به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۲۵۶۷۳

برق برخی مناطق اهواز امروز هم قطع شد

گروه جامعه: همزمان با بارندگی ظهر امروز (جمعه) اهواز؛ برق برخی مناطق اهواز امروز هم قطع شده است.
وزیر نیرو گفت: حادثه بوجود آمده در بحث برق در خوزستان با سایر حوادث چند تفاوت اساسی دارد. حادثه برق در خوزستان به دلیل یک پدیده طبیعی نادر و بسیار استثنایی است و غیر قابل پیش بینی بود زيرا در هیچ جای دنیا این میزان خاک پیش بینی نمی شود.

حميد چيت چيان اظهار كرد: همه تاسیسات، خطوط انتقال، توزیع و فوق توزیع ما بر اساس پیشرفته ترین استانداردهای دنیا طراحی و ساخته می شود و تاسیسات و تجهیزات از هیچ تدبیری در این زمینه فروگذار نبوده اند به شکلی که در چهل پنجاه سال گذشته این اولین بار است که با چنین مشکلی مواجه می شویم. وي افزود: در تاریخ هشت و نهم بهمن ماه امسال هجوم گرد و غبار بسیار شدیدی اهواز و بخش جنوبی استان خوزستان را در بر گرفت و یک لایه بسیار ضخیمی از خاک بر روی دکل ها، سیم ها و تاسیسات برق خوزستان نشست.

چيت چيان تصريح كرد: در تاریخ بیست و سوم بهمن ماه، مه سنگینی با غلظت 97درصد اهواز و جنوب استان خوزستان را درنورديد و به دنبال آن از ساعت 2تا 4ونیم بامداد، به مرور تعدادی از شهرهای خوزستان بی برق شدند و فقط در شهر اهواز به دلیل قطعی برق، كار تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ آب شرب متوقف شد و مردم دچار قطعی آب نیز شدند. وي عنوان كرد: وقتی مه آمد و فضا را پر کرد به همراه گرد و خاک به گل و لایی تبدیل شد که به مقره های الکتریکی چسبید و آنها را دچار مشکل کرد. وقتی خاک بر روی مقره ها می نشیند لایه ای بسیار ضخیم را تشکیل می دهد.

چيت چيان گفت: مقره های الکتریکی باید 100درصد عایق باشند اما وقتی که خاک به همراه رطوبت به روی مقره ها می نشیند به دلیل املاحی که در خاک وجود دارد، آن لایه تبدیل به هادی می شود و شروع به جرقه زدن می کند و باعث انفجار تجهیزات می شود. در برخی از موارد حتی فوندانسیون بتنی تجهیزات نیز به دلیل شدت جرقه ها تخریب شده است. وقتی این اتفاق می افتد، آن پست یا خط از مدار خارج می شود و منجر به خاموشی می شود.

وي بيان كرد: از اولین روز این اتفاقات در خوزستان حضور داشتم و عملیات به صورت منظم انجام شد. از همان روز شنبه از حوالی ساعت دو 5 نیروگاهی که از مدار خارج شده بودند یک به یک وارد مدار شدند و تا ساعت چهار تمام شبکه فوق توزیع و انتقال برق کار عادی خود را انجام می داد و تا غروب شنبه وضعيت به صورت عادی درآمد. وزير نيرو ادامه داد: از همان روز هشتم و نهم بهمن ماه که این پدیده به وجود آمد، همکاران ما به سرعت شروع به شست و شوی تجهیرات و پست های برق کردند. از 207 پست انتقال و فوق توزیعی که در خوزستان وجود دارد، 105 پست دچار این وضعیت شده بودند و در فاصله نهم بهمن ماه تا بیست و سوم بهمن، 63 پست به صورت کامل شست و شو شدند.

وي بيان كرد: هر جایی که شست و شو انجام گرفته بود با رطوبت های بعدی این اتفاقات در آنها حادث نشده و قطعی در آنها را شاهد نبودیم. به دلیل اينكه حجم کار بسیار زیاد است، به زمان، ابزار و نفرات بسیار زیادی نیاز داریم. برخی از اقدامات را می توان به سرعت انجام داد. شش مصوبه در سفر اول به خوزستان داشته ایم که همه آنها در حال انجام است. چيت چيان افزود: تصفیه خانه آب و ایستگاه پمپاژ آب نیاز به برق اضطراری داشت که در این زمینه 14 دستگاه دیزل ژنراتور را از ایستگاه های شهرهای دیگر باز کردیم و به استان خوزستان انتقال داده ایم و در تصفیه خانه شماره یک و دو اهواز و همچنین در ایستگاه پمپاژ کارون مستقر کرده ایم. روز گذشته همه این ها به کار افتاد و شرایط به شکلی است که اگر شبکه برق هم نتواند برق مورد نیاز برای تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ را تامین کند، سیستم های اضطراري می توانند کار پمپاژ و تصفیه آب را انجام دهند و هیچ نگراني برای قطعی آب وجود ندارد.

وي عنوان كرد: کار شست و شوی مقره ها کاری زمان بر است. حدود 8هزار و 700 کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع برق در استان خوزستان وجود دارد که از این میزان 4هزار و 800کیلومتر از آنها تحت تاثیر این پدیده قرار گرفتند. در هر کیلومتر سه دکل بزرگ وجود دارد که دارای ارتفاع حدود سی تا 40 متر هستند. افراد باید بالای دکل بروند و دانه به دانه زنجیره مقره ها را شست و شو کنند و سپس به روی دکل بعدی بروند. چيت چيان گفت: طبق تدابیر اندیشیده شده قرار است تا در تمام پست های برق سیستم های شست و شوی ثابت در آنجا مستقر کنیم که اگر این گرد و خاک ها تکرار شد، بتوانیم بلافاصله شست و شو را انجام دهیم.

وي افزود: در استان خوزستان فقط چهار دستگاه مقره شوی وجود داشت اما اکنون سی دستگاه مقره شوی دیگر از تمام استان به خوزستان منتقل کرده ام و اکنون در استان های دیگر هیچ مقره شویی وجود ندارد. اکنون در حال حاضر بیش از صد اکیپ از تمام شرکت های برق استان های مختلف به سوی استان در حال حرکت هستند. حدود 500 نفر عازم خوزستان هستند و از امروز صبح این اکیپ ها به سایر همکاران در خوزستان مستقر می شوند و کار شست و شو را به صورت وسیع آغاز می کنند.

چيت چيان اظهار كرد: بايد مقره هاي حدود 2100 دکل و برج انتقال و توزیع شست و شو شود که حدود 18 روز به طول می انجامد. حدود 1500 از این دکل ها به پیمانکارانی واگذار شده كه برای این کار با آنها عقد قرارداد انجام گرفته است و شستشوي 600 برج دیگر را پرسنل وزارت نیرو و شرکت های برق مناطق مختلف کشور در استان خوزستان انجام میدهند. وي افزود: عمليات شست و شوی شبکه 33 کیلوولت داخل شهر اهواز نیز طی 15 روز تمام خواهد شد و پیش بینی شده تا عملیات شست و شو در دو نوبت از شبانه روز انجام شود. از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر و از ساعت 1 بامداد تا 6 صبح این کار در شهر اهواز انجام خواهد شد.

چيت چيان گفت: برای آنکه مردم برای مدت زمان طولانی برای شست و شو با خاموشی مواجهه نشوند، قرار است خط را از مدار خارج کنیم و ده اکیپ به صورت همزمان در ده نقطه خط کار شست و شو را اغاز می کنند تا این قطعی برق در خط مورد نظر فقط حدود یک ساعت به طول بیانجامد و مردم با مشکلات مواجه نشوند. این کار طی 15 روز به طول می انجامد و همه شبکه توزیع شهر اهواز شست و شوی کامل خواهد شد.

وي عنوان كرد: تصمیم گرفته شد 120 هزار مقره که از جنس سرامیک هستند، به جنس سیلیکون تبدیل شوند و از الان تا اردیبهشت ماه کار تغییر مقره ها را انجام خواهیم دادو از اردیبهشت ماه تا پایان فصل گرما ناچار هستیم این کار متوقف کنیم زیرا امکان بی برق کردن مناطق در آن زمان وجود ندارد و باید تمام خطوط در آن روزها دارای برق باشند.سپس پس از پایان فصل گرما تا تابستان سال آینده مجددا کار تعویض مقره ها را انجام خواهیم داد تا شبکه نسبت به اینکه دچار مشکل نشود بیمه شوند. وي عنوان كرد: 26 پست بسیار حساس در اهواز و اطراف اهواز را نیز پوشش سیلیکونی خواهیم داد و در این زمینه تمام سفارشات داده شده و مواد آنها از خارج وارد خواهد شد.

چيت چيان بيان كرد: من از ارتش و سپاه هم كمك خواستم تا به ما كمك كنند كه خوشبختانه با دستور سردار باقري قرار شد يكسري تجهيزات موردنياز جهت كمك به عمليات شستشو را در اختيار برق خوزستان قرار دهند و من لازم مي دانم از ارگان هاي اتش نشاني و ساير اداراتي كه در خوزستان به دستگاه آتش نشاني مجهز بودند تشكر كنم زيرا در زمينه شستشو به ما كمك كردند. وي ادامه داد: براي خريد 20 دستگاه مقره شوي اقدام كرده ايم اما اين زمان مي برد زيرا بايد سفارش داده و ساخته شود. لازم است بدانيد كه شستشو خيلي گستردگي دارد كه شامل 29 هزار كيلومتر شبكه توزيع، 8700 كيلومتر شبكه انتقال مي شود و كاري نيست كه يكشبه انجام شود و زمان بر است و نياز به اين داريم همه ارگان ها ما را كمك كنند.

چيت چيان گفت: وقتي يك بحراني بوجود مي آيد فشار اوردن به آن سازمان مساله را حل نمي كند بلكه همه بايد كمك كنند. اقدامات با نهايت تلاش، بسيج امكانات در استان و از ساير استان ها در حال انجام است و اطمينان از عدم قطعي برق، زماني حاصل مي شود كه ما كار شستشو را به اتمام برسانيم كه اين كار در شبكه توزيع 15 روز و در شبكه انتقال 18 روز به طول مي انجامد. وي اظهار كرد: در اين مدت اگر باران زياد و شديد باشد به ما در شستسو كمك مي كند اما باران نم نم منجر به شستشوي كل و لاي نمي شود وفقط ان ها را چسبنده مي كند و تبديل به گل و آن را هادي خواهد كرد و براي ما مشكل افرين است.

وزير نيرو اظهار كرد: وضعيت بارش هاي استان خوب بوده و به لطف خدا چند روز قبل در غرب استان شرايمان خوب بود و ما نگران شرق خوزستان بوديم كه خوشبختانه در اين بخش يعني حوضه هاي مارون و جراحي هم بارش هاي خوبي داشتيم. چيت چيان افزود: كار جديدي كه به دستور رييس جمهور و معاون اول وي و توسط وزارت كشاورزي در خوزستان شروع شده اين است كه حدود 30 تا 40 هزار هكتار از بحراني ترين كانون هاي گرد و خاك در داخل خوزستان را نهال كاري كنند كه اين كار از روز گذشته اغاز شد و كانون ها هم كاملا مشخص است و ماهم قول داده ايم در تامين آب حداكثر تلاشمان را انجام دهيم و بتوانيم علاوه بر 550 هزار هكتار اب اين اراضي را هم تامين كنيم.

وي بيان كرد: اميدواريم با اين اقدام، بتوانيم به ميزان قابل توجهي مشكل گرد و خاك را حل كنيم زيرا كار بسيار موثري است. بهرحال مسئوليت حل اين مشكل به عهده نهادهاي ديگر است اما ما هم به نوبه خودمان تلاش و به نهادهاي مربوطه كمك مي كنيم. چيت چيان گفت: پدیده خشکسالی پدیده ای است که ده تا پانزده سال است که فشار بسیار زیادی را به ما وارد کرده است به شکلی امسال نیز در برخی از مناطق میزان بارندگی منفی 85 درصد نسبت به سال قبل از آن بود. از ماه گذشته تا الان این میزان کاهش بارندگی جبران شد و اکنون میزان كاهش بارندگی امسال نسبت به سال گذشته منفی 17 درصد بود و امیدواریم این کاهش بارندگی جبران شود و به فضل خداوند شرایط به حالت عادی باز گردد.

وزير نيرو تصريح كرد: وقتی که خشکسالی است نمی توان آب را تولید کرد و به وجود آورد زیرا منابع آب همان منابعی هستند که وجود داشته اند و ناشي از بارش هاي اسماني هستند و ما باید این منابع آبی را مدیریت کنیم. برای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری کار را به سرعت انجام می دهیم و نگرانی راجع به تامین آب طرح 550 هزار هکتاری نداریم.