به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۲۵۶۸۹

امام جمعه اهواز: اعتراض حق مردم است

امام جمعه اهواز: اعتراض حق مردم است
گروه سیاسی: امام جمعه اهواز با اشاره به حوادث چندروز اخیر در اهواز، گفت: قطعی آب و برق این بار خیلی طولانی شد و آنچه خیلی نگرانی ما را زیاد کرد این بود که حقیقت مطلب روشن نبود که چه علتی سبب این اتفاق بوده است، به همین دلیل مردم از طریق تجمع در بعضی اماکن به عنوان اعتراض اعلام انزجار کردند و حق مردم است که درباره کمبودهای خارج از چهارچوب متعارف، معترض شوند.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه‌های نمازجمعه این هفته ۲۹ بهمن‌ماه اهواز با تأکید بر رعایت تقوای الهی گفت: تقوا رمز نجات و سعادت انسان است؛ گناه گریزی حالتی از ایمان در انسان است که باعث می‌شود به دستورات الهی اهمیت دهد و همه واجبات خداوند را انجام دهد. وی بیان کرد: تقوا دارای شاخه‌هایی است که باید سعی شود با همه آن‌ها آشنا شویم. یکی از این مواردی که در اخلاق اسلامی به آن اشاره شده؛این است که انسان مؤمن همیشه برای همه باعث خیر و برکت است. خداوند درباره رسول اکرم(ص) می‌فرماید: « وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ .»

موسوی جزایری گفت: دستورات قرآن ناظر بر این است که منشا خوبی، خیر و فایده برای مردم باشیم. امام علی(ع) می‌فرماید: «به گونه ای با مردم زندگی کنید که وقتی هستید بر شما پناه بیاورند و پس از مرگ هم از فقدان شما ناراحت شوند.» وقتی می‌توانیم خدمتی داشته باشیم اخلاق اسلامی می‌گوید باید آن خدمت را انجام دهیم. امام علی(ع) به کمیل فرمود: «به دنبال حل حوائج مردم باشید. قسم به خدا هر مومنی که سروری در مردم ایجاد کند سیلی از لطف برای او مقرر می‌شود که بدی‌ها را می‌شوید.»

امام جمعه اهواز در ادامه خطبه‌های نمازجمعه از حضور مردم قدردان و حماسه آفرین در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر و عنوان کرد: این حرکت قهرمانانه مردم نشانه پایداری ملت بود و تحلیلگران دنیا از درک آن عاجز بودند. وی ادامه داد: در دیدار مردم آذرباجان با رهبر معظم انقلاب، ایشان به آشتی ملی اشاره کردند به گفته مقام معظم رهبری این موضوع درست نیست. مردم ما به اهل بیت(ع) توسل دارند و با یکدیگر متحد هستند. همچنین روز گذشته مصادف با چهلم عالم مجاهد زنده یاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که تصور فقدان ایشان سخت است. یکی از خدمات ایشان، تألیف کتاب تفسیر راهنما و کتاب فرهنگ قرآن است که این دو کتاب را در دوران زندان نوشت.

امام جمعه اهواز تصریح کرد: حوادثی این روزها به خصوص در اهواز برای ما پیش آمد که موضع خود را بیان می‌کنم درباره قطعی بی سابقه برق و آب چند موضوع این مسأله را پررنگ کرد؛ مسئولان اطلاع قبلی نداده بودند و مردم اطلاعی نداشتند و قطعی آب هم در بی اطلاعی مردم بسیار سخت است، بسیاری از آداب شرعی ما برپایه آب است. موسوی جزایری گفت: قطعی آب و برق این بار خیلی طولانی شد و آنچه خیلی نگرانی ما را زیاد کرد، این بود که حقیقت مطلب روشن نبود که چه علتی سبب این اتفاق بوده است. ما نگران شدیم که آیا حمله خارجی مثل حمله سایبری رخ داده یا مشکل داخلی است. مردم به همین دلیل از طریق صداوسیما، روزنامه‌ها، سایت‌های اینترنتی و تجمع در بعضی اماکن به عنوان اعتراض اعلام انزجار کردند. حق مردم است که درباره کمبودهای خارج از چهارچوب متعارف، معترض شوند.

وی گفت: بحمدلله مردم ما با رشد فکری و بلوغ سیاسی، تجمعی سالم و متین داشتند؛ شعارها مناسب، حرکات سنجیده توأم با اخلاق اسلامی و در وقت نماز فریضه الهی را انجام می‌دادند و کار بسیار ارزشمندی که در این تجمعات مردم انجام دادند، این بود که در را به روی دشمنان سودجو بستند. ما دشمن داریم و باید مواظب باشیم که کار حق ما بهانه‌ای در دست دشمنان نشود. به مردم عزیز تبریک می‌گویم و از شما تشکر می‌کنم که با درایت نگذاشتید دشمنان خارجی و داخلی سوءاستفاده کنند.

موسوی جزایری بیان کرد: از دولت خدمتگزار قدردانی می‌کنم از اولین لحظات بنا به درخواست مردم، وزیر نیرو در اهواز مستقر شد تا منشأ این پدیده مشخص شود. نیروهای متخصص از سراسر کشور به اهواز آمدند و با جدیت تمام مشغول کارند. مشخص شد که گردوغبار با رطوبت در ۸۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، قطعی برق را به وجود آورد. اکنون در حال شستشو هستند و وعده داده شده که ظرف ۱۵ تا ۱۸ روز این کار انجام شود. وی گفت: در این میان وزیر جهادکشاورزی هم به استان آمده و کانون‌های گردوغبار را شناسایی کردند. زمین‌ها در اثر بی بارانی خشک و مستعد گردوغبار بودند. مقرر شد در حدود ۵۰ هزار هکتار زمین با مالچ پاشی، کشت مرتع و کشت درختان بزرگ و انواع دیگر تدابیر، مانع گردوغبار شوند.