به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۱۲۵۵۱۰

ریشه یک اعتراض سینمایی

صادق صدرایی
روزنامه بهار
هر ساله در ایام جشنواره فیلم فجر شاهد گلایه‌ها واعتراضاتی از سوی افرادی هستیم که دستشان از سیمرغ کوتاه شده است. امسال نیز به واسطه برخی اشتباهات فاحش شاهد بیشتر شدن همین نوع اعتراضات بوده ایم. تا یک حدی هم می‌توان این اعتراضات را که در هر دوره کم و بیش وجود دارد طبیعی دانست زیرا طبیعتا هر کسی که در مسابقه‌ای شرکت می‌کند تمایل دارد که بهترین باشد اما معمولا این اعتراضات از حد می‌گذرد و تبدیل به رفتار و گفتاری غیر منطقی می‌شود. پرسش اساسی این است که باید چه کرد که گلایه‌های پس از اختتامیه جشنواره در حدود منطقی و طبیعی اش باقی بماند و از حد متعارفش فراتر نرود؟

با نگاهی به جشنواره‌های معتبر جهانی مانند کن، برلین و. . . شاهد آن هستیم که در چنین جشنواره هایی چند جایزه معدود برای بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی و بازیگر زن و مرد وجود دارد و برای سایر رشته‌های مرتبط با فیلمسازی جایزه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. به نظر می‌رسد چنین امری منطقی هم باشد زیرا به عنوان مثال برای بررسی و مقایسه فیلم‌ها در حوزه صدابرداری و صداگذاری می‌بایست افرادی که سال‌ها تخصص و تجربه این امر را داشته‌اند نظر دهند و قاعدتا فیلمسازی که جز هیات داوران است به شکل تخصصی در امر صداگذاری یا تدوین و امثال آن دانش کافی را برای قیاس بین دو اثر ندارد.

شاید بتوان علت اصلی اعتراضات مرسوم پس از هر دوره جشنواره نسبت به سیمرغ‌های اعطایی را نیز در همین موضوع جستجو کرد؛  به این معنا که هیات داوران جشنواره فیلم فجر که معمولا اکثریت آن از فیلمسازان تشکیل می‌شود قاعدتا اطلاعاتی کافی را برای مقایسه در رشته‌های تخصصی نخواهد داشت و به شکل طبیعی نباید هم داشته باشند در نتیجه کاملا روشن است که به واسطه همین امر در برخی رشته‌ها که تخصصی است هر ساله شاهد باشیم که اشتباهات عجیب و غریبی نیز رخ دهد.

حال باید چه کرد؟ به نظر می‌رسد که می‌توان برای رشته‌های تخصصی کار را به اصناف سینمایی واگذار نمود تا آن‌ها در جشن خانه سینما با رای خود بهترین‌ها را انتخاب کنند. در چنین شرایطی دیگر نتیجه هر چه که باشد برآیند نظر متخصصان است و نمی‌توان به آن اعتراض چندانی کرد زیرا دیگر این بهانه در دست شرکت کنندگان وجود ندارد که «افرادی ما را داوری کرده‌اند که از کارمان سر رشته‌ای ندارند» . هیئت داوران جشنواره فیلم فجر نیز در زمان برگزاری این جشنواره مانند فستیوال‌های معتبر سینمایی در سطح جهان تنها به رشته‌های اصلی مانند بهترین فیلم، فیلنامه و. . . سیمرغ اعطا کند.  چنین اقدامی باعث آن خواهد شد که از اعتراضات حاشیه‌ای که به شکل هر ساله تکرار می‌شود و باعث آن است که متن جشنواره تحت تاثیر منفی قرار بگیرد کم شود و حرمت داورانی که در سینما مویی سپید کرده‌اند نیز بر خلاف آن چه معمولا شاهدش هستیم حفظ گردد.