به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۲۵۵۵۴

كناره‌گيري رییس سرویس مخفی آمریکا

گروه بين الملل: رییس سرویس مخفی دولت آمریکا اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
كناره‌گيري رییس سرویس مخفی آمریکا

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، یک سخنگوی سرویس مخفی آمریکا گفت که جوزف کلنسی از سمت خود به عنوان رییس این سرویس اعلام بازنشستگی کرده است. کلنسی در نامه‌ای خطاب به کارکنان این سرویس نوشت: موفقیت سرویس مخفی با فداکاری‌های شما و خانواده‌هایتان حاصل شده است. مراتب سپاسگزاری صمیمانه مرا پذیرا باشید. کلنسی از اکتبر ۲۰۱۴ کار خود را به عنوان رییس موقت سرویس مخفی آغاز کرد و در فوریه ۲۰۱۵ با ادای سوگند به طور رسمی رییس این سرویس شد.

وی درباره کناره‌گیری خود اظهار کرد: عشق من به این نهاد، تصمیم‌گیری را برایم دشوارتر کرد اما بنا به دلایل شخصی به این نتیجه رسیدم که اکنون وقت این کار است.کلنسی گفت که دوره بازنشستگی وی از چهارم مارس آغاز خواهد شد. سرویس مخفی آمریکا نهادی امنیتی تحت نظارت دولت فدرال است که علاوه بر حفاظت امنیتی از جان دولتمردان بلندپایه این کشور و شخصیت‌های عالی‌رتبه خارجی مقیم و یا میهمان در ایالات متحده، مسئول مقابله با تخلفات مالی عمده و جعل اسکناس واحد پول آمریکاست.

استعفاي مشاور امنیت ملی آمریکا

از سوي ديگر، سخنگوی کاخ سفید گفت ترامپ به دلیل بی‌اعتمادی به فلین، از او خواسته از سمتش کناره‌گیری کند. «شان اسپایسر» دلایل کناره‌گیری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا را توضیح داد. وی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «بعد از هفته‌ها بررسی این مسئله، نه به دلیل موضوعات حقوقی و قانونی، بلکه به دلیل زیر سوال رفتن اعتماد، این تصمیم اتخاذ شد.»

اسپایسر با متهم کردن فلین به «فریب معاون رئیس‌جمهور و دیگران»، گفت اعتماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به فلین از بین رفته بود و نهایتا به این نتیجه رسید که «لازم است که تغییراتی صورت گیرد.» وی گفت هرچند کاخ سفید به این نتیجه رسیده که فلین هیچ قانونی را نقض نکرده، اما «رئیس‌جمهور به این نتیجه رسید که دیگر به مشاور امنیت ملی‌اش اعتماد ندارد.»

یک ماه قبل بود که دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد در حال بررسی روابط فلین و چند مقام دیگر آمریکا با روسیه است. آن زمان گفته می‌شد که فلین همزمان با اعلام آخرین دور تحریم‌های دولت «باراک اوباما» علیه مسکو، با سفیر روسیه تلفنی صحبت کرده و وعده رفع تحریم‌ها را داده است.

بعدا «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور به نقل از فلین این ادعا را رد کرده و گفت در این مکالمه تلفنی، صحبتی از تحریم‌ها نشده است. اما روزنامه «واشنگتن‌پست» این هفته با انتشار گزارشی به نقل از چند مقام کنونی و سابق کاخ سفید این ادعا را رد کرده و نوشت که دستگاه‌های امنیتی آمریکا مکالمه فلین را ضبط کرده‌اند و می‌دانند که او دروغ می‌گوید. در پی انتشار این گزارش، فلین از سمتش کناره‌گیری کرد و سرپرستی موقت برای پست او تعیین شد.