

روزنامه بهار: پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برگزار می‌شود و همین مسئله موجب شده است شرایط برای شورا تا حدودی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد. این در حالی است که بسیاری از فعالان و تحلیلگران معتقدند که باید این انتخابات را بسیار جدی گرفت. شاید دلیل آن هم عملکرد بحث برانگیز و ضعیف اعضای این دوره است. بهار با غلامرضا انصاری، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای این انتخابات به گفت‌وگو نشست. این سیاست‌مدار که معتقد است نگاه اصلاح‌طلبان در حال حاضر صد درصد ایده‌آل نیست، بلکه متناسب با شرایط و بضاعت مجموعه تشکیلات اصلاح‌طلبی است، از لزوم توجه به شاخص‌های شهری بر اساس ضوابط و معیارها برای انتخاب افراد کارآمد و متخصص  و تشکیل یک شورای کارآمد سخت گفت.
***
در حال حاضر می‌توان گفت که جریان اصلاح‌طلب حمایت خود را از آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اعلام کرده است؟
در بحث ریاست جمهوری تحقیقا تنها نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان جناب آقای دکتر روحانی خواهد بود و ما از ایشان حمایت خواهیم کرد. البته نقدهای منصفانه‌ای نیز در رابطه با دولت آقای روحانی داریم که چه قبل از انتخابات و چه بعد از انتخابات به سمع و نظر ایشان خواهیم رساند و نکات را در قالب جمعی و همچنین تشکل‌های شناسنامه‌دار اصلاح‌طلبی که در مجموعه خانواده اصلاح‌طلبی هستند به ایشان منتقل خواهیم کرد. نکات و جنبه‌هایی وجود دارد که باید ایشان تاکید بیشتری روی آنها داشته باشند تا امیدواری، شادابی، رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه بیشتر شود و شاید این موضوع بتواند منجر به یک زندگی مطلوب‌تر شود. با توجه به خرابی‌های گذشته این موضوعات از دغدغه‌های مشترکی است که هم شخص آقای روحانی و دولتشان و هم گروه‌های اصلاح‌طلب به صورت جدی روی آنها تاکید دارند بنابراین نکات لازم را به ایشان منتقل خواهیم کرد.

البته اصلاح‌طلبان تاکید زیادی بر اهمیت انتخابات شورای شهر و روستا نیز دارند اما با وجود این هنوز به طور مشخص اعلام نکرده‌اند که چه برنامه‌ای برای انتخابات شوراها دارند و به نظر می‌رسد شورای سیاست‌گذاری هم برنامه‌های خود را اعلام نکرده است.

درباره انتخابات شوراها با توجه به تجربه تلخی که در سال ۸۴ و ۸۸ داشتیم و البته تجربه بسیار مثبت سال ۹۲ با وفاقی که در مجموعه خانواده اصلاح‌طلبی شکل گرفت و یک بازی کاملا باخته را به برد تبدیل کرد و دولت آقای روحانی پیروز انتخابات شد و همچنین انتخابات ۹۴ مجلس، باید توجه زیادی داشته باشیم. البته نگاه ما یک نگاه صد‌درصد ایده‌آل نیست بلکه متناسب با شرایط، توان و بضاعت مجموعه تشکیلات اصلاح‌طلبی است و فضایی که در کشور به وجود می‌آید. ما نظام را متعلق به کل ملت می‌دانیم و خود ما نیز بخش از این ملت هستیم، بخش قابل توجهی از جریان خروشان مردم که نمود و بروز خود را در ۲۲ بهمن و تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی نشان دادند. معتقدیم بیش از ۸۰ درصد مردم ایران اصلاح‌طلب هستند و امیدواریم شرایط و بستر حضور مقتدرانه برای همه کسانی که دغدغه انقلاب، پیشرفت، توسعه کشور و نمود یک چهره رحمانی از انقلاب اسلامی برای همه مردم جهان را  دارند فراهم شود و بتوانیم به نسبت سهم خود، کنش صحیح سیاسی را در فضای عمومی جامعه نشان دهیم.

نقش آشتی ملی، موضوعی که اخیرا توسط آقای خاتمی مطرح شده است، در این انتخابات چیست؟
ما معتقد هستیم انتخابات آینده از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا، گام دوم برجام یا برجام دومی است و امیدواریم در جهت وفاق، دوستی، برادری و گذشت از کدورت‌های کهنه گذشته و با امید و نشاط به آینده ورود پیدا کنیم. ما معتقدیم باید نکته‌ای را که جناب آقای خاتمی درباره آشتی ملی مطرح کردند با توجه به شرایط فعلی جامعه که مردم حضور و بروز خود را در یک شرایط آرام، مطمئن و بدون تنش در تشییع جنازه حضرت آیت‌الله هاشمی نشان دادند جلو ببریم و با توجه به شرایط بین‌المللی که امروز بسیار حساس و تعیین‌کننده است، ‌همه یک‌صدا امنیت ملی خود را در دستور کار قرار دهیم. بنابراین حضور در انتخابات را بسیار استراتژیک می‌دانیم و حضورمان برنامه‌ریزی‌شده و همچنین تشکیلاتی است.

این حضور برنامه‌ریزی‌شده به چه صورت است؟
ما در طول سه سال گذشته به صورت جدی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌پذیری‌هایی که در مدیریت شهری بوده را بررسی کردیم. کارنامه ۱۵ ساله‌ای از چهار دوره گذشته شوراها در رابطه با انتخاب شورا و شهرداری‌ها داشتیم که در قالب یک برنامه تنظیم خواهد شد تا مانیفست و برنامه حرکتی مجموعه اصلاح‌طلبان در کل انتخابات شوراها متناسب با شرایط شهرها، طبقه‌بندی شهرها به تهران و کلانشهرها، شهرهای متوسط، کوچک و روستاها مشخص شود. باید بتوانیم برنامه مدونی برای یک زندگی مطلوب و استفاده حداکثری از حداقل امکانات موجود ارائه دهیم. ما چالش‌هایی را در گذشته در نظام مدیریت شهری داشتیم از جمله اینکه منابع درآمدی پایدار نبوده و بیشتر متکی به منابع ناپایدار مانند فروش نفت بوده است و این فاجعه‌ای را برای کلانشهرها خصوصا تهران به وجود آورده. ما به جد معتقدیم کلانشهرها و بعضا شهرهای بیشتر از ۲۰ هزار نفر هیچ نیازی به درآمدهای ناپایدار به آن مفهوم ندارند و با درآمدهای پایدار و وضع عوارض پایدار می‌توان شهر را با منابع کاملا شناخته‌شده و با هویت اداره کرد.

با چه دیدی به مدیریت شهری نگاه می‌کنید؟
نگاه ما به مدیریت شهری در آینده نگاه به مدیریت یکپارچه شهری است. برابر اصل ۴۴ قانون اساسی دولت می‌تواند کل فعالیت‌های خود و تمام کارهای خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به جز مسائل مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی  را به مدیریت‌های شهری واگذار کند که وابسته به خود مردم هست. انتخابات شوراها می‌تواند حالت پارلمان محلی را پیدا کند و شهرداری‌ها در کلان‌شهرها انتخابی شود که قانون آن توسط دولت تدوین شده و در راه مجلس است، اینکه شهردار انتخابی باشد و شهر بتواند با منابع خودش اداره شود و نمایندگان در پارلمان شهری به تمام زوایای زندگی جاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی شهر نظارت تام داشته باشند و بتوانند متناسب با منابع درون‌شهری خود اقدامات اساسی را برای زندگی افراد در شهرها مهیا کنند. نکته دیگری که قطعا در برنامه اصلاح‌طلبان به آن توجه می‌شود، شهر، هوا و مدیریت پاک است. پاکدستی یکی از اصول اساسی و استراتژیکی است که به صورت جدی تاکید بر آن خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد که یک شورا و شهردار پاکدست انتخاب شود و در آینده شاهد و ناظر بخشی از مشکلاتی که در نظام اجرایی و مدیریتی در بحث مدیریت شهری خصوصا در سال‌های اخیر و ماه‌های گذشته جزو نقاط آسیب‌پذیر جدی در شهر تهران بود نباشیم.

برای رسیدن به این هدف چه برنامه‌هایی دارید؟
برای رسیدن به این هدف روی شاخص‌ها به‌صورت جدی کار کردیم که انتخابات را تبدیل به یک شرکت سهامی عام یا خاص نکنیم، بلکه بر اساس ضوابط و معیارها برنامه‌ای تدوین کردیم تا بتوانیم افراد کارآمد، متخصص، توانمند، با پتانسیل و شناخته‌شده توسط مردم که مورد نیاز شهرها هستند را برای انتخاب شدن به مردم معرفی کنیم و بتوانیم شورای کارآمدی شکل دهیم و البته با توجه به انسجام قوی و مطلقی که امروز در مجموعه خانواده اصلاح‌طلبی به وجود آمده این امیدواری را داریم که به هدف خود برسیم.

نامزدهای مدنظر شوراها چطور انتخاب می‌شوند؟
به زودی شاخص‌هایمان برای نامزدها نهایی شده و به تمام حوزه‌های انتخابی که شوراها و کمیته‌های استانی آن شکل گرفته و حتی در شهرستان‌ها ابلاغ خواهد شد. متناسب با آن نامزدها را در هر شهرستان به شکل احسن انتخاب کرده و از چهره‌های شاخص دعوت خواهند کرد که نامزد انتخاباتی باشند. سپس چهره‌های دعوت‌شده و چهره‌هایی که خودشان ثبت‌نام کردند در قالب این معیارها اولویت‌بندی می‌شوند و لیست نهایی با سقفی که قانون تعیین کرده برای شهرهای مختلف مشخص خواهد شد. امیدواریم با شعارها و برنامه واحد بتوانیم پیام خود را به گوش هم‌وطنان عزیز و همشهریان خود برسانیم و در یک رقابت کاملا منصفانه، منطقی و آزاد آن چیزی که به مصلحت مردم است برای اداره آینده شهرها در قالب انتخابات شورای شهر و روستا،  به منصه ظهور برسانیم.

در حال حاضر اختلافی بین شورای هماهنگی و سیاست گذاری وجود ندارد؟ و در نهایت این برنامه‌ها توسط کدام شورا تدوین می‌شود؟
اختلافی بین دو شورا وجود ندارد و برنامه‌ها توسط شورای عالی سیاست‌گذاری تعیین می‌شود. تمام گروه‌های اصلی و شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب در قالب این شورا گرد آمدند، همچنین شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذاری که در قالب گروه‌ها نیستند اما مقبولیت لازم را در شهر، منطقه، استان و حوزه انتخابی خود دارند. تلفیقی از این دو گروه که یک اجماع حداکثری همه نیروهای کنش‌گر در عرصه اصلاح‌طلبی را در بر می‌گیرد در قالب شورای عالی اصلاح‌طلبان شکل گرفته است.

توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ۱۵:۰۰
افرین ایران برای همه ایرانیان و مقام معطم رهبری برای همه جناح ها
اصولگرا و اصلاح طلب هم با هم اشتی کنند تا در مقابل دشمن خارجی متحد شویم (348480)