به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۲۵۵۸۲

نظر حق‌شناس درباره شورای سیاست‌گذاری

فائزه طاهری
روزنامه بهار
تقریبا سه ماه تا پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برگزار خواهد شد  باقی مانده است و اینکه برنامه اصلاح‌طلبان در حال حاضر برای این دو انتخابات چیست، تبدیل به یک موضوع مهم و البته مبهم شده است. آیا آنها مانند انتخابات ریاست جمهوری برنامه شان مشخص است؟  آیا به همان‌اندازه که در انتخابات دور دهم مجلس منسجم ظاهر شدند، در این انتخابات هم با اتحاد وارد می‌شوند؟ در همین خصوص با محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب به گفت‌وگو نشستیم. وی که معتقد است شورای سیاست‌گذاری مجموعه‌ای از احزاب شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و همچنین چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب است، در گفت‌گوی با بهار به ارزیابی و تحلیل رویکرد اصلاح طلبان پرداخته است.
***
با‌توجه به اینکه اصلاح‌طلبان حمایت خود را برای دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی اعلام کردند اما علی‌رغم تاکید بر اهمیت انتخابات شورای شهر و روستا، هنوز مواضعشان روشن نیست، اینکه می‌خواهند حزبی عمل کنند و یا به صورت کلی دقیقا چه برنامه‌ای دارند؟
علی‌القاعده سیاست‌های کلان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا در حوزه اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات هماهنگ و پیگیری می‌شود.
این شورای عالی در وهله اول تلاش کرده که بتواند شوراهای استانی را شکل دهد کما اینکه در حال حاضر نیز در اکثر استان‌ها این شوراها شکل گرفته است. این شوراهای استانی مرکب از دو حوزه احزاب اصلاح‌طلب شامل احزاب اصلاح‌طلب ملی و استانی می‌شود و همچنین تعدادی از چهره‌های حقیقی استانی نیز در سطح استان‌ها در این شورا حضور خواهند داشت و بر این اساس با توجه به جمع‌بندی جبهه اصلاحات، در انتخابات شورا هم در شهرهای بزرگ و هم در شهرهای کوچک‌تر وارد می‌شوند. این چهره‌ها و احزاب هماهنگی‌های لازم را نیز با یکدیگر خواهند داشت و آنها را عملیاتی خواهند کرد. البته در حال حاضر نه شورای عالی و نه شورای استانی وارد مصادیق و مباحث مربوط به شوراها نشدند، بلکه تعیین شاخص‌ها و چگونگی هماهنگی بین یکدیگر و تعامل درونی جریان‌های اصلاح‌طلب در دستور کار قرار داده شده است و این شورا در حال حاضر این موضوعات را دنبال می‌کند.

از تشکیل شورای سیاست‌گذاری مدت زیادی نمی‌گذرد و این شورا برای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال 94 تشکیل شده بود. بنابراین آیا در حال حاضر این شورا قصد دارد به فعالیت خود ادامه دهد؟
شورای سیاست‌گذاری قبلی بازسازی شده و شورای جدیدی شکل گرفته است. این شورای جدید از مهر ماه امسال در وضعیت جدید خود مستقر شده و انتخابات هیات رئیسه آن نیز شکل گرفته است. همچنین آیین‌نامه جدید تدوین شده، دکتر عارف به عنوان رئیس مجموعه انتخاب شدند و دو نایب رئیس که یکی نایب رئیس دائمی است یعنی آقای موسوی لاری و نایب رئیس دیگر، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات انتخاب شدند. همچنین کمیته‌ها و کارگاه‌های زیرمجموعه آنها هم شکل گرفته و در این مجموعه فعال شدند و جلسات مرتب و دائمی هم دارند.

پیش از این شورای هماهنگی اصلاحات وظیفه هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب را بر عهده داشت، با تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری موازی‌کاری بین این دو شورا دیده نمی‌شود؟
شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کاملا در چارچوب فعالیت احزاب عمل می‌کند. مجموعه شورای هماهنگی اصلاحات کلا در شورای سیاست‌گذاری به‌عنوان اعضای حقوقی حضور دارند و تنها تعدادی اعضای حقیقی به این مجموعه اضافه شده و شورای سیاست‌گذاری را تشکیل داده است.

بنابراین با توجه به اینکه شورای هماهنگی پیش از شورای سیاست‌گذاری تشکیل شده، ‌آیا اختلافی بین دو شورا وجود ندارد و این دو شورا در راستای هم فعالیت می‌کنند؟ یعنی تشکیل یک شورای دیگر و اضافه شدن به شورای هماهنگی مشکلی ایجاد نکرده و موجب اختلاف دو شورا نشده است؟
همان‌طور که اشاره کردم، شورای هماهنگی اصلاحات امروز بخشی از شورای سیاست‌گذاری است، یعنی تمام اعضای شورای هماهنگی عضو حقوقی شورای سیاست‌گذاری هستند به علاوه تعدادی از اعضای حقیقی.

توجه به تنوع قومی، صنفی و کارگری شورای سیاست‌گذاری به چه نحو است؟
شورای سیاست‌گذاری اصلاحات درواقع  مجموع احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌های شناخته‌شده حقیقی اصلاح‌طلب است و نه قومی و نه صنفی است.

با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نزدیک شده است، شورای سیاست‌گذاری چه زمانی قصد دارد کاندیداهای مورد نظر خود را اعلام کند؟
شورای عالی سیاست‌گذاری هنوز به تصمیم نرسیدند اما منتظر هستند تا زمان مناسب آن فراهم شود. البته ورود به این مصداق‌ها کمی زود است. زیرا هنوز ثبت‌نام‌ها آغاز نشده و مشخص نیست چه کسانی می‌خواهند برای عضویت در شورای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام کنند. در نهایت شورای سیاست‌گذاری بر اساس روشن شدن نامزدهای مجموعه‌ و از طرف دیگر تعیین شاخص‌ها و معیارها به نتیجه خواهد رسید و نتیجه‌اش را اعلام خواهد کرد.

با توجه به اینکه آقای روحانی کاندید منتخب اصلاحات است و یک دوره هم از ریاست جمهوری ایشان می‌گذرد، آیا اصلاحات اعلام کردند از ایشان برای دور دوم چه انتظاراتی دارند؟
هنوز خود ایشان رسما اعلام کاندیداتوری نکردند. بنابراین در مرحله اول ما منتظریم این اتفاق رسمی بیفتد. طبیعتا پس از اعلام رسمی، انتظار جریان اصلاح‌طلب به طور صریح و روشن به ایشان منتقل خواهد شد.

می‌توانید بخشی از این انتظارات را توضیح دید؟
درباره این موضوع ابتدا باید در شورای سیاست‌گذاری جمع‌بندی شود و بعد در قالب نشستی که خود اعضا با آقای رئیس جمهور دارند بیان خواهد شد.